معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از رفع مشکل کمبود انواع آنتی بیوتیک ها و سرم در سطح داروخانه های استان از اواخر هفته آینده خبر داد.
کد خبر: ۱۰۷۲۶۲۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶ 18 October 2022

به گزارش تابناک کرمانشاه مهدی مجرب، امروز(۲۶ مهر) در نشست خبری در خصوص کمبود سرم و آنتی بیوتیک در بازار دارویی استان، گفت: این کمبودها متوجه داروخانه های بخش خصوصی است و در بخش های دولتی و بیمارستانی کمبودی نداریم.

وی با بیان اینکه کمبود مقطعی این اقلام دارویی تنها مختص استان نیست و در سطح کشور وجود دارد، افزود: این مشکل در زمینه آنتی بیوتیک‌ها به کمبود مواد اولیه کارخانجات تولیدی مربوط می شود.

وی افزود: خوشبختانه با تدابیر صورت گرفته مواد اولیه به میزان کافی در اختیار این کارخانجات قرار گرفته و از اواخر هفته آینده مشکلات در این زمینه مرتفع می شود.

دکتر مجرب گفت: قطعا تا زمان افزایش تولید، تامین نیاز انبار و توزیع آن در سطح داروخانه ها، زمانی حدود یک تا دو هفته نیاز است و پس از آن کمبودها بطور کامل رفع می شود.

وی افزود: برخی صحبت ها در خصوص احتکار این اقلام دارویی و ... صحت ندارد، چرا که مشکل در بحث تولید است و نه توزیع. همچنین با سامانه ای که در اختیار داریم روند توزیع به دقت در استان پایش شده و تحت نظارت است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: کمبود سرم درحالیست که در شهریور ماه امسال میزان تولید کارخانجات سرم سازی کشور ۷۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

وی افزود: در تابستان امسال متاسفانه به دلیل بروز برخی بیماریهای این فصل که نیازمند استفاده از سرم بود، تا حدی تقاضا بالا رفت و همین امر موجب شد کمبودهایی را شاهد باشیم.

دکتر مجرب گفت: در حال حاضر دولت برای رفع این کمبودها واردات سرم را در دستور کار قرار داده و سهم استان نیز از این محموله وارداتی مشخص شده و به زودی کار توزیع آن در سطح داروخانه های استان صورت می گیرد.

وی افزود: سهم استان محموله ۵۰ هزار عددی سرم است که از هفته آینده کار توزیع آن در سطح داروخانه های استان صورت می گیرد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: چندین کارخانه سرم سازی بزرگ در کشور داریم، اما در مواردی مانند شیوع کرونا و شیوع برخی بیماری های حاد گوارشی که یکباره تقاضا را در بازار بالا می برد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار