برنامه ویژه برای سرسبز شدن قشم

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از برنامه سرسبز کردن جزیره قشم با روش های نوین ژنتیکی و کاشت گونه های خاص گیاهی مناطق خشک و گرمسیری، خبر داد.
کد خبر: ۴۰۷۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲ 29 May 2015
به گزارش تابناک - جزیره،‌ حمید رضا مومنی گفت: با ایجاد نمایندگی پژوهشکده محیط های خشک در قشم، بیابان های این جزیره با استفاده از دانش پروفسور محمد پسرک لی از دانشمندان مطرح کشورمان در جهان، سرسبز خواهد شد.
 
 وی با اشاره به نشست مسئولین سازمان منطقه آزاد قشم با این دانشمند بنام کشورمان و تیم پژوهشکده محیط های خشک که از مشهد به جزیره قشم سفر کرده اند، یادآور شد: بیابان زدایی با کاشت گونه های گیاهی منطبق با شرایط آب و هوایی قشم و استفاده از آب دریا در این نشست در دستور کار این سازمان قرار گرفت.
 
 به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، کشاورزی قشم نیز که به دلیل خشکسالی های بیش از دو دهه گذشته با مشکل اساسی همراه شده است، براساس طرح های نوین و عملیات ژنتیکی در این جزیره احیا خواهد شد.
 
 وی با اشاره به هزینه های بالای نگهداری فضای سبز در قشم به دلیل گران بودن تولید آب شیرین، گفت: با کاشت گونه های مناطق شورزی در جزیره قشم، سرسبزی در کل این منطقه توریستی با کمترین هزینه و با استفاده از آب دریا در قشم، اجرا می شود.
 
مومنی یادآور شد: با اجرای طرح های بیابان زدایی پروفسور پسرک لی، نقاط مختلف چند کشور عربی از جمله العین امارات، چند کشور آفریقایی و استرالیا با استفاده از آب دریا و کاشت گیاهان خاص بومی و گیاهان دیگر نقاط جهان، سرسبز شده است.
 
 وی با اشاره به برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت پژوهشکده محیط های خشک در قشم یادآور شد: در مرحله اول اجرای این طرح ها، کل جزیره قشم زیر پوشش فضای سبز قرار خواهد گرفت و در برنامه های بعدی، احیای کشاورزی با روش های نوین در این منطقه اجرا می شود.
 
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد در پایان اعلام کرد: شرایط آب و هوایی جزیره قشم همانند ایالت آریزونای آمریکا، امارات و عربستان است و همانگونه که سرسبزی در این مناطق با روش های نوین و ژنتیکی ایجاد شده، در قشم هم امکانپذیر خواهد بود.
 
 بنا به این گزارش، پروفسور محمد پسرک لی که در دانشگاه آریزونای آمریکا مشغول تدریس و تحقیق و پژوهش است به همراه تیم پژوهشکده محیط های خشک که دفتر مرکزی آن در مشهد مقدس قرار دارد، هفته گذشته برای انتقال فناوری توسعه فضای سبز و کشاورزی نوین به دعوت سازمان منطقه آزاد قشم، به این جزیره سفر کرده بودند که ایجاد نمایندگی این پژوهشکده در قشم از مهمترین دستاوردهای این سفر می باشد. 
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار