مدیرکل استاندارد خوزستان با بیان اینکه استفاده از مصالح غیر استاندارد می تواند تبعات بسیار سختی مثل ریزش ساختمان متروپل به همراه داشته باشد. گفت: مصالح استاندارد استفاده شده در متروپل نیز تحت بارگذاری بیشتر و مورد سوء مصرف قرار گرفته و این موارد در کنار سایر عوامل باعث ریزش متروپل شده است.
کد خبر: ۱۰۶۴۲۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸ 28 August 2022

علی داوودی در نشست خبری که امروز، ۶ شهریورماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: اجرای صحیح تکالیف و ماموریت‌های سازمان استاندارد نیازمند تعاملات با دستگاه‌های اجرایی مختلف و اقبال و باور عمومی است و امیدواریم بتوانیم در این زمینه عملکرد مطلوبی داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که باید بستر و باور فرهنگ استاندارد در کشور فراهم شود، افزود: استاندارد یک دستگاه تخصصی است زیرا به صورت مستقیم با بحث سلامت مردم در ارتباط است و از این رو باید به واسطه جایگاه نظارتی که دارد سازمانی نظام‌مند و قانون‌مدار باشد.

مدیرکل استاندارد خوزستان گفت: استاندارد یک دستگاه اجرایی مستقل دولتی است که وظیفه حاکمیتی دارد و در چهار محور ارزیابی انطباق، اندازه‌شناسی، تایید صلاحیت و استانداردسازی فعالیت می‌کند. سازمان استاندارد مرجع رسمی حاکمیتی است که عهده‌دار سیاست‌گذاری و اطمینان بخشی به کیفیت کالاها و خدماتی است که در داخل کشور تولید، در سطح بازار عرضه، یا به کشور وارد و یا از کشور به سایر کشورها صادر می‌شوند.

داودی با بیان این‌که در حال حاضر ۳۶ هزار استاندارد ملی تعریف شده است، عنوان کرد: سازمان ملی استاندارد تنها مرجع رسمی برای استانداردهای حلال است. همچنین مباحث دیگری از جمله کنترل کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی، حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان داخلی و... توسط این سازمان دنبال می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه سازمان استاندارد یک دستگاه فرابخشی و فرا قوه‌ای است، گفت: در این زمینه سازمان ملی استاندارد بر حسن اجرای مقررات فنی دستگاه‌های اجرایی نظارت می‌کند.

مدیرکل استاندارد خوزستان گفت: در ۵ ماهه نخست امسال برای واحدهای تولیدی ۳۷ پروانه جدید صادر شده است. همچنین به دلیل عدم تامین الزامات استاندارد، ۴۶ پروانه استاندارد واحدهای تولیدی تعلیق و ۳۸ پروانه نیز ابطال شده است.

داوودی با اشاره به اهمیت کنترل کالاهای وارداتی از نظر استاندارد به داخل کشور تصریح کرد: ۴۴هزار و ۲۰۹ مورد نمونه‌برداری از کالاها و محموله‌های وارداتی به داخل کشور در مرزهای خوزستان انجام شده است زیرا خوزستان دروازه اصلی واردات نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی کشور است و اهمیت نظارت بر این کالاها بسیار بالا است.

وی ادامه داد: در ۵ ماهه نخست امسال ۳۴۸ گواهینامه ایمنی آسانسور در استان خوزستان صادر شده است. همچنین بیش از ۱۸ هزار و ۱۰۰ سیلندر گاز به واسه عدم ایمنی کافی و استاندارد از گردش کار خارج شده‌اند. در این بازه زمانی به بیش از ۱۰۳ واحد تولیدی در خصوص بحث رعایت موارد استاندارد تذکر و اخطار داده شده است.

مدیرکل استاندارد خوزستان با بیان اینکه تعداد کل پروانه‌های استاندارد معتبر در خوزستان ۸۳۵ پروانه است، گفت: در حال حاضر در بحث تدوین استانداردهای ملی در اداره کل استاندارد خوزستان ۶۵ استاندارد در حال تدوین است. همچنین مشارکت‌های بسیار خوبی در بحث استانداردسازی بین المللی توسط اداره کل استاندارد خوزستان انجام گرفته و جز استان‌های پیشرو و برتر کشور در این زمینه هستیم.

داوودی با اشاره به این‌که سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ یکی از راه‌های دسترسی مردم برای راستی‌آزمایی و اصالت‌سنجی علامت استاندارد بر روی کالا است، افزود: در ۵ ماهه نخست امسال بیش از ۶۹۴ مورد بازرسی فنی از آسانسورهای سطح استان، ۲۰۹ مورد بازرسی فنی از تجهیزات شهربازی‌ها و زمین‌های بازی، ۵۳ مورد بازرسی فنی از مکان‌های تفریحی و ۲۴۵ مورد بازرسی از واحدهای خدماتی انجام شده است.

وی با بیان اینکه در ۵ ماهه امسال ۴۲ آزمون از مصنوعات طلا انجام شده است، گفت: در استان بحث عیار طلا، طلاهای غیر استاندارد و طلای قاچاق بررسی می‌شود. سالانه بالغ بر ۵۰۰ تا ۶۰۰ مورد نمونه‌گیری در سطح کل استان انجام می‌شود که در صورت مردودی در آزمون مصنوعات، با واحد تولیدکننده برخورد قانونی انجام می‌شود.

مدیرکل استاندارد خوزستان با بیان این‌که حدود ۶۰ واحد تولیدی طلا در سطح استان وجود دارد که عمدتا طلای عیار ۹۰۰ و میناکاری تولید می‌کنند، گفت: این واحدهای تولیدی از نظر استاندارد کنترل می‌شوند. همچنین مصنوعات طلایی که از خارج استان وارد می‌شوند عیارسنجی و کنترل می‌شوند و در صورت وجود هرگونه مشکل با واحد تولیدکننده طلا برخورد می‌شود.

داوودی با اشاره به بحث ساختمان متروپل عنوان کرد: براساس گزارش‌هایی که دریافت‌شده بخشی از میلگردها و بخشی از بتن استفاده‌شده در ساختمان که از واحدهای مجاز خریداری شده، استاندارد بوده است اما از همین مواد استاندارد نیز در بهره‌برداری و مصرف سوءاستفاده شده است. همچنین مصالح استاندارد استفاده‌شده در متروپل تحت بارگذاری بیشتر قرار گرفته و این موارد در کنار دیگر عامل‌ها باعث ریزش متروپل شده است.

وی افزود: بخشی از بتن ساختمان متروپل در کارگاهی ساخته شده است که اصلا نمی‌توانیم در خصوص این مساله از جایگاه استاندارد اظهار نظر کنیم اما چنین کاری نباید صورت می‌گرفت.

مدیرکل استاندارد خوزستان با بیان اینکه دستگاه ناظر بر ساخت و ساز نیستیم، گفت: استفاده از مصالح غیر استاندارد می تواند تبعات بسیار سختی مثل ریزش ساختمان متروپل به همراه داشته باشد. تاکید ما بر این مساله است که سازندگان مسکن باید از مواد و مصالح استاندارد در ساخت و ساز ها استفاده کنند. 

داوودی بیان کرد: الزامات سختگیرانه‌ای برای بحث استاندارد گندم و برنج وارداتی به کشور وجود دارد و انتظار سازمان ملی استاندارد این است تا گندم و برنج داخلی نیز به سطحی برسد تا مشمول استاندارد اجباری شود.

وی در خصوص کیفیت خودروهای داخلی و استاندارد بودن این خودروها گفت: در سال‌های گذشته از استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی، با فشار خودروسازها ۹ استاندارد به حالت تعلیق درآمده بود که عمدتا استانداردهای ایمنی و عملکردی بودند.

مدیرکل استاندارد خوزستان با بیان این‌که در حال حاضر رعایت استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی توسط خودروسازها الزامی شده است، تصریح کرد: سازمان ملی استاندارد متولی کیفیت نیست بلکه دستگاهی نظارتی و مدعی العموم کیفیت است. در این زمینه اگر خودرویی این استانداردهای ۸۵ گانه را داشته باشد می‌توانیم بگوییم که یک خودرو استاندارد است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار