کلیسای مسروپ اراک مرمت شد

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع استان مرکزی گفت:دیواره ها و بام کلیسای مسروپدر شهرستان اراک مرمت شد
کد خبر: ۹۱۴۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۴ 04 November 2020

به گزارش تابناک مرکزی مصطفی مرزبان گفت:مرمت اضطراری ؛نماکاری و رفع رطوبت و مرمت بام و دیواره ها از جمله سرفصل های مرمتی کلیسا اراک بود که انجام شد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی اظهار داشت :این مرمت با اعتباری بالغ بر۴۵۰میلیون ریال انجام شد.

مرزبان افزود :کلیسا مسروپ اراک از بناهای تاریخی ارزشمند کلانشهر اراک است که در طول سالیان اخیر آسیب زیادی ندیده و با این میزان اعتبار از آسیب به بنا جلوگیری می شود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت:آخرین مرمت کلیسا در سال ۹۲با استحکام بخشی بام ؛نماکاری و کاهگل نما انجام شده بود.وی افزود:کلیسای مسروپ مقدس اراک که در محله قدیمی مسکونی ارامنه در مجاورت خیابان نیسانیان این شهر قرارگرفته از آثار برجسته هنر معماری ارامنه در اراک است.

مرزبان اظهار داشت:برج ناقوس خانه کلیسا در جلوی ورودی غربی واقع شده است و با زیبایی خاص در سردر ورودی بنا خودنمایی میکند.سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت:محراب کلیسا با تزئیناتی از آجر و اشکال هندسی با تصاویری از عیسی مسیح و مکان هایی برای روشنایی شمع جلوه ای خاص دارد و درمرکز کلیسای مسروپ اراک چهار ستون هشت ضلعی قرارگرفته که قسمتی از وزن طاق ها و گنبدهای یک پوش را تحمل کرده و وزن سایرگنبدها و طاق ها برروی جزرها تقسیم شده است.

کلیسای اراک مسروپ مربوط به دوره قاجار است و در اراک خیابان شهیدچمران واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۳۵۳۳به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار