ریس کانون وکلای استان قم عنوان کرد:
ریس کانون وکلای استان قم در جمع خبرنگاران از عدم تحقق هدف شورای حل اختلاف و بالابودن تعداد وکلا نسبت به میانگین جهانی در کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۰۹۴۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۲ 25 February 2023

به گزارش تابناک قم، ابراهیم جلالیان، ریس کانون وکلای استان قم در نشست خبری به ‌مناسبت هفتم اسفند سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و روز وکیل مدافع، با اشاره به سابقه صدساله دادگستری  در ایران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال 1315 فعالیت کانون وکلا به صورت رسمی و تحت نظارت وزارت دادگستری آغاز شد.

این کانون  در سال 1334 از مجموعه دادگستری جداشد و به استقلال فعالیت رسید تا استقلال و کلا در دفاع به جدیت برسد.

 رئیس کانون وکلای دادگستری استان قم  ادامه داد: بحث قضاوت و وکالت دو مقوله مهم در یک دادرسی عادلانه هستند، و در کشورهای پیشرفته دنیا، دستگاه قضایی از سیستم سیاسی آن کشور جدا و مستقل است و قاضی در رسیدگی به هر پرونده‌ای استقلال دارد چراکه ممکن است مجریان قانون، قانون را نقض کنند و به همین دلیل باید دستگاه قضایی مستقل وجود داشته باشد که با ناقضان قانون برخورد کند.

جلالیان تصریح کرد: ضرورت دارا بودن یک دادگستری مستقل و یک کانون وکلای مستقل برای یک دادرسی عادلانه برای هیچ سسیتم حقوقی‌ای در دنیا پوشیده نیست و به همین دلیل هفتاد سال قبل، وکلا و قانون‌گذاران دلسوز به این مهم پی بردند و جهت تضمین حقوق ملت، کانون وکلا را به عنوان بازوی مستقل از حکومت و دولت جدا کردند

 وی در بخش دیگری از این نشست به شکل‌گیری کانون وکلای دادگستری استان قم در سال 1385 اشاره کرد و گفت: کانون استان قم هم اکنون دارای 900 عضو می باشد که شامل وکلا و کار آموزان است و این کانون سال آینده انتخابات نهمین دوره هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری قم  را در پیش دارد.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان قم به عضویت حدود 900 وکیل و کارآموز در این مرکز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر شاهد افزایش تعداد وکلا بودیم، تعدادی از عزیزان پروانه وکالت خود را یا به دلیل کم‌کاری یا بیکاری تمدید نکردند..

ایران از استاندارد جهانی هم بیشتر وکیل دارد!

جلالیان با تأکید بر اینکه تعداد وکلا در ایران بیشتر از استاندارد جهانی است، افزود: در حالی که در تمام دنیا مردم اقبال دارند مشکلات حقوقی را از طریق وکلا حل کنند، در ایران به دلیل تصویر نامناسبی که از وکلا در سریال‌ها و فیلم‌ها نمایش داده می‌شود، باعث شده مردم اقبال کمتری به وکلا برای حل مشکلات حقوقی خود داشته باشند

عدم تحقق هدف شورای حل اختلاف

رئیس کانون وکلای دادگستری استان قم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا فعالیت شوراهای حل اختلاف موجب رکود فعالیت وکلای دادگستری نشده است، گفت: شورای حل اختلاف نتوانست به هدف خود که حل موضوعات و اختلافات بر اساس کدخدامنشی بود دست یابد. این شورا اکنون به عنوان یک تشکیلات شبه قضایی رفتار می‌کند و از وقتی صلاحیت رسیدگی برای آن تعیین کردند، از اهداف و فلسفه شکل‌گیری‌اش دور شد.

وی به تشریح وظایف این کانون پرداخت و گفت: تربیت وکلای مبرز و با تجربه، معاضدت قضایی، برگزاری آزمون متقاضیان پروانه کارآموزی وکالت دادگستری و پذیرش کارآموزان از جمله فعالیت‌های این کانون است.

ابراهیم جلالیان در تشریح اقدامات کانون وکلا  گفت: کسانی که در آزمون وکالت پذیرفته می‌شوند، 18 ماه در کانون وکلا زیر نظر وکلای سرپرست و کمیسیون کارآموزی، آموزش‌های لازم را می‌بینند و در صورت پذیرش در آزمون اختبار، وکیل پایه یک دادگستری می‌شوند.

وی همچنین به فعالیت اداره معاضدت قضایی کانون وکلای دادگستری اشاره کرد و گفت: این اداره به طور رایگان به کسانی که تمکن مالی ندارند مشاوره حقوقی می‌دهد. همچنین کسانی که پرونده قضایی دارند و توانایی دفاع از خود ندارند، در صورت احراز عدم تمکن مالی به اداره معاضدت قضایی مراجعه کرده و به طور رایگان از خدمات حقوقی و وکالت بهره می‌برند.

کمک ده میلیارد ریالی کانون وکلا به هم وطنان زلزله زده خوی

جلالیان در ادامه سخنان گفت: از جمله اقدامات کانون وکلای سراسرکشور همدردی و کمک ده میلیارد ریالی به هموطنان زلزله زده خوی می باشد که از طریق کانون وکلای استان آذربایجان این کمک به دست هموطنان رسید.

وی همچنین در تشریح مراسمات گرامیداشت سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و روز وکیل مدافع گفت: 7اسفندماه در طی مراسمی در سالن اجتماعات شهرداری با حضور چند تن از مدیران ارشد استانی از اعضا محترم و عوامل اجرایی کانون تقدیر خواهد شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار