مدیر جهاد کشاورزی: هزار نخلکار در خاش فعالیت دارند

مدیر جهاد کشاورزی خاش سیستان و بلوچستان گفت: شغل اصلی مردم مناطق ایرندگان، کارواندر و مرز روتک این شهرستان نخلکاری است و افزون بر هزار نفر به صورت مستقیم در این بخش فعالیت می کنند.
کد خبر: ۴۷۴۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰ 07 August 2017
امان الله طوقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 48 درصد محصولات باغی خاش را خرما تشکیل می دهد که سطح زیر کشت آن افزون بر هفت هزار و 500 هکتار است.
وی گفت: میزان عملکرد باغ های نخیلات دیم در هر هکتار هزار و 500 کیلوگرم و باغ های نخیلات آبی چهار هزار و 500 کیلوگرم است و سالانه افزون بر 10 هزار تن محصول خرما در خاش برداشت می شود.
وی افزود: در شهرستان خاش کشت 2 نوع خرمای آبی و دیمی رایج است که خرمای آبی کمیت و کیفیت بهتری دارد.
مدیر جهاد کشاورزی خاش تصریح کرد: 99 درصد سطح زیر کشت خرمای این مناطق را رقم ربی تشکیل می دهد.
طوقی بیان کرد: خاش با کشور پاکستان 124 کیلومتر مرز مشترک دارد که منطقه مرزی روتک این شهرستان از ظرفیت بسیار بالایی برای تولید محصول خرمای ارگانیک با کیفیت و بازار پسندی مناسب برخوردار است.
وی گفت: سطح زیر کشت خرمای دیم در شهرستان خاش حدود سه هزار هکتار و خرمای آبی چهار هزار و 500 هکتار است.
وی افزود: هم اینک نخلکاران منطقه مرزی روتک بخش مرکزی خاش هر کیلو خرمای با کیفیت خود را 35 تا 40 هزار ریال به فروش می رسانند.
مدیر جهاد کشاورزی خاش ادامه داد: برای نخستین بار در استان گواهی ارگانیک محصول خرما در این شهرستان صادر و حدود 600 تن از این محصول از طریق بندر عباس و تبریز به کشور تاجیکستان و اروپا صادر شده است.
طوقی اظهار داشت: خرمای ربی منطقه مرزی روتک به دلیل خشک بودن از خاصیت انباری بسیار خوبی برخوردار است.
وی گفت: سال زراعی گذشته حدود 300 هکتار به سطح زیر کشت نخلستان های خاش با کشت 45 هزار اصله پاجوش اضافه شده است.
وی افزود: دولت در خرید محصولات خرمای باغداران دخالتی ندارد و هر کشاورز صاحب اختیار است که محصولات خود را در بازارهای مورد تقاضا عرضه کند بر این اساس هیچ رقم و مکانی برای خرید تضمینی این محصول از سوی دولت اعلام نشده است.
خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار