به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، یونس ممیزاده پیش از ظهر امروز در جلسه کار گروه بانوان و خانواده استانداری اردبیل اظهار داشت: در سطح کشور برای اجرای این طرح 130 میلیارد تومان اعتبار پیشبینی شد تا در استانهای مختلف اجرایی شود که در استان اردبیل نیز در 25 مرکز اعم از مراکز فنی و حرفهای برادران، خواهران و مرکز دو منظوره بتوانیم طرحهای مهارتی را اجرایی و عملیاتی کنیم.
وی افزود: بیش از یک هزار و 200 دوره آموزشی برای مربیان در این زمینه پیشبینی شد، تا استان اردبیل که در آموزش مهارتی روستایی بعد از اصفهان رتبه دوم را دارد بتواند به تعهدات 6 هزار و 242 نفر ساعتی خود جامه عمل بپوشاند.
سرپرست فنی و حرفهای استان اردبیل یادآور شد: در این طرح توانمندسازی 21 میلیون نفر ساکن مناطق روستایی و آموزشهای جدید فنی و حرفهای مدنظر قرار گرفته تا بستری برای ایجاد فرصت اشتغال و حرفه موردنظر فراهم آید.
ممیزاده اجرای این طرحهای آموزشی را با همکاری دهیاران در مناطق روستایی یادآور شد و تصریح کرد: با توجه به اینکه 28 درصد جمعیت کشور در مناطق روستایی متمرکز شده اجرای آن مورد هدفگذاری اصلی قرار گرفت.
این مسئول با برشمردن اهداف اجرای این طرح بیان کرد: گسترش عدالت اجتماعی در مناطق محروم، توجه به پیشرفتها و توسعه فرهنگی، اقتصادی و تحقق اهداف زیست محیطی به همراه توانمندسازی پایدار ساکنان مناطق روستایی و عشایری با افزایش سرانه مهارت و تقویت مراکز آموزشی مناطق شهری و روستایی مورد توجه است.
سرپرست فنی و حرفهای استان اردبیل گفت: ما در این ارتباط از ظرفیت تیمهای سیار خود به همراه آموزشگاههای آزاد به تعداد 246 آموزشگاه در استان و 25 مرکز دولتی استفاده کردیم تا امر آموزشی و مهارتی در این زمینه به معنای واقعی تحقق پیدا کند.
ممیزاده ادامه داد: امیدواریم در قالب این طرح 6 میلیون جمعیت بیکار روستایی را که نیاز به مهارتآموزی و اشتغال دارند بتوانیم در این حوزه توانمند کنیم.
* 5 هزار حرفه استانداردسازی شده است
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مراحل هشتگانه اجرای این برنامه آموزشی عنوان کرد: در گام اول نیازسنجی آموزشی سپس بازنگری در استانداردهای آموزشی مورد توجه است، چراکه در حال حاضر 5 هزار حرفه استانداردسازی شده و در ارتقای مهارت آنها سعی و تلاش جدی داریم.
سرپرست فنی و حرفهای استان اردبیل یادآور شد: جذب و تربیت مربیان، توسعه فضا و تجهیزات مورد نیاز برای مهارتآموزی، ارائه مشاورههای آموزشی و همچنین ایجاد یک فضای مناسب در انجام تفاهمنامه حقیقی و بازخورد آن مدنظر است.
ممیزاده افزود: در بین اولویتهای آموزشی بر اساس نیازسنجی آموزش دامداری و زراعت در این استان در اولویت هدفگذاری است تا بتوانیم در این دو حوزه توانمندی مهارتی روستاییان و عشایر را ارتقا دهیم.