فاز دوم کاوش های دستکند ترخوران تفرش به زودی آغاز می شود

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: فصل دوم کاوششهای دستکند ترخوران تفرش به زودی آغاز می شود.
کد خبر: ۸۵۵۵۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵ 28 May 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی سید محسن رحمتی افزود: دستکندهای ترخوران تفرش نمونه ای از معماری دست کند زیرزمینی است که در زیر محله ترخوران و بافت فعلی این محله ایجاد شده است.
معاون میراث فرهنگی استان مرکزی یادآورشد: فاز اول کاوش دست کند با اعتبار یک میلیارد و 800 میلیون ریال طی انعقاد قرار داد شهرداری شهر تفرش و دانشگاه نیشابور به سرپرستی دکتر سید مهدی موسوی نیا و نظارت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی انجام گرفته است.
او افزود: طی این فصل کاووش، فضاهایی در سه طبقه شناسایی شده که بعنوان راهروهای ارتباطی در مقیاس کوچکتر فضای مسکونی کاربرد داشته اند.
رحمتی ادامه داد: تعیین کاربری دقیق این دستکند تا انجام مطالعات بعدی با توجه به حجم وسیع و تعدد فضاهای این دستکند امکانپذیر نمی باشد، اما امکان وجود یک سکونتگاه بزرگ زیرزمینی با فضاهای مرتبط با آن دور از ذهن نیست.
رحمتی گفت: در فصل اول این کاوش ، 4500 قطعه سفال، کاشیهای زرین فام و لاجوردی و.... بدست آمد که تا قبل از مطالعه جامع، قدمت این دستکند را می توان بین سده های 5 تا 10 هجری قمری تخمین زد.
وی اظهار داشت: فاز دوم کاووش این دستکند با اعتبار حدود 2 میلیارد ریال تامین شده از طرف شهرداری تفرش در دست پیگیری و قرار است پس از اخذ مجوزات لازم از پژوهشگاه وزارت متبوع انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار