با وجود همه خبر و تحلیل و گوشزد‌هایی که در خصوص ضعف عملکرد روابط عمومی‌های دستگاه‌های مختلف استان مطرح می‌شود، اما ضعیف‌تر شدن سال به سال عملکرد این واحد مهم، نشان از بی توجهی مفرط به این نقدها و همچنین جایگاه و کارکرد روابط عمومی است.
کد خبر: ۱۱۰۵۷۹۰
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۱ 17 May 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، امروز به عنوان روز روابط عمومی نامگذاری شده است. بی شک در این روزانتظار از روابط عمومی‌های دستگاه‌ها این است که حداقل اقدامی انجام دهند که فضای عمومی جامعه متوجه شوند که واحد یا دایره‌ای با این عنوان در دستگاه‌ها فعالیت می‌کند که اتفاقا در تعریف، حلقه ارتباط آن‌ها با دستگاه است! چیزی که تاکنون در کمتر واحدی از روابط عمومی‌ها مشاهده شده است.
بخش اول: تشکیل شورای اطلاع رسانی در دل طبیعت! + فیلم
در بخش اول این گزارش تحلیلی کوتاه ، اقدام قابل توجه روابط عمومی اداره کل اموزش و پرورش روایت شده است که در طول حدود یک سال اخیر یکی از موفق‌ترین، بروزترین و پاسخگوترین، در میان روابط عمومی‌های دستگاه‌ها بوده است.
صبح امروز به مناسبت روز روابط عمومی، رئیس اداره روابط عمومی آموزش و پرورش با دعوت از اعضای شورای اطلاع رسانی این دستگاه آموزشی و تربیتی و برگزاری یک کوهپیمایی، جلسه شورای مذکور را در اردوگاه شهید بهشتی تشکبل و آخرین موارد مربوط به ان را به بحث و تبادل نظر گذاشت.

بخش دوم: وقتی روابط عمومی‌ها خواب ماندند!
آنقدر تعاریف کلیشه ای از روابط عمومی و نقش آن در یک دستگاه سخن گفته شده که تکرار این تعاریف چندان جالب نیست، اما نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد، میزان موفقیت روابط عمومی‌ها در تحقق این تعاریف و شعار‌ها است. چیزی که با نگاهی اجمالی به عملکرد آن‌ها نتیجه مایوس کننده‌ای دارد!
متاسفانه با وجود همه خبر و تحلیل و گوشزد‌هایی که در خصوص ضعف عملکرد روابط عمومی‌های دستگاه‌های مختلف استان مطرح می‌شود، اما ضعیف‌تر شدن سال به سال عملکرد این واحد مهم، نشان از بی توجهی مفرط به این نقدها و همچنین جایگاه و کارکرد روابط عمومی است.
اگر با چند روابط عمومی ضعیف دستگاه‌های استان هم صحبت شوید به عمق فاجعه بیشتر پی می‌برید! افرادی که فکر می‌کنند تنها کار آن‌ها، زد و بند با رسانه‌ها برای عدم انتشار نقد بر علیه مدیر آن هم نه خود دستگاه است! این در حالی است که برخی دستگاه‌ها آنقدر ظرفیت برای معرفی کارکرد و عملکرد دستگاه خود به افکار عمومی دارند که اگر در طول سال، روزانه گزارش جذاب و قابل انتشار تهیه کنند، باز هم فرصت کافی برای اطلاع رسانی نخواهند داشت!
به عنوان نمونه با برسی فرصت‌ها و ظرفیت‌های برخی دستگاه‌ها مانند، محیط زیست، منابع طبیعی، راهداری، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و گردشگری، آبفا، صمت و بقیه دستگاه‌ها، مشخص می‌شود که تا چه میزان این دستگاه‌ها در اداره بخش روابط عمومی تعطیل هستند!
تنها هنر بسیاری از این روابط عمومی‌ها، کپی کردن یک خبر از یک رسانه و یا تهیه چند خط خبر کوتاه و چسباندن عبارت " به گزارش روابط عمومی " است و دیگر هیچ اقدام قابل توجهی برای به فعلیت رساندن ظرفیت‌های بالقوه دستگاه ندارند! حتی پورتال خبری بسیاری از دستگاه های دولتی عملا تعطیل است !
گاهی برخی دولت‌ها از مظلومیت خود در بیان خدمات ، گلایه می‌کنند ، اما با کمی تامل در عملکرد انتصابات دستگاه‌های دولتی می‌بینیم یا ضعیف‌ترین افراد را به عنوان روابط عمومی منصوب کرده اند یا افرادی که بی اطلاع از قدرت و ظرفیت خود به بیکارترین عنصر در مجموعه دولت تبدیل شده اند ، عهده دار مسئولیت روابط عمومی شده اند!
این یک واقعیت است که نمی‌توان از یک فرد بی مسئولیت و گا‌ها معامله گر انتظار داشت برای معرفی و ارتقاء موقعیت دستگاه دولتی موفق عمل کند!
بحث در خصوص ضعف روابط عمومی‌ها و البته راهکار‌هایی که موجب ارتقاء عملکرد آن‌ها شود قصد این گزارش نیست، اما به صورت مختصر می‌توان گفت، توجه به دو موضوع باعث تغییر اساسی در عملکرد واحد روابط عمومی می‌شود. اول انتخاب یک عنصر بابرنامه و مسئولیت پذیر برای مدیریت روابط عمومی و دوم هم پذیرش جایگاه و نقش روابط عمومی توسط مدیریت دستگاه به گونه‌ای که مدیریت دستگاه هم خود و هم معاونین و هم دیگر پرسنل را ملزم به هماهنگی و پاسخگویی به روابط عمومی بدانند!

برچسب ها: روز روابط عمومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار