بررسی ساختار آموزش و پرورش در ایران

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص تئوری محور بودن آموزش و پرورش، مشکلات معیشتی معلمان، شیوه صحیح ارزشیابی و نظام رتبه بندی معلمان به بیان نکاتی پرداخت.
کد خبر: ۴۰۱۲۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰ 03 April 2017

فاطمه سعیدی عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره نامتناسب بودن آموزش‌ها در مدارس از جهت تربیت شهروندانی اجتماعی و مسئولیت‌پذیر گفت: در دهه‌های اخیر با گذشت زمان و رشد علم، تعریف دقیق‌تری از آموزش و پرورش ارایه شد و نسبت به وظایف و کارکرد آن به صورت شفاف‌تر اعلام موضع شد. 

وی اضافه نمودند: بر این اساس وظیفه اصلی آموزش و پرورش تربیت انسان‌های اخلاقی و شهروندانی متعهد، مسئولیت پذیر و توانمند است که پس از اتمام تحصیلات و اخذ دیپلم با کسب مهارت‌های زندگی که در طول تحصیل بدست آورده‌اند، زندگی موفقی را تجربه کنند.


مطالب درسی در زندگی واقعی کاربرد چندانی برای دانش‌آموز ندارد


نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه محتوا و نحوه آموزش‌ها در نظام آموزش و پرورش ما چندان مطلوب نیست؛ محتوای آموزش‌ها در اغلب موارد شامل مباحثی می‌شود که در زندگی واقعی و آینده دانش‌آموز کاربرد چندانی ندارد و بر خلاف وظیفه اصلی آموزش و پرورش، این آموزش‌ها بیشتر در جهت آماده‌سازی دانش‌آموزان برای تحصیلات دانشگاهی است.


نظام آموزشی در ایران کپسولی و منسوخ‌شده است


وی درباره تئوری محور بودن آموزش‌ها در نظام کنونی نیز توضیح داد: نکته قابل تامل‌تر در نظام آموزش و پرورش کشور ما نحوه آموزش‌ها است؛ این آموزش‌ها اغلب به صورت کپسولی و با روش سخنرانی معلم انجام می‌شود که یکی از منسوخ‌ترین شیوه‌های آموزش است لذا با توجه به این نکات نیاز به تجدیدنظر جدی در محتوای مسایل آموزشی و نحوه آموزش‌ها است و مشارکت دانش آموزان در امر تدریس و نیز کارگاه‌های آموزشی و عملیاتی در طول دوران تحصیل از جمله مواردی است که بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد.


معماری مدارس و کلاس‌ها قابل نقد است/ مدارس هیچ نشانی از هویت تمدنی و فرهنگی دیرینه ایران ندارند


عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: تناسب بین محتوای آموزش، ابزارهای آموزشی و محیط آموزش و ... را یکی از معیارهای تاثیرگذار در بالا رفتن کیفیت آموزش و بازدهی بهتر دانش‌آموزان توصیف و تصریح کرد: متاسفانه علاوه بر محتوا، حجم کتب آموزشی نیز در بسیاری از موارد متناسب با زمان تعیین شده برای آموزش آن نیست و در اغلب موارد ابزارهای لازم و متنوع برای آموزش وجود ندارد و آموزش‌ها در کلاس‌های خشک و بی‌روح انجام می‌گیرد.


سعیدی ادامه داد: به دلیل عدم تناسب زمان و حجم مطالب اکثر اوقات کیفیت آموزش پایین می‌آید؛ همچنین ابزارهای آموزشی مانند رایانه و سایر ابزارهای کمک آموزشی به مقدار کافی وجود ندارد و چیزی که در این میان مشهود است، نوع معماری قابل نقد مدارس و کلاس‌هاست که در آن به مسایلی مانند شاداب‌سازی، ایمن‌بودن، جذاب‌بودن و .... توجه چندانی نشده است و غالبا هیچ نشانی از هویت تمدنی و فرهنگی دیرینه کشور ندارد لذا آموزش و پرورش باید به این مسایل توجه بیشتری داشته باشد تا بستر مناسبی برای یادگیری دانش آموزان فراهم کند.


اجرای نظام هماهنگ پرداختی بین کارکنان دولت؛ خواسته به‌حق فرهنگیان


وی در ادامه به مشکلات معیشتی معلمان به عنوان یکی از مشکلات اصلی آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: این امر بر تمام مسایل آموزش و پرورش سایه افکنده و متاسفانه مسایل آموزشی و تربیتی نیز تحت‌الشعاع این مشکل قرار گرفته است زیرا معلمان از پایین بودن حقوق خود و وجود اختلاف فاحش بین دریافتی خود و سایر کارکنان دولت و ارگان‌ها ناراضی و گلایه‌مند و خواستار اجرای نظام هماهنگ پرداختی بین کارکنان دولت هستند و البته در مورد این مساله حق هم دارند.


دولت و مجلس به آموزش و پرورش به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه جامعه توجه بیشتر داشته باشند


نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه متاسفانه دلایل بسیار زیادی در به وجود آمدن این مشکل سهیم بوده‌اند، خواستار بررسی و رفع این مشکل اساسی و ریشه‌دار شد و توضیح داد: این امر نیازمند تلاش و همکاری همه نهادها و اشخاص است و البته در این میان چند نکته باید مورد توجه افراد مرتبط با این حوزه باشد؛ اول اینکه دولت و مجلس در برنامه آتی به آموزش و پرورش به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه هر جامعه، توجه بیشتری داشته باشند و بودجه متناسب به آن اختصاص دهند. در مرحله دوم باید نسبت به اصلاح ساختار فعلی آموزش و پرورش اقدام کند برای مثال در سال‌های گذشته، آموزش و پرورش افزایش بودجه بیش از ۴۰درصد را نیز، تجربه کرده است ولی باز هم نتوانسته مشکلات مالی خود و اختلاف حقوقی معلمان را حل کند و کیفیت آموزشی نیز تغییر ملموسی نداشته است.


سعیدی همچنین تاکید کرد: در خصوص ساماندهی نیرو نیز باید بیشتر توجه شود، همچنین در این خصوص انتظار می‌رود مسئولان و نمایندگان به گفته و خبرهایی که اعلام می‌کنند بیشتر توجه کنند و از این قضیه برای منافع جناحی و شخصی بهره نبرند.


نظام رتبه‌بندی به درستی اجرا نشد/ افزایش حقوق به صورت بسته‌ای رفاهی صورت گرفت


وی در ادامه به نحوه اجرای رتبه فرهنگیان اشاره و تصریح کرد: یکی از مسایل مهم در تمامی مشاغل، نظام ارزشیابی عملکرد کارکنان است؛ با توجه به جایگاه آموزش و پرورش این امر در آموزش و پرورش بسیار با اهمیت‌تر به نظر می‌رسد، برای سنجش بازده و میزان موفقیت باید سنجش درست و دقیقی از عملکرد پرسنل داشته باشیم.


این نماینده مجلس با تاکید بر لزوم تقویت شیوه‌های نوین علمی پژوهشی با همکاری متخصصین دانشگاه‌ها گفت: متاسفانه درحال حاضر روش درستی در مورد سنجش عملکرد کارکنان آموزش و پرورش نداریم و روش‌های مورد استفاده بیشتر به صورت تهیه آمار و پر کردن فرم و قابل نقد است. این نوع سنجش عملکرد که سال‌های سال رایج است موجب کاهش انگیزه در معلمان نیز شده است و معتقدند ارزشیابی درستی در مورد عملکردها نمی‌شود.


عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: نظام رتبه‌بندی که سال قبل اجرا شد نتواست به شکل قابل قبولی عمل کند و بیشتر به شکل بسته‌ای رفاهی بر اساس سابقه و مدرک حقوق معلمان را افزایش داد و قطعا با اجرای صحیح رتبه بندی در معلمان و افزایش حقوق معلمان بر اساس عملکرد نیز انگیزه معلمان بالاتر خواهد رفت هم کیفیت آموزش بالا خواهد رفت.


منبع: خبرگزاری خانه ملت
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار