عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: سرعت انتقال و چرخش سویه اُمیکرون، غیرقابل تصور است.
کد خبر: ۱۰۱۸۹۷۱
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۲ 28 December 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر محبوبه خرسندی افزود: امیکرون از نظر سرایت زایی نسبت به ویروس دلتا سرایت زایی بیشتری دارد و حتی وقتی یک نفر مبتلا می‌شود می‌تواند ویروس را به ۱۰ نفر دیگر هم انتقال دهد از آنجایی که این تعداد در مدت زمان کوتاهی افزایش می یابد ما باید محتاط تر باشیم.
وی یادآورشد: ابتلا به ویروس امیکرون تقریبا هر یک و نیم روز دو برابر می شود که حکایت از سرایت سریع آن در جوامع دارد.
وی تاکید کرد: باید در مورد علائم این سویه اطلاع داشته باشیم ودر صورت عفونت باید آمادگی لازم در زمینه خود مراقبتی و نحوه مدیریت آن را داشته باشیم.
دکتر خرسندی ادامه داد: علائم امیکرون با انواع قبلی کووید-۱۹ متفاوت است، علائم این سویه بسیار شبیه علائم اولیه ابتلا به آنفلوآنزاست و افراد باید نسبت به آن هوشیار باشند، محققان هشدار داده اند مردم نباید گول علائم خفیف این بیماری را بخورند.
وی با اشاره به اینکه تب خفیف، گلودرد، خستگی و بدن درد از علائم شایع Omicron هستند، افزود: مهمترین نکته ای که امیکرون را خطرناک کرده، قدرت شش برابری سرایت آن از افراد آلوده به دیگران است و این قدرت انتقال می تواند شدیدترین موج بیماری کرونا را ایجاد کند.
دکتر خرسندی یادآور شد: متخصصان معتقدند تغییرات در حس بویایی و چشایی و علائمی مانند انسداد بینی در بیماران شایع نیست، سازمان جهانی بهداشت هشدار می دهد که علائم Omicron ممکن است شبیه علائم یک بیماری فصلی زمستان باشد در زمانی که موارد Omicron در حال افزایش است، علائم آن را با بیماری های مرتبط با سرماخوردگی اشتباه نگیرید.
وی تاکید کرد: اگر احساس بیماری می کنید یا تست Omicron مثبت است، خود را از اطرافیان خود جدا کنید. باید فاصله خود را از افراد خانواده حفظ کنند. وسایل شخصی و ظروف خود را جدا کنند و تا مدتی با نزدیکانشان در تماس نباشند، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری توصیه می‌کند پس از آلوده شدن به Omicron به مدت ۱۰ روز خود را ایزوله کنند، اگر Omicron مثبت شد به افرادی که با شما در تماس هستند در مورد وضعیت خود بگویید و از آنها بخواهید که خود را نیز ایزوله کنند.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان تزریق دز سوم واکسیناسیون و جدی گرفتن آن به‌ ویژه برای افراد مسن‌تری که زودتر واکسینه شده‌اند و احتمال کاهش ایمنی در آنها بیشتر است بدلیل خفیف تر کردن علائم تا دو تا سه برابر در مقایسه با نوع دلتا، همچنین رعایت فاصله فیزیکی، زدن ماسک به طور صحیح به طوریکه بینی و دهان رابپوشاند و عدم شرکت در دورهمی ها، مهمترین راه های کاهش عوارض و مرگ و میر و موج احتمال ششم است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار