رئيس دادگستري شهرستان البرز:

اطاله دادرسی یکی از دغدغه های بزرگ قوه قضاییه است

رئيس دادگستري شهرستان البرز گفت: احقاق حق و فصل خصومت براساس قانون اساسی از وظایف دستگاه قضایی است، نهادینه شدن احساس عدالت به گونه ای که همه شهروندان حلاوت عدالت را بچشند و دستگاه قضایی را ملجا و پناهگاه خود بدانند.
کد خبر: ۵۳۳۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴ 04 December 2017
ابوالفضل محبی در گفتگو با تابناک قزوین با بیان اینکه یکی از معضلات و آسیب‌های دستگاه قضایی در روند رسیدگی به پرونده‌ها، اطاله دادرسی است، اظهار کرد: کاهش اطاله دادرسی یکی از مهمترین موضوعات در دستور کار بوده است که فرآیند رسیدگی به جرایم به حداقل زمان و در کوتاه ترین زمان به کار مردم رسیدگی شود که تلاش می کنیم این سیاست در سال جاری نیز دنبال شود.
رئيس دادگستري شهرستان البرز افزود: تبعات سوء و مضر ناشی از این اطاله که باعث ایجاد دعاوی متعدد و اختلافات زیاد و تاخیر در احقاق حق می‌شود، از علل نارضایتی مردم است.
وي اضافه كرد: حذف اطاله دادرسی در راستای کم كردن فرایند رسیدگی به پرونده های دادگستری همواره از اولویت های دستگاه قضایی بوده است.
محبی خاطرنشان كرد: احقاق حق و فصل خصومت براساس قانون اساسی از وظایف دستگاه قضایی است، نهادینه شدن احساس عدالت به گونه ای که همه شهروندان حلاوت عدالت را بچشند و دستگاه قضایی را ملجا و پناهگاه خود بدانند و این باور را داشته باشند که مظلوم در دادگستری احساس قدرت و ظالم احساس یاس ونا امیدی کند، در اولویت دستگاه قضایی است.
وي تصريح كرد: توجه جدی به حفظ حقوق عمومی و حفظ حقوق بیت المال و مبارزه قاطع و جدی با عوامل مخل نظم و آسایش عمومی و مفاسد اقتصادی خرد و کلان از دیگر اولویت های دستگاه قضایی است.
رئيس دادگستري شهرستان البرز افزود: اطاله دادرسی امروزه یکی از دغدغه های بزرگ قوه قضاییه است و الکترونیکی شدن ابلاغ ها می‌تواند گام بلندی در کاهش اطاله دادرسی باشد.
وي توضيح داد: مسئولیت‌های دستگاه قضا از مسئولیت‌های بسیار حساس و تاثیرگذار در جامعه است، اما با توجه به وسعت کاری این نهاد در جامعه و کمبود برخی از امکانات و گاها نیروی انسانی انجام فعالیت بسیار سخت است.
محبی عنوان كرد: الکترونیکی شدن ابلاغ، تحولی بزرگ در دستگاه قضایی است و برای این منظور باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود.
وي اعلام كرد: جلوگیری از طولانی شدن فرآیند ابلاغ، حفظ امنیت معنوی و رعایت حریم خصوصی افراد، کاهش هزینه‌های مالی، افزایش سرعت، دقت، حذف سوء استفاده‌های احتمالی، برطرف شدن مشکلات عدم صحت اجرای ابلاغ یا عدم شناسایی افراد و عدم پذیرش ابلاغ از مزایای ابلاغ الکترونیکی است.
محبی يادآورشد: به نظر می رسد آموزش و ترویج حقوق شهروندی در نظام اداری، ارتقای دانش حقوقی شهروندان و آگاهی بخشی به آنان درباره حقوق خود، نظارت پیشگیرانه، بازرسی مستمر می تواند نقش اساسی در جلوگیری از تشکیل پرونده های قضایی ایفا کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار