معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد از شناسایی چهار بیمار مبتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کونگو در استان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۰۹۵۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲ 11 June 2023

 

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، محسن میرزایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این که بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، یک بیماری ویروسی تب‌دار حاد مشترک بین انسان و دام است، گفت: از ابتدای امسال چهار بیمار مبتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کونگو در استان یزد شناسایی شده اند که سه نفر بومی و یک نفر غیر بومی است. 

او با اشاره به شناسایی ۶ بیمار مبتلا به این بیماری در سال گذشته افزود: سه نفر بومی و سه نفر غیر بومی بوده اند که متاسفانه یک بیمار نیز به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داد.

رئیس مرکز بهداشت استان یزد با اشاره به این که بیماری پس از گزش انسان توسط کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست ایجاد می‌شود، ادامه داد: تماس با خون، ترشحات و بافت دام آلوده هنگام کشتار و عملیات دامپزشکی و همچنین تماس انسان با ترشحات و بافت‌های فرد آلوده به بیماری از راه‌های انتقال این بیماری است.

میرزایی توصیه کرد: شهروندان هنگام تکه کردن گوشت از دستکش استفاده کنند و به منظور سالم سازی گوشت باید پس از ذبح دام، لاشه مربوطه به مدت ۲۴ ساعت و جگر به مدت ۴۸ ساعت، در دمای یک تا چهار درجه سانتی گراد نگهداری و سپس مصرف شود که این فرآیند در حال حاضر در کشتارگاه‌های دارای پیش‌سرد انجام می‌شود.

او با اشاره به افزایش خطر ابتلا به این بیماری با گرم شدن هوا اظهار داشت: هم استانی‌ها گوشت مصرفی خانوار را از مراکز مجاز عرضه گوشت قرمز و دارای برچسب و مهر دامپزشکی خریداری کرده و از خرید دام زنده و کشتار دام در خارج از کشتارگاه جداً خودداری کنند. همچنین از مصرف گوشت، جگر، قلوه و دل به صورت خام و نیم پز بپرهیزند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی درباره پرسنل کشتارگا‌ها گفت: این افراد در معرض خطر این بیماری قرار دارند و در طول مدت ذبح و بازرسی از روپوش یا لباس کار مناسب، چکمه، دستکش، ماسک و عینک استفاده کنند تا از پاشیدن خون، مایعات و ترشحات لاشه به چشم و مخاطات دهان جلوگیری شود. درصورت وجود زخم در دست و یا سایر نواحی بدن، از تماس زخم با لاشه، ترشحات و خون دام جدا خودداری و از له کردن کنه روی پوست بدن پرهیز کنند.

رئیس مرکز بهداشت استان یزد یادآور شد: این ویروس می‌تواند از طریق گزش کنه آلوده، طیف وسیعی از دام‌های وحشی و اهلی مانند گاو، گوسفند و بز را آلوده کند، اما پرندگان به جز شترمرغ به ویروس عامل بیماری مقاوم هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار