مدرس دانشگاه فرهنگیان یزد گفت: بهترین راهکار تحقق شعار سال اعتماد به جوانان و نیروهای بومی جهت سرمایه‌گذاری و افزایش تولید است تا این طریق تورم مهار شده و بهره‌وری افزایش یابد.
کد خبر: ۱۰۹۹۷۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۵ 09 April 2023

حجت‌الاسلام محسن مؤمنی،‌مدرس دانشگاه فرهنگیان یزد، پیرامون راهکارهای تحقق شعار سال، با بیان این‌که کلید اصلی در داخل است و نباید به بیرون از مرزها چشم داشته باشیم، گفت: با توجه به اینکه زمین نبرد دشمن با ما تغییر کرده و دشمن به سمت نبرد اقتصادی و فرهنگی، تغییر جهت داده، لذا رهبر به عنوان دیده بان انقلاب، شعارهای سال را بر اساس صحنه وضعیت نبرد انتخاب می‌کنند.

وی  وظیفه مسئولین را در دو حوزه تولید و نظارت عنوان کرد و افزود: دولت باید زمینه افزایش تولید را فراهم کند و از طرف دیگر با نظارت بر دستگاه‌ها، مانع از فساد و سودجویی شود. لذا بهترین راهکار اعتماد به جوانان و نیروی بومی جهت سرمایه‌گذاری و افزایش تولید است تا از این طریق، تورم مهار شده و بهره‌وری افزایش یابد.

مدرس دانشگاه فرهنگیان یزد ادامه داد: ضمن اینکه ما همسایگان مهمی داریم که با فعال کردن دیپلماسی اقتصادی می‌توانیم بازار مصرف خوبی را در خارج از مرزها نیز رقم بزنیم.

مؤمنی با تأکید بر اینکه مخاطب شعار سال فقط مسئولین نیستند و مردم نیز در این مهم نقش مهمی دارند، ابراز کرد: برای جلوگیری از رشد تورم، باید مصرف را مدیریت کرد. مصرف بهینه و جلوگیری از اسراف و البته دوری از تجمل و اشرافیت، می‌تواند در مهار تورم نقش مهمی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه ایران از جمله کشورهایی است که در آن اسراف به معنای مصرف بیش‌ازحد و نادرست، زیاد است. باید بدانیم که مصرف نادرست و بیش‌ازحد نان، آب، برق و... موجب بالا رفتن هزینه زندگی و به‌عبارتی‌دیگر موجب بالا رفتن تورم می‌شود.

این فعال رسانه‌ای از نقش حائز اهمیت مردم در جلوگیری از احتکار یاد و اضافه کرد: راهکار دیگر تلاش جدی و در اصطلاح جهادی مردم در تولید است. جامعه‌ای که در آن مردم فقط مصرف‌کننده باشند و تولیدکننده مایحتاج زندگی خود نباشند، این جامعه محکوم به شکست است.

مؤمنی همچنین به نقش روحانیون در تحقق شعار سال اشاره کرد و گفت: ازآنجایی‌که وظیفه اصلی روحانیون فرهنگ‌سازی در جامعه است، باید تلاش خود را در فرهنگ‌سازی افزایش تولید و مهار تورم به کار گیرند. تبلیغ فرهنگ کار، دوری از تنبلی، دوری از رفاه‌طلبی و تجمل‌گرایی، استقلال اقتصادی و ... از جمله مواردی است که روحانیت می‌تواند به آن بپردازد.

مدرس دانشگاه امام صادق (ع) قم، افزود: بازخوانی آموزه‌های اسلامی پیرامون حرمت اسراف، مصرف بیش‌ازحد و همچنین بیان ثواب اشتغال آفرینی، تولید کالا و اهمیت دادن اسلام به امر کار و قدردانی از کارگر، مسائل مهمی است که روحانیت در آن می‌تواند نقش‌آفرینی کند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار