مرمت سرای کاشانی مجموعه بازار تاریخی اراک آغاز شد

معاون میراث فرهنگی استان مرکزی گفت:مرمت بام سرای کاشانی مجموعه بازار تاریخی اراک آغاز شد.
کد خبر: ۹۱۳۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۰ 01 November 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی، سید محسن رحمتی افزود: انجام مرمت این بخش با اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال، به صورت مشارکتی با کسبه سرا آغاز شده است.
معاون میراث فرهنگی استان مرکزی یادآورشد: از مبلغ یاد شده حدود ۳۰ درصد توسط کسبه و مابقی توسط اداره کل میراث فرهنگی تأمین شده است.
رحمتی اضافه کرد: مرمت بام بنا به شیوه سنتی و توسط استادکاران مرمت، منطبق بر الگوهای موجود در حال انجام و از نمونه اقدامات مناسب و متناسب با مجموعه بازار است که می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر فضاهای سرپوشیده در مجموعه فوق باشد.
او گفت: مرمت و نگهداری بازار اراک به عنوان شالوده و عنصر هویت‌ساز شهر یکی از مهمترین پروژه‌های مرمتی اساسی استان است و برای مرمت کامل آن، همراهی مالکین و دستگاه‌های دیگر نیز ضروری است.
رحمتی با اشاره به همكاري كسبه و بازاريان در مرمت بازار اراك، گفت: كسبه های كه رزق خود را از اين مجموعه تامين مي كنند بايد احساس وظيفه بيشتري در اين خصوص داشته باشند.
معاون میراث فرهنگی استان مرکزی افزود: بازار اراک آخرين نسل بازارسازي کشور در دوره قاجار است كه نمونه‌ای بی بديل در اين حوزه و يكي از مهمترين بناهاي کشور است این بنای با ارزش تاریخی که برای ساخت آن از آجر، گچ، آهک و خاک رس کمک گرفته شده است، تلفیقی از معماری مدرن و سنتی ایران را در چهار جهت و در ۱۴ هکتار به نمایش گذاشته است و دارای هشت گذر است.
بازار اراک در ۱۰ آبان ۱۳۵۵ با شمارهٔ ثبت ۱۲۸۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار