مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان گفت: طرح جهش تولید در سال زراعی جاری و در سطح حدود ۴۲ هزار هکتار از زمین های دیم این شهرستان در حال اجراست.
کد خبر: ۱۰۷۶۹۷۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲ 14 November 2022

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان گفت: طرح جهش تولید در سال زراعی جاری و در سطح حدود ۴۲ هزار هکتار از زمین های دیم این شهرستان در حال اجراست.

به گزارش تابناک همدان از ایرنا، رحمان ایرانپور اظهار داشت: در این طرح ۳۴ هزار هکتار از اراضی دیم زیر کشت گندم و جو رفت و هشت هزار هکتار نیز زیر کشت محصولاتی همچون گلرنگ، نخود، عدس و علوفه قرار گرفت.

وی بیان کرد: اراضی دیم معادل ۸۵ درصد کل زمین های کشاورزی در سطح شهرستان همدان را شامل می شود.

وی با بیان اینکه اجرای طرح جهش تولید اقدامی موثر برای استفاده از زمین‌های کم بازده و توسعه کشت دیم است ادامه داد: اجرای طرح جهش تولید با همکاری ستاد اجرای فرمان امام (ره) در راستای ایجاد اشتعال پایدار و رونق بخش کشاورزی در دیم زارها آغاز شده است.
ایرانپور گفت: در راستای اجرای این طرح برنامه‌های حمایتی و تشویقی از جمله ارائه آموزش رایگان به کشاورزان، یارانه بیمه محصولات کشاورزی و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، پرداخت یارانه کود و سایر نهاده‌ها از جمله بدر و تامین تجهیزات و ادوات کشاورزی از محل اعتبارت تشویقی ستاد اجرای فرمان امام به کشاورزان اعطا می‌شود.
وی در پایان یادآور شد: در راستای اجرای طرح فوق ۳۷۰ هکتار از اراضی نیز با محوریت گیاهان دارویی به این طرح اضافه شده است که شامل گیاهانی مانند خاکشیر، زیره سبز، خار مریم، بابونه و سیاه دانه می‌شود.

استان همدان دارای ۶۹۲ هزار هکتار زمین زراعی (آبی و دیم) و ۱۱۷ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی است که براساس آخرین آمارهای منتشر شده، ارزش ریالی تولیدات کشاورزی استان معادل ۶۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است.

استفاده از دستگاه تمام اتوماتیک در برداشت چغندر قند 

رئیس اداره امور فناوری های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی گفت: چغندر قند استان توسط یک کمباین تمام اتوماتیک انجام می شود.

مهدی جهانگیری افزود: در راستای برداشت مکانیزه محصول چغندر قند در استان کمباین تمام اتوماتیک ۶ ردیفه با قابلیت برداشت یک هکتار محصول در هر ساعت مطابق تکنولوژی روز دنیا به همت یکی از شرکت های خدمات مکانیزاسیون استان خریداری و وارد استان گردیده است این دستگاه هم اکنون در شهرستان نهاوند در حال برداشت چغندر است .

او گفت: سطح زیر کشت چغندر قند در استان حدود ۸ هزار هکتار است.متوسط عملکرد این محصول ۹/۶۱ تن در هکتار است.
جهانگیری تصریح کرد: بیشترین سطح زیر کشت چغندر استان در شهرستان نهاوند حدود ۴هزار هکتار و سپس شهرستان اسد آباد حدود ۱۸۷۰ هکتار است .
کشت چغندر در استان با توجه به شرایط جوی از نیمه دوم اسفند آغاز و تااردیبهشت ماه ادامه دارد و برداشت این محصول از اوایل مهر شروع و تا اواسط آذر ماه انجام می شود.

استان همدان با داشتن ۴.۴ درصد از تولیدات بخش کشاورزی، یکی از قطب های مهم کشاورزی کشور است به نحوی که بخش کشاورزی ۲۹ درصد اشتغال و ۲۵ درصد ارزش افزوده فعالیت های اقتصادی این استان را به خود اختصاص داده است.

 بخش کشاورزی استان همدان همچنین ۵.۴ درصد از تولیدات و ۴.۳ درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار