کد خبر: ۱۰۹۳۳۰۶
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳ 20 February 2023

پرکاری تیروئید و افزایش وزن

عملکرد تیروئید چگونه بر وزن شما تأثیر می گذارد؟

هورمون تیروئید به همراه هورمون‌های دیگر، میزان مصرف مواد خوراکی و فعالیت بدنی در تنظیم متابولیسم نقش دارند؛ متابوایسم به میزان دریافت انرژی و میزان سوخت انرژی در بدن گفته می‌شود. هورمون تیروئید بر میزان متابولیسم پایه اثرگذار است و برای حفظ عملکرد بدن در زمان استراحت مصرف می‌شود. در بیشتر موارد پرکاری تیروئید با کاهش وزن همراه است؛ چراکه بدن در زمان استراحت انرژی بیشتری می‌سوزاند و کم کاری تیروئید به دلیل مصرف کم انرژِی به مازاد کالری دچار شده و افزایش وزن در بر خواهد داشت.

کم کاری تیروئید در مقابل پرکاری تیروئید: تفاوت چیست؟

زمانی که غده تیروئید نتواند هورمون کافی جهت عملکرد خوب و کنترل متابولیسم تولید کند؛ متابولیسم بدن کند شده و منجر به افزایش وزن می‌شود. با مصرف دارو می‌توان به بهبود عملکرد غده تیروئید کمک کرد و با بازگرداندن سطح هورمون‌ها از مشکلات ناشی از کم کاری تیروئید جلوگیری کرد. تیروئیدیت هاشیموتو نوعی بیماری است که موجب حمله بدن به سیستم ایمنی می‌شود و با تکرار این حمله غده تیروئید تولید هورمون را کاهش و یا متوقف می‌کند و همین امر سبب کم کاری تیروئید می‌شود. پرکاری تیروئید با افزایش هورمون‌های تیروئید، تیروکسین (T4) و تری یدوتیرونین (T3) همراه است. از علائم پرکاری تیروئید می‌توان به ضربان قلب سریع، افزایش اشتها، اضطراب، حساسیت به گرما یا کاهش وزن ناگهانی اشاره کرد. بیماری گریوز نوعی بیماری خود ایمنی است که اغلب علت اصلی در پرکاری تیروئید است؛ بیماری گریوز با درگیر کردن بدن در جهت حمله به خود موجب افزایش تولید هورمون تیروئید و در نتیجه منجر به پرکاری تیروئید می‌شود. در صورتی که پرکاری تیروئید درمان نشود تحلیل استخوان و ضربان نامنظم قلب را دربر خواهد داشت.

با مصرف داروها و مصرف ید در رژیم غذایی یا مکمل ید می‌توان به ترشح سطح نرمال هورمون تیروئید کمک کرد؛ چراکه ید از موارد ضروری در عملکرد تیروئید است و تیروئید برای تولید هورمون‌ها جهت متابولیسم به آن نیاز دارد. کمبود ید موجب عملکرد ضعیف تیروئید می‌شود و بدن را به کم کاری تیروئید مبتلا می‌کند و در نتیجه کم کاری تیروئید فرد با مشکلاتی از قبیل خستگی، درد مفاصل و مشکلات باروری روبه رو می‌شود. ید از جمله مواد معدنی مهم در رشد استخوان و مغز است و از این رو برای کودکان و زنان باردار ضروری است و اگر به هر دلیلی از مصرف منابع حاوی ید خودداری می‌کنید؛ می‌توانید با مصرف مکمل ید و تامین ید بدن از مشکلات احتمالی ناشی از کمبود آن و کم کاری تیروئید جلوگیری کرد.

پرکاری تیروئید و افزایش وزن

چه چیزی باعث افزایش وزن در پرکاری تیروئید می شود؟

برخی از افرادی که به پرکاری تیروئید مبتلا هستند؛ برخلاف تصور به جای کاهش وزن دچار افزایش وزن می‌شوند. یکی از دلایل این اتفاق افزایش اشتها ناشی از پرکاری تیروئید است؛ با وجود افزایش کالری دریافتی و سوخت و ساز زیاد باز هم امکان افزایش وزن وجود دارد و با دارا بودن رژیم غذایی تحت نظر پزشک، مصرف غذاهای سالم و ورزش منظم می‌توان به جلوگیری از افزایش وزن ناشی از افزایش اشتها کمک کرد. زمانی که در مرحله درمان پرکاری تیروئید قرار دارید ممکن است دچار افزایش وزن شوید؛ این امر طبیعی است چراکه بدن هورمون تیروئید کمتری نسبت به قبل ترشح می‌کند و در نتیجه سوخت و ساز کمتری رخ می‌دهد. برای جلوگیری از افزایش وزن در طی دوره درمان، لازم است به مقدار کالری دریافتی توجه کرد.

نقش تیروئید در کلسترول

کلسترول ماده چرب و مومی شکل است که در همه‌ی سلول‌های بدن وجود دارد و برای تولید مواد جهت هضم غذا کاربرد دارد. کلسترول از طریق خون گردش می‌کند و سطح بالای آن می‌تواند منجر به مسدود شدن شریان‌ها و در ادامه مشکلات قلبی شود. مصرف زیاد غذاهای چرب موجب افزایش سطح بالای کلسترول می‌شود و هورمون تیروئید خیلی کم یا خیلی زیاد در افزایش و کاهش سطح کسترول موثر است. واضح است که در صورت عدم درمان کم کاری یا پرکاری تیروئید بدن با مشکلاتی چون افزایش یا کاهش کلسترول روبه رو و در ادامه با مشکلات ناشی از سطح کلسترول روبه رو می‌شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

تیروئیدیت نوعی از التهاب تیروئید است که در افزایش و یا کاهش سطح هورمون تیروئید نقش دارد. بیماری هاشیموتو از شایع‌ترین نوع تیروئیدیت است که در اثر کم کاری تیروئید رخ می‌دهد و دارای علائمی چون افزایش وزن، خستگی پوست خشک، یبوست و افسردگی است. در صورت مشاهده علائم فوق و مراجعه به پزشک می‌توان به علت و روش درمان پی برد؛ درمان بیماری هاشیموتو با قرص‌های جایگزین هورمون تیروئید امکان‌پذیر است.

در بیشتر موارد افزایش وزن در کنار پرکاری تیروئید مسئله نگران کننده‌ای نیست؛ خصوصا اگر قبل از شروع به درمان وزن زیادی از دست داده‌اید اما اگر در کنار افزایش وزن علائم دیگری چون عصبی بودن، افزایش تعریق و مشکلات خواب دارید؛ بهتر است با مراجعه به پزشک به بررسی مشکل بپردازید.  

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار