طرح آمایش آموزش عالی در حال تدوین است

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در حال تدوین طرح آمایش آموزش عالی در کشور هستیم که انتظار داریم تا پایان امسال این طرح تهیه شده و زمینه اجرایی آن در کشور فراهم آید.
کد خبر: ۹۲۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۳ 10 September 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، محمدحسین امید پیش از ظهر امروز در نشست روسای دانشگاه‌های استان اردبیل، اظهار کرد: در سال‌های گذشته به میزان 2.5 میلیون مترمربع کلنگ‌زنی نافرجام و بی‌نتیجه در دانشگاه‌های کشور صورت گرفته به طوری که پیشرفت این پروژه 5 تا 80 درصد در سطح کشور بوده است.

وی افزود: برای تکمیل این پروژه‌ها در شرایط کنونی به 5 هزار میلیارد تومان نیازمندیم در حالی که اگر از امروز نسبت به تکمیل آنها اقدام کنیم تا 10 سال آینده این پروژه‌ها تکمیل شده و با تخصیص 500 تا 600 میلیارد تومان اعتبار به هیچ‌وجه نمی‌توان این پروژه‌های آغاز شده را به سرانجام رساند.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در صورت طولانی بودن این پروژه‌ها در سه دهه آینده با توجه به تورم به وجود آمده در جامعه رقم اعتباری مورد نیاز برای تکمیل این پروژه‌ها متفاوت خواهد بود، بیان کرد: این پروژه‌ها امروز به وزارت علوم به ارث رسیده و ما بدون اینکه پروژه‌ جدیدی را آغاز کنیم باید در به سرانجام رساندن آنها تلاش جدی داشته باشیم.

همراهی مسئولان اردبیل در توسعه دانشگاه‌ها کمرنگ است

امید با قدردانی از هماهنگی به وجود آمده در این استان بین مراکز دانشگاهی و آموزش عالی گفت: توسعه بدون برنامه‌ریزی‌ در حوزه آموزش عالی در گذشته نه تنها کشور را دچار چالش کرده بلکه بدون توجه به نیازها و اسناد بالادستی برخی مشکلات و گرفتاری‌ها را به وجود آورده است.

این مسئول ادامه داد: به جای رقابت‌های منفی در بین دانشگاه‌های کشور باید رقابت سالم و همدلی‌ها و همراهی‌ها در فضای دانشگاهی حاکم شود تا چالش‌ها برطرف شده و فرصت‌های توسعه غنیمت شمرده شود.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاه محقق اردبیلی یکی از دانشگاه‌های خوب و تحول یافته در سال‌های اخیر در منطقه است، یادآور شد: استان اردبیل اگر می‌خواهد در مسیر توسعه حرکت کند باید اولویت اساسی را به توسعه دانشگاهیان که محور توسعه امروز کشور است اختصاص دهد که امروز فرصتی مناسب است تا در این راستا گام‌های جدی و عملی برداشته شود.

امید با بیان اینکه در این دو سال که به دو سوم دانشگاه‌های کشور رفته و بازدیدی را از آنها داشته‌ایم، تصریح کرد: در استان‌های مختلف رویکرد مسئولان نسبت به آموزش عالی و توسعه دانشگاهی متفاوت است اما در اغلب استان‌ها حمایت استانداران و دیگر مسئولان از دانشگاه پایه و مادری که وجود دارد بیش از سایر حوزه‌ها است.

وی افزود: این حمایت سبب شده تا دانشگاه‌های مادر استان اردبیل با همین نگاه عالی و دلسوزانه مسئولان توسعه پیدا کند تا شاهد تکمیل ظرفیت‌ها و توسعه زیرساخت‌ها به صورت کمی و کیفی باشیم.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در این راستا دانشگاه محقق اردبیلی از حمایت‌های مسئولان استان کمتر برخوردار بوده است و این بی‌توجهی لطمه اساسی به فعالیت‌های این حوزه وارد کرده است، گفت: این بی‌توجهی‌ها به حدی بوده که هنوز مشکلات مربوط به زمین این دانشگاه برطرف نشده و با تصاحب قسمتی از زمین دانشگاه معوضی نیز به آن داده نشده است.

امید از مسئولان استانی خواست تا در کنار همه توجهات به سایر حوزه‌ها توجه ویژه به توسعه مراکز عملی و دانشگاهی در این استان بکنند چراکه در شرایط توسعه دانش‌بنیان در کشور توسعه علمی بسیار مهم و زیربنایی است.

این مسئول با بیان اینکه در این استان در سال‌های گذشته از سرعت و توسعه کمتری نسبت به دیگر استان‌ها برخوردار بوده است، عنوان کرد: باید به نحوی این محرومیت‌ها و ضعف‌ها در حوزه زیرساختی برطرف شود.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: وزارت علوم در کنار تامین منابع و اعتبارات در حد محدود از خیرین و گروه‌های تاثیرگذار در جامعه می‌خواهد تا در توسعه دانشگاه‌های استان‌های مختلف ورود پیدا کند و در ایجاد فضای خوابگاهی و مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی برای نسل آینده همتی راستین داشته باشند.

امید از تهیه طرح آمایش آموزش عالی در کشور خبر داد و گفت: با توجه به اینکه ما بحث‌های کیفی را اولی‌تر از بخش‌های کمی در اساس حرکت‌هایمان قرار داده‌ایم، افزود: امیدواریم با یک نگاه کیفی‌تر مشکلات مراکز آموزش عالی را برطرف کنیم.

وی گفت: در این راستا برای رسیدن به مقصد نهایی طرح آمایش آموزش عالی تهیه شده و انتظار می‌رود این روند نتایج خوبی را به همراه داشته باشد.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به کلنگ‌زنی‌های بی‌سرانجام در گذشته به میزان 2.5 میلیون مترمربع در سطح کشور اشاره کرد و ادامه داد: برای تکمیل آنها بیش از 5 هزار میلیارد تومان اعتبار در مدت زمان حداقلی 10 ساله نیاز است تا این پروژه‌ها به سرانجام برسد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار