عملیات اجرایی طرح "نهضت جهادی توسعه فیبرنوری" (نجما) با پیش‌بینی ظرفیت ۱۵۰ هزار پورت، روز سه‌شنبه در استان اصفهان آغاز شد.
کد خبر: ۱۱۰۲۱۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷ 25 April 2023

مدیر مخابرات منطقه اصفهان در مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح "نهضت جهادی توسعه فیبرنوری"(نجما) در اصفهان گفت: در این طرح که برای ۲ سال آینده برنامه‌ریزی شده است، ظرفیت‌سازی لازم برای ایجاد ۱۵۰ هزار پورت فیبر نوری(FTTP) در لایه دسترسی در استان انجام می‌شود.

اسماعیل قربانی با بیان اینکه توسعه فیبر نوری در لایه دسترسی در استان از سال ۱۳۹۵ آغاز شد، اظهار داشت: تاکنون حدود ۱۱ هزار کیلومتر شبکه فیبر نوری در استان ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ظرفیت‌سازی بالقوه برای دسترسی به فیبرنوری در ۱۸۰ هزار پورت انجام شده است، اضافه کرد: ۸۵ هزار پورت از آنها بالفعل است و در صورت تقاضا در زمان کوتاهی برای متقاضیان دائر می‌شود.

قربانی با بیان اینکه در زمان حاضر حدود ۳۹ هزار و ۵۰۰ سرویس مبتنی بر فیبر نوری در استان دائر است، خاطرنشان کرد: ضریب نفوذ پهن باند در استان اصفهان معادل ۷۷ درصد بوده که ۱۲ درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

وی با اشاره به اینکه در طرح توسعه فیبرنوری باید سرعت یکصد مگابیت بر ثانیه برای مشترکان فراهم شود، خاطرنشان کرد: در طرح "نجما" قرار است تا ۲ سال آینده ۱۵۰ هزار پورت مبتنی بر فیبر نوری برای مشترکان فراهم شود و ظرفیت شبکه دیتا که اکنون ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه است، به ۳۵۰ برسد.

به گفته وی، در مرحله نخست طرح نجما دسترسی به فیبرنوری در ۶۷ مرکز مخابراتی در سطح استان تعریف شده است.

قربانی ادامه داد: ۹ هزار و ۵۰۰ پورت اینترنت پُرسرعت تجاری، ۶۶۸ هزار پورت اینترنت پُرسرعت(ADSL) و ۱۰ هزار پورت اینترنت پُرسرعت(VDSL) در استان اصفهان فعال است.

قربانی همچنین با بیان اینکه در زمان حاضر در استان اصفهان یکهزار و ۴۳۲ روستای دارای ارتباط مخابراتی وجود دارد که ۹۳۱ روستای آنها بیش از ۲۰ خانوار دارند، اظهار داشت: ۹۲۱ روستای استان دارای شبکه تلفن ثابت خانگی هستند و ۷۷۹ روستا به اینترنت پُرسرعت (adsl) دسترسی دارند.

وی با اشاره به اینکه یکهزار و ۶۹۸ روستای استان زیر پوشش شبکه تلفن همراه هستند، افزود: این استان دارای حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک تلفن ثابت با ضریب نفوذ ۴۵.۹۸ درصد است در حالی که ضریب نفوذ تلفن ثابت در کشور ۳۴.۱۳ درصد است.

قربانی به فعال بودن هفت میلیون و ۵۰۰ هزار سیم کارت همراه اول در استان با ضریب نفوذ ۱۳۸ درصد نیز اشاره و اضافه کرد: در مجموع می توان گفت که حدود ۱۰ میلیون سرویس مخابراتی در اصفهان فعال است یعنی به ازای هر یک نفر ۲ سرویس مخابراتی وجود دارد و با توجه به وسعت جغرافیایی استان و تعدد سرویس‌ها، شرایط مطلوبی داریم.

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در مراسم آغاز اجرای این طرح یکی از هدف‌های نجما را شتاب دهی به توسعه فیبر نوری با همکاری دستگاه‌های مختلف در استان بیان کرد و گفت: اثر توسعه فیبر نوری نقش مستقیم در رشد تولید دارد.

سلطانی افزود: جدیت در اجرای این طرح همکاری همه دستگاه‌های مختلف را میطلبد و آمادگی داریم بصورت هفتگی پیشرفت این طرح در استان را گزارش دهیم.

وی خدمت دادن به مردم در همه مناطق یکی از مزیت‌های توسعه شبکه فیبرنوری بیان کرد و گفت: توسعه این شبکه می‌تواند مهاجرت معکوس مردم به روستا‌ها را به همراه داشته باشد.

سلطانی افزود: سرمایه گذاری در زیرساخت‌های پرسرعت، چون فیبرنوری رشد تولید ناخالص ملی را در کشور‌ها به همراه دارد.

مدیر مخابرات منطقه اصفهان هم گفت:در راستای توسعه دسترسی کاربران به سرعت بیشتر حرکت به سوی بستر فیبر نوری در جریان است و از سال ۱۳۹۵ توسعه فیبر نوری در استان اصفهان آغاز شده است.

قربانی افزود: تاکنون ۱۱ هزار کیلومتر فیبر نوری در استان اصفهان اجرا شده که این فرایند در مدت دو سال تکمیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۹ درصد سیمکارت‌های تلفن همراه کشور در استان اصفهان فعال است گفت: ۱۸۰ هزار ظرفیت سازی بالقوه فیبر نوری در استان موجود دارد که امروز ۳۹ هزار خدمت مبتنی بر فیبر نوری در استان فعال است.

قرار است با سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیارد تومانی تا پایان سال ۱۴۰۳ صدو پنجاه هزار خدمت در قالب شبکه فیبر نوری در استان اصفهان به مشترکان ارائه شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار