پاسخگوی نیاز کم‌توانان استان باشید

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر گفت: شرایط کنونی جامعه برای معلولان، بازنشستگان، نابینایان و کم‌توانان پاسخگوی نیاز آنان نیست.
کد خبر: ۵۲۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵ 25 June 2015
تابناک بوشهر: سیدمحمدحسن باستی ظهر امروز در نشست ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی محیط برای کم‌توانان جسمی ـ حرکتی (معلولان)، گفت: بخشی از زندگی اجتماعی جامعه ما را قشر کم‌توانان تشکیل داده‌اند که لازم است بدون درنظر گرفتن درصد این قشر از جامعه، به توقعات و انتظارات به‌حق آنان پاسخ داده شود.

عدم رضایت کم‌توانان استان از وضعیت فعلی

وی تصریح کرد: شرایط کنونی جامعه پاسخگوی نیاز معلولان، بازنشستگان، نابینایان و کم‌توانان نیست و لذا هر مسئول دولتی و غیردولتی باید خود را در شرایط آنها تصور کرده و همت خود را در حوزه اختیارات و مسئولیت‌هایش برای مناسب‌سازی فضای تردد برای این قشر به کار بندد.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر اظهار داشت: در نظام شهرسازی و توسعه شهری دنیا، به گونه‌ای اقدام شده که یک نابینا یا کم‌توان برای حضور در جامعه نیازی به همراهی و کمک دیگران ندارد و استان بوشهر نیز باید از این پس با همین نگاه، شرایط لازم را برای تحقق حقوق شهروندی این افراد فراهم کند.

انتقاد از نگاه ضعیف شهرداری‌ها به شرایط تردد کم‌توانان

باستی با بیان اینکه، به حوزه عمرانی و نگاه ضعیف شهرداری‌های استان در زمینه پیش‌بینی طراحی فضای مناسب برای کم‌توانان در جامعه انتقاد وارد است، افزود: در کشور ما خلا قانونی وجود ندارد اما متاسفانه برخی آئین‌نامه‌های قانونی به‌خوبی و درستی اجرا نمی‌شوند.

وی بر لزوم مناسب‌سازی فضاهای عمومی دولتی مانند بانک‌ها و مراکز درمانی و همچنین مکان‌های خدماتی بخش خصوصی مانند مجتمع‌های پزشکی، مطب‌ها، سونوگرافی‌ها و امثالهم تاکید کرد و بیان داشت: اداره‌کل راه و شهرسازی استان به‌عنوان دستگاه اجرایی متولی این امر باید بر اجرای قوانین موجود در این زمینه توسط دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی نظارت بیشتری داشته باشد.

لزوم کنترل جدی‌تر بر طراحی فضای مناسب برای کم‌توانان

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر گفت: باید یکی از مصوبات سازمان نظام مهندسی ساختمان، کنترل جدی‌تر بر طراحی فضای مناسب کم‌توانان در ساخت و سازهای جدید حوزه‌های خدمات دولتی و غیردولتی باشد و مهندس ناظر هر پروژه مسئول بازرسی در این زمینه و گزارش به شهرداری‌ها به‌عنوان ناظر عالی پروژه است.

باستی ادامه داد: شهرداری‌ها با جدیت بر مناسب بودن فضا برای کم‌توانان در ساخت و سازهای جدید حوزه‌های خدمات دولتی و غیردولتی کنترل داشته و صدور پایان کار را منوط به اجرای این طرح کنند.

وی بیان داشت: در حوزه‌هایی که ساخت و سازها انجام شده اما تاکنون مناسب‌سازی فضا برای کم‌توانان در نظر گرفته نشده است، باید تدارک لازم توسط مسئولان ذی‌ربط انجام شود.

نیاز به تغییر نظام فرهنگ جامعه نسبت به کم‌توانان

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر اظهار کرد: شهرداری‌ها در شهرسازی‌ها، ساخت گذرها، شبکه‌ها، معابر، خیابان‌ها و پیاده‌روها بر تسهیل شرایط عبور و مرور کم‌توانان، دقت کنند و دفتر فنی استانداری نیز بر عملکرد شهرداری‌ها نظارت داشته باشد.

باستی بر تشکیل کارگروه‌های شهرستانی در زمینه اجرای طرح مناسب‌سازی فضا برای کم‌توانان، با مدیریت فرمانداری‌ها تاکید کرد و افزود: در مرحله نخست، وضعیت فعلی هر شهرستان در این زمینه ارزیابی شود تا در جلسه‌ای که دو ماه آینده تشکیل خواهد شد گزارش خود را به منظور در نظر گرفتن راهکار لازم، ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه، اعتبارات اجرای طرح مناسب‌سازی فضا برای کم‌توانان در اختیار شهرداری‌ها قرار خواهد گرفت، گفت: یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها، تغییر فرهنگ و نگاه جامعه به کم‌توانان است که باید توسط متولیان امر به آن پرداخته شود.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار