مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل از واکسینه شدن 32 میلیون قطعه مرغ و طیور در استان در سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۱۰۶۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۱ 05 October 2015
به گزارش ایرنا دکتر صادق صالحی دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دامپزشکی، گفت: استان اردبیل یکی از قطب های تولید مرغ و طیور محسوب می شود و به منظور سلامت غذایی در این بخش، در سال جاری 32 میلیون قطعه مرغ و طیور واکسینه شده است.
وی افزود: صددرصد عملیات واکسیناسیون طیور به بخش خصوصی واگذار شده است و ادارات دامپزشکی استان نظارت و کنترل واکسیناسیون طیور را بر عهده دارند.
وی بیان کرد: استان اردبیل همچنین به عنوان یکی از قطب های تولید جوجه یک روزه کشور است و در این ارتباط بر 33 مزرعه مرغ مادر مجوز دار در استان نظارت می شود.
وی اظهار کرد: واکسیناسیون 994 هزار دام سبک و سنگین بر علیه بیماری تب برفکی را از عملکردهای اداره کل دامپزشکی در استان در سال جاری برشمرد و اظهار کرد: کانون های بیماری برفکی با اقدامات به عمل آمده کاهش یافته و دامداری های استان از ناحیه این بیماری تهدید نمی شوند.
این مسوول ادامه داد:50 درصد نیاز جمهوری آذربایجان به جوجه یک روزه از استان اردبیل تامین می شود و این محصول امسال علاوه بر جمهوری آذربایجان به کشورهای ارمنستان و ازبکستان نیز صادر شده است.
صالحی همچنین از نظارت و کنترل بهداشتی بر صدور یک میلیون و 762 هزار کیلو پا و پنجه مرغ به کشورهای جنوب شرقی آسیا و شش میلیون و 244 هزار تخم مرغ نطفه دار به کشورهای عراق، آذربایجان، ازبکستان و افغانستان از استان اردبیل در سال جاری خبر داد.

** سلامت گوشت کشتارگاه های صنعتی با کدرهگیری قابل پیگیری است
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل از قابل پیگیری بودن نوع و تاریخ مصرف گوشت تولید شده در کشتارگاه های صنعتی استان از طریق کد رهگیری خبر داد.
صالحی گفت: کد رهگیری مدنظر در چهار نقطه از لاشه گوشت درج می شود و خریداران می توانند کدرهگیری را به شماره 30008903 پیامک زده و بلافاصله از نوع و تاریخ مصرف گوشت اطلاع حاصل کنند.
وی اظهار کرد: این سامانه در کشتارهای های صنعتی قابل اجرا است و با توجه به اینکه تبدیل کشتارگاه های سنتی به صنعتی در دستور کار اداره کل دامپزشکی قرار دارد با توسعه کشتارگاه های صنعتی سامانه کدرهگیری سلامت گوشت در تمام کشتارگاه ها اعمال خواهد شد.
وی نبود توجیه اقتصادی و کم بودن تعداد کشتار در برخی از مناطق استان را از دلایل عدم رغبت بخش خصوصی به صنعتی سازی کشتارگاه های سنتی برشمرد.
این مسوول ادامه داد: گوشت منجمد با نظارت و کنترل کامل در مراحل فنی و ذبح شرعی در کشور بزریل تولید و با تداوم کنترل و نظارت وارد استان می شود و مردم از بابت سلامت گوشت های منجمد نگران نباشند.
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل تنوع ذائقه را علت بی میلی برخی از خانواده ها به مصرف گوشت منجمد دانست.
وی اضافه کرد: اتلاف دام ناشی از اختلالات ژنتیکی که گاه به صورت زاد و ولدهای نارس مشاهده و موجب ضرر دامداران می شود آمار نگران کننده ای ندارد و امری طبیعی است.

** 136 پرونده کشتار غیرمجاز در استان تشکیل شد
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل از تشکیل 136 پرونده کشتار غیرمجاز در استان در سالجاری خبر داد.
صادق صالحی گفت:پرونده های مربوطه به دقت و از سوی دستگاه قضایی بررسی و در برخی موادر به صدور احکام قضایی منجر شد.
وی افزود: خوشبختانه با همکاری و آرای بازدارنده دستگاه قضایی، میزان کشتار غیرمجاز در مناطقی که قبلا حاد به شمار می رفت کنترل شده و کاهش یافته است.
وی بیان کرد: در این رابطه استفاده از قوه قهریه نباید در الویت باشد و لازم است از طریق رسانه ها و با فرهنگ سازی لازم، مردم در برخورد با عوامل کشتار غیرمجاز همکاری کنند.
وی 547 فقره واکسیناسیون سگ های صاحب دار، هشت هزار و 242 مورد تست بیماری سل در دامداری ها و خروج موارد مشکوک از چرخه تولید، 174 مورد بازدید از استخرهای پرورش ماهی و 570 مورد بازدید از زنبورستان های استان را از دیگر عملکرد اداره کل دامپزشکی استان در سالجاری عنوان کرد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار