%50بیابان‌های استان یزد تحت تاثیر فرسایش باد

مسوول بخش اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد گفت: 13 منطقه از اراضی بیابانی این استان که 46 درصد آن را شامل می شود، تحت تاثیر کانون فرسایش بادی است.
کد خبر: ۴۵۴۱۸
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۵ 09 June 2015
به گزارش تابناک یزد ، اراضی بیابانی این استان 2 میلیون و 650 هزار هکتار وسعت دارد که از این میزان یک میلیون و 212 هزار هکتار تحت تاثیر کانون فرسایش بادی است.

وی وسعت کانون های فرسایش بادی استان را 532 هزار هکتار اعلام کرد و افزود: این مناطق بر اساس شدت و حساسیت به سه دسته تقسیم می شوند.

به گفته فتاحی، از مجموع مناطق تحت تاثیر کانون فرسایش بادی 180 هزار هکتار آن دارای کانون های بحرانی هستند و توجه ویژه ای را در بحث بیابان زدایی می طلبند.

این کارشناس منابع طبیعی خاطر نشان کرد: مهار و کنترل کانون های فرسایش بادی وظیفه یک سازمان یا وزراتخانه نیست بلکه تمام دستگاه ها باید برای مقابله با این پدیده دخیل باشند.

این مسوول با اشاره به این که کنترل کانون فرسایش بادی نمونه ای از فعالیت های مقابله با بیابان زایی است، خاطرنشان کرد: مدیریت اصولی و بهره برداری صحیح و درست از منابع آب و خاک، بهره برداری درست از مراتع و پوشش گیاهی از راهکاری مقابله با بیابان زایی است.

وی با بیان این که همه معضلات این بخش از نابودی پوشش گیاهی آغاز می شود، اظهار کرد: بهره برداری غیر اصولی، تغییر کاربری ناصحیح و چرای متعدد دام در مراتع موجب سخت شدن سطح خاک و شرایط را برای افزایش فرسایش بادی و آبی فراهم می کند.

مسوول بخش اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد ادامه داد: سالانه به تناسب اعتبارات که به بخش بیابان اختصاص می یابد در چارچوپ طرح های مصوب اجرایی بنا بر شدت بحرانی بودن کانون های فرسایش بادی اقدامات احیای ویژه انجام می شود.

فتاحی با بیان این که فعالیت های بیابان زدایی در استان یزد از سال 1349 در استان آغاز شده است، گفت: تاکنون 68 هزار هکتار از اراضی با گونه های مختلف به صورت جنگل دست کاشت در مناطق بحرانی و طوفانی انجام شده است.

وی با بیان این که هزینه اجرای عملیات احیا بیولوژیک و نهال کاری و مالچ پاشی در هر منطقه متفاوت است، افزود: دشت یزد - اردکان از مناطق بحرانی فرسایش بادی به شمار می رود که تاکنون 45 هزار هکتار جنگل دست کاشت در آن صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: همچنین در 2 سال گذشته اقدامات زیادی در منطقه کانون بحرانی فرسایش بادی بافق انجام شد.

مسوول بخش اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد افزود: وجود تندبادها در این منطقه خسارت زیادی به شهرستان وارد می کند.

98 درصد از مساحت استان یزد به وسعت هفت میلیون و 300 هزار هکتار را عرصه های منابع طبیعی به خود اختصاص داده است.

همچنین چهار میلیون و 400 هزار هکتار به میزان بیش از 60 درصد مراتع به طور عمده از نوع متوسط و ضعیف اند.

170 هزار هکتار یعنی 1.5 درصد سطح استان را جنگل های طبیعی و دست کاشت به خود اختصاص داده است.
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار