کد خبر: ۱۰۱۹۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۰ 01 January 2022
 روزنامه جوان در مطلبی با عنوان «مصوبه جدید برقی از اول بهمن اجرا می‌شود» این گونه آورده است:

افزایش قیمت برق در فصول گرم و سرد سال به رویه رایجی تبدیل شده است. تابستان امسال نیز بدون اطلاع قبلی برق گران شد و در پی اعتراض مشترکان از قبض‌های نجومی برق‌شان قرار شد مشترکانی که توان پرداخت قبض برق‎شان را ندارند، پول برق را قسطی بدهند. اکنون در آستانه فصل سرد سال و افزایش میزان مصرف با مصوبه هیئت دولت قیمت برق از بهمن ماه ۵/۱ تا ۵/۳ درصد گران خواهد شد.

هرچند که وزارت نیرو اعلام کرده فقط برق پرمصرف‌ها گران خواهد شد، اما نگرانی‌هایی از افزایش قیمت برق همه مشترکان وجود دارد.
هفته گذشته وزیر نیرو از افزایش هزینه برق از بهمن ماه امسال خبر داد و اعلام کرد: «مشترکان پر مصرف افزایش ۵/۱ تا ۵/۳ برابری تعرفه برق را تجربه خواهند کرد. این در حالی است که در همین تابستان امسال نیز برق گران شد با این تفاوت که بدون اطلاع‌رسانی قبلی مشترکان با افزایش نجومی قبوض برق‌شان روبه‌رو شدند. وزارت نیرو، برق ۴۸۰‌تومانی را ۸۲۰‌تومان برای همه مشترکان محاسبه کرد، به طوری که کاربران توییتر فارسی در تابستان‌۱۴۰۰، هر روز از قبض‌های نجومی برق خود شکایت می‌کردند. آن‌ها معتقد بودند با وجود این که تغییری در سبک مصرف‌شان نداشته‌اند، قبض برق‌شان نسبت به مدت مشابه سال پیش، گران‌تر شده‌است. در آن زمان ماینر‌های غیر‌مجاز دلیل کمبود برق معرفی شدند.
شرکت توانیر در ابتدا افزایش قیمت برق و کمبود آن را شایعه خواند، اما در نهایت مجبور شد اعتراف کند که نحوه محاسبه برق تغییر کرده و مشترکانی که مازاد دو برابر الگوی هر منطقه مصرف دارند، مازاد مصرف‌شان با متوسط خرید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر محاسبه می‌شود. پس از آن هم قرار شد مشترکانی که توان پرداخت قبض برق‎شان را ندارند، پول برق را قسطی بدهند. آخر ماجرا هم سخنگوی صنعت برق پیشنهادی عجیب داد و از افرادی که میزان قبض‌شان بیش از حد معمول بود خواست که پنل خورشیدی نصب کنند.
اکنون با آغاز فصل سرما و ادعای تعطیلی ماینر‌ها، دولت بار دیگر تصمیم گرفته در فاز دوم قیمت‌ها را افزایش دهد. به گفته علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو اگر مشترکی ۱۰۰‌کیلووات ساعت بیشتر استفاده‌کند تا ۵/۱ برابر یعنی ۶۰۰‌تومان، دوبرابر الگوی مصرف کیلوواتی هزارتومان و سه برابر الگوی مصرف با قیمت هر کیلووات ساعت هزارو ۴۰۰‌تومان از ابتدای بهمن‌۱۴۰۰ محاسبه می‌شود. هشداری که بسیار شبیه ماجرایی است که در تابستان اتفاق افتاد و در نهایت، برق برای همه مشترکان گران شد.

افزایش قیمت براساس قانون بودجه امسال
یک‌شنبه پنجم دی‌ماه در جلسه هیئت دولت، اعضای دولت به استناد قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و در اجرای حکم مندرج در بند (ی) تبصره (۸) قانون بودجه سال‌۱۴۰۰ کل کشور، مصوبه جدید نحوه محاسبه تعرفه برق مصرفی مشترکان را تعیین کردند. این مصوبه از ابتدای بهمن‌ماه در سراسر کشور اجرایی می‌شود. در این خصوص مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران و سخنگوی صنعت برق در خصوص نظام تعرفه‌گذاری صنعت برق، با بیان اینکه «این مصوبه با هدف اصلاح مصرف مشترکان پرمصرف و حمایت از مشترکان با مصرف زیر الگو و در نهایت تأمین برق پایدار برای همه مشترکان است»، گفت: وزارت نیرو در این مصوبه به دنبال درآمدزایی نیست، حداقل ۷۵‌درصد از مشترکان برق که خوشبختانه به درستی و به صورت صحیح از برق استفاده می‌کنند، مشمول افزایش تعرفه نمی‌شوند و تغییری را در نحوه محاسبه قبوض برق خود شاهد نخواهند بود.
شروط دریافت مشوق‌ها برای مشترکان خانگی
وی افزود: علاوه براین در این آیین‌نامه مشوق‌هایی برای مشترکان خانگی در نظر گرفته‌است، به طوری که اگر مشترکی در ماه‌های گرم، مصرف خود را نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش دهد و مصرف برق آن کمتر از الگو باشد، متناسب با کاهش مصرف مشمول دریافت پاداش خواهد بود؛ علاوه بر آن تعرفه مشترکانی که مصرف آن‌ها کمتر از ۵۰ درصد الگوی منطقه باشد و تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی باشند رایگان محاسبه خواهد شد.
سخنگوی صنعت برق ادامه داد: الگوی مصرف مشترکان در مناطق مختلف هیچ تغییری نکرده‌است و هم اکنون الگوی مصرف برای مشترکان ۲۰۰‌کیلووات ساعت در ماه است. رجبی مشهدی همچنین درباره حمایت از مشترکان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیز گفت: برق مصرفی این گروه از مشترکان در صورت رعایت سقف ۵۰ درصدی، رایگان محاسبه خواهد شد.
وی با بیان اینکه کشور به لحاظ جغرافیایی و شرایط جوی و دمای هوا به پنج منطقه جغرافیایی تقسیم شده است، ادامه داد: این دسته‌بندی و الگو‌های پیشین تعیین شده به هیچ عنوان تغییر نکرده است و حتی سقف بهره‌مندی از پاداش‌ها و مشوق‌ها نیز تسهیل شده و در مناطق عادی الگوی کم مصرفی، از ۸۰‌کیلووات ساعت ماهانه که در گذشته وجود داشت، به ۱۰۰‌کیلووات ساعت در ماه‌های غیر‌گرم و از ۱۰۰‌کیلووات ساعت در ماه به ۱۵۰ کیلووات ساعت در ماه‌های گرم افزایش یافته‌است. رجبی مشهدی با اشاره به اینکه الگوی مصرف در مناطق گرمسیر یک که شامل نوار جنوبی کشور است، در ماه‌های گرم ۳‌هزار کیلووات ساعت در ماه بود که بدون تغییر مانده است، خاطرنشان کرد: بیش از ۸۰‌درصد از مشترکان خانگی در مناطق عادی قرار دارند.
برای مشترکان پرمصرف کنتور هوشمند نصب می‌شود
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران و سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه در این طرح برق مصرفی مشترکان تا سطح الگو با نرخ یارانه‌ای محاسبه می‌شود، تأکید کرد: در قالب این مصوبه، مشترکان پرمصرف نیز همچنان از یارانه بهره مند می‌شوند، اما هرچه مصرف آن‌ها افزایش یابد، میزان بهره‌مندیشان از برق یارانه‌ای کمتر می‌شود.
رجبی مشهدی همچنین درباره تکلیف قانونی صنعت برق برای نصب کنتور‌های هوشمند نیز گفت: این کنتور‌ها با اولویت مشترکان پرمصرف و واحد‌های مسکونی که از کنتور‌های اشتراکی استفاده می‌کنند، در حال نصب است که براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تعداد کنتور‌های هوشمند نصب شده تا تابستان سال آینده به ۵ میلیون دستگاه خواهد رسید.
وی امکان پایش، گزارش‌گیری لحظه‌ای میزان و رفتار مصرفی مشترکان و امکان برنامه‌ریزی مصرف توسط مشترک را از مزایای این نوع کنتور‌ها برشمرد.
سخنگوی صنعت برق همچنین با اشاره به اینکه اجرای مصوبه مربوط به آیین نامه نحوه محاسبه برق مصرفی مشترکان از ابتدای بهمن ماه در کشور کلید خواهد خورد، خاطرنشان کرد: برق مصرفی دی ماه مشترکان مشمول این مصوبه نخواهد بود.
۳۵ درصد برق کشور در بخش خانگی مصرف می‌شود
رجبی مشهدی با درخواست از مشترکان برای توجه و دقت در میزان برق مصرفی خود، یادآور شد: مشترکان می‌توانند از طریق نرم افزار موبایلی «برق من» نسبت به دریافت قبض الکترونیکی برق خود اقدام و از این طریق میزان مصرف خود را با سایر همسایه‌ها و همشهریان خود مقایسه کنند.
وی همچنین درخصوص سهم برق خانگی از مجموع برق مصرف کشور گفت: در حال حاضر این بخش ۳۵‌درصد از مصرف برق کشور را به خود اختصاص داده‌است که انتظار داریم با اجرای این مصوبه، آگاه‌سازی مشترکان از میزان مصارف برق و تلاش مشترکان پرمصرف برای اصلاح میزان مصرف خود، سهم بخش خانگی کاهش یابد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار