مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: 31 تن تخم‌مرغ و بیش از 2500 تن پا و پنجه مرغ از استان یزد به خارج از کشور صادر شد.
کد خبر: ۱۰۶۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰ 06 October 2015

به گزارش تابناک یزد،علی‌اکبر حدادزاده در نشست خبری با اصحاب رسانه یزد که به مناسبت هفته دامپزشکی برگزار شد، با تسلیت حادثه منا و عروج مظلومانه جمع کثیری از مسلمانان در این حادثه، اظهار داشت: شعار هفته دامپزشکی، غذای سالم از مزرعه تا سفره است.

وی ادامه داد: برای اینکه غذای سالم را به دست مردم برسانیم، باید یک سری فعالیت‌هایی در حلقه‌های مرتبط با دام و محصولات خوراکی صورت گیرد.

مدیرکل دامپزشکی یزد با خاطرنشان کرد: این حلقه‌ها بحث مراکز پرورش دام، تولید و بسته بندی فرآورده‌های دامی، مراکز حفظ و نگهداری فرآورده‌های دامی و حمل بهداشتی آن تا محل نگهداری و عرضه و مراکز عرضه این فرآورده‌ها هستند که باید تحت کنترل کارکنان و ناظران بهداشتی دامپزشکی باشند.

حدادزاده گفت: بحث تامین غذا در شرایط فعلی دنیا با توجه به اینکه اکثرا مردم رو به شهر‌نشینی آورده‌اند، بحث مهمی است و باید منابع کافی برای جامعه‌ای که فقط در بعد غذای خودش مصرف کننده هست را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در گذشته این موضوع برعکس بود، گفت: جدای استقلالی که در بحث تامین غذا و منابع غذایی وجود داشت، به دلیل بسته بودن این سیکل، سلامت آن هم تضمین بود.

مدیرکل دامپزشکی یزد با تاکید بر اینکه جمعیت متراکم شهری نیازمند تولید متراکم است، گفت: به همین دلیل ما مجبوریم برای تولید متراکم یک سری تغییرات ژنتیکی ایجاد کنیم و در این زمان یک سری نارسایی‌ها در منابع غذایی بوجود می‌آید.

امکان استفاده از هورمون در پرورش مرغ یزد وجود ندارد

حدادزاده با اشاره به اینکه داروهایی که برای درمان مرغ استفاده می‌شود باید دو هفته پیش از کشتار قطع شده باشد، گفت: به هیچ عنوان امکان اینکه یک مرغدار بتواند از هورمون برای مرغ استفاده کند وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه این کار نه از لحاظ اقتصادی و نه از لحاظ علمی امکان‌پذیر نیست، گفت: در صورتی که نظارت درستی روی کار مرغداری‌ها انجام نشود، ممکن است داروهای درمانی دو هفته پیش از کشتار قطع نشود و در بدن مرغ باقی بماند، بنابر این نظارت باید بسیار دقیق باشد.

مدیرکل دامپزشکی یزد بیان کرد: ما تقریبا روزآمدترین و پیشرفته‌ترین ابزارها و سامانه‌های پایش را در اختیار داریم و این سامانه به این صورت است که در هر لحظه و در هر نقطه‌ای از استان بیماری اتفاق بیفتد، بلافاصله توسط همکاران ما وارد سامانه شده و بر اساس نقشه، نقطه بیماری شناسایی و مراکزی که نیازمند درمان هستند، مورد توجه قرار می‌گیرند.

بیش از 367 هزار واکسیناسیون دام در یزد

حدادزاده با اشاره به اینکه واکسن‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد به دو صورت کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و کنترل بیماری بین دامی است، گفت: برای کنترل تب مالت در بین جمعیت دامی 367 هزار و 308 راس دام سبک و سنگین را از مهر سال گذشته تا مهر امسال واکسینه کردیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین برای شناسایی دام‌های آلوده و تب مالتی، 13 هزار و 624 راس دام سنگین را خون‌گیری کردیم و با اجرای آزمایش‌های لازم در آزمایشگاه، موارد مشکوک را کشتار کردیم.

مدیرکل دامپزشکی یزد با اشاره به اینکه در حال حاضر با مشکل پرداخت غرامت به دامدار مواجه هستیم، گفت: دو سال قبل بحث بیمه اجباری دام مطرح شد ولی متاسفانه هنوز صندوق بیمه محصولات کشاورزی زیر بار مالی این طرح نرفته است.

حدادزاده گفت: درحال حاضر حدود 600 میلیون تومان بدهی به دامداران استان داریم و به همین دلیل دامداران به راحتی حاضر به تحویل دام به دامپزشکی نمی‌شوند چرا که غرامت دام‌هایی که در فروردین امسال به دلیل مثبت شدن آزمایش بیماری کشتار شده‌اند، هنوز به دامپزشکان پرداخت نشده است.

وی با اشاره به اینکه بیماری سل یکی دیگر از بیماری‌هایی است که قابلیت کنترل دارد و توسط دامپزشکی در حال کنترل است، گفت: از مهر سال گذشته تاکنون 14 هزار و 445 راس دام را تست کردیم و 19 راس دام سلی را شناسایی و از چرخه دامداری استان حذف کردیم.

مدیرکل دامپزشکی یزد تصریح کرد: در سال گذشته 2 میلیون و 61 هزار و 905 نوبت سر واکسینه انجام دادیم و نتیجه آن کاهش 18 درصدی در کانون بیماری‌های استان بود.

حدادزاده خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه همکاران ما در سطح دولتی در حال فعالیت هستند، ما با بخش خصوصی هم در ارتباط هستیم و سالانه بالغ بر 100 قرارداد در این زمینه با بخش خصوصی داریم.

وی گفت: دامی که می‌تواند برای مردم خطرناک باشد و تب مالت را به مردم منتقل کند و شیرش هم خطر دارد، گوسفند و بز است و گوسفند نقش بسیار مهمی در زمینه انتقال تب مالت داشته است.

مدیرکل دامپزشکی یزد با اشاره به اینکه بیماری که انسان از گوسفند می‌گیرد بسیار خطرناک تر از بیماری است که از گاو می‌گیرند، گفت: مردم به هیچ عنوان از شیر خام و پنیرمحلی گوسفند استفاده نکنند.

حدادزاده با بیان این مطلب که امسال نسبت به سال گذشته تب مالت در یزد خیلی کم شده، گفت: سال گذشته 28 در 100 هزار بوده ولی امسال به 16 در 100 هزار تبدیل شده است.

وی گفت: یک طرح فراگیری در این زمینه انجام دادیم و درصد بسیار بالایی از گوسفندها و بزهای استان را تحت پوشش طرح واکسیناسیون قرار دادیم.

مدیرکل دامپزشکی یزد نیاز ضروری استان یزد را احداث یک آزمایشگاه مجهز و مرکزی برای استان دانست و گفت: طرح و پروژه این آزمایشگاه انجام شده و منتظر اختصاص بودجه برای این طرح هستیم.

حدادزاده با اشاره به اینکه نزدیک به 6 میلیارد تومان برای این آزمایشگاه نیاز است، گفت: ساخت ساختمان این آزمایشگاه به  عهده استان قرار گرفته و تجهیز آن با اعتبارات ملی انجام می‌گیرد.

وی با بیان این مطلب که در زمینه تولید گوشت، 9 کشتارگاه دام که یک مورد آن صنعتی است، 4 کشتارگاه صنعتی طیور و سه کشتارگاه صنعتی بلدرچین داریم، گفت: کشتارگاه کویر که مشکل داشته به صورت کامل تخریب شده و ساختمان جدید آن به‌زودی افتتاح می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد.

80 درصد کشتار دام در یزد به صورت سنتی انجام می‌شود

مدیرکل دامپزشکی یزد با اشاره به اینکه در حال حاضر بالغ بر 80 درصد کشتار در یزد به روش سنتی انجام می‌شود، افزود: تا نیمه سال آینده دغدغه‌ای در زمینه کشتار دام و طیور نداشته باشیم و بالای 90 درصد دام در استان یزد به صورت صنعتی کشتار شود.

حدادزاده گفت: یکی از دلایلی که ما به مردم توصیه می‌کنیم که 24 ساعت گوشت در یخچال و در دمای 0 تا 4 درجه گذاشته شود به این دلیل است که کشتارگاه‌های ما فعلا معمولا این کار را انجام نمی‌دهند و به دنبال این هستیم که در آینده‌ای نزدیک این مشکل هم مرتفع شود.

وی ادامه داد: در زمینه بسته‌بندی هم ما 31 مرکز بسته‌بندی در استان داریم که بالای 100 تن گوشت را در طول روز بسته‌بندی می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی یزد گفت: در یک سال گذشته 319 هزار و 238 راس دام سبک و سنگین در کشتارگاه‌های دام و بالای 10 میلیون قطعه طیور در کشتارگاه‌های مخصوص طیور استان کشتار شده است.

بیش از 144 هزار کیلوگرم فرآورده‌های فاسد از چرخه مصرف یزد خارج شد

حدادزاده با اشاره به اینکه سالانه حدود 33 هزار مورد بازدید و بازرسی توسط مجموعه کارکنان ما در سطح استان یزد انجام می‌شود افزود: سال گذشته مجموعه فرآورده‌هایی که فاسد شدند و معدوم کردیم، 144 هزار و 261 کیلوگرم بوده  و در کشتارگاه‌ها هم 155 هزار قطعه گوشت غیرقابل مصرف از چرخه مصرف خارج شده است.

وی در ارتباط با صادرات و واردات با اشاره به اینکه واردات استان یزد در زمینه پشم گوسفندی است که به مصرف صنایع نساجی استان یزد می‌رسد، گفت: در سال گذشته یک هزار و 31 تن تخم مرغ به خارج از کشور صادر کردیم که بیشتر به عراق و افغانستان انجام شده است.

صادرات 2527 تن پای مرغ و پنجه مرغ از استان یزد به خارج از کشور

مدیرکل دامپزشکی یزد افزود: همچنین دو هزار و 527 تن پای مرغ و پنجه مرغ که در استان یزد معمولا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، صادر شده که بیشتر به کشور ویتنام صادر شده است.

حدادزاده با اشاره به اینکه 290 تن پودر گوشت، 35 تن گوشت بلدرچین هم در سال گذشته انجام شده، گفت: در شش ماهه اول سال گذشته صادرات تخم مرغ صفر بوده ولی در شش ماهه اول امسال بیش از 790 تن صادر شده است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار