معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: شش درصد محصولات زراعی کشور در استان کرمانشاه تولید می‌شود.
کد خبر: ۱۱۰۹۷۶۹
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱ 12 June 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا فرهاد شریفی به مناسبت هفته جهاد کشاورزی (۲۱ تا ۲۷ خرداد)، با اشاره به ظرفیت‌های خوب استان کرمانشاه در حوزه زراعت، گفت: استان کرمانشاه ۹۰۲ هزار و ۶۲۹ هکتار اراضی زراعی دارد که از این میزان ۷۰۷ هزار و ۲۱۷ هکتار آن دیم و ۱۹۵ هزار و ۱۱۲ هکتار آن آبی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه سال زراعی گذشته بیش از ۳.۸ میلیون تن انواع محصولات زراعی در استان کرمانشاه تولید شد، افزود: کرمانشاه به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور مطرح است و بر اساس آمار‌های موجود حدود هشت درصد سطح اراضی زراعی کشور را در اختیار داشته و شش درصد تولیدات زراعی کشور هم در این استان تولید می‌شود.

وی با اشاره به سهم قابل توجه استان کرمانشاه در تولیدات زراعی در کشور، تصریح کرد: این استان در تولید برخی محصولات رتبه‌های برتر کشور را دارد. بعنوان نمونه از نظر سطح زیر کشت و تولید نخود رتبه اول را در کشور داریم و نخود کرمانشاه در بازار‌های داخلی و خارجی شناخته شده و صاحب برند است.

شریفی اضافه کرد: کرمانشاه در زمینه تولید گندم نیز رتبه چهارم کشور، از نظر عملکرد ذرت دانه‌ای رتبه دوم، عملکرد چغندرقند رتبه چهارم و عملکرد جو رتبه سوم کشور را دارد.

وی با اشاره به برخورداری استان کرمانشاه از منابع آبی خوب، گفت: میزان نزولات جوی سالانه این استان تقریبا دو برابر میانگین کشور است.

شریفی ادامه داد: کرمانشاه اگرچه در سال‌های اخیر همچون دیگر استان‌های کشور با چالش کم‌آبی مواجه بوده، اما با دارا بودن میانگین بارش سالانه ۴۹۳ میلی‌متر (میانگین بارش کشور حدود ۲۷۰ میلی‌متر است) و وجود جریانات سطحی دائمی و پرآب نظیر قره‌سو، گاماسیاب، الوند، جامیشان ... در کنار برخورداری از بیش از ۲۵ هزار منبع آب زیرزمینی جزو استان‌های پرآب کشور است.

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه در حوزه منابع خاک هم غنی است، گفت: خاک این استان حاصلخیز بوده و امکان انجام عملیات کشاورزی بدون هیچ محدودیتی در سراسر استان وجود دارد.

شریفی اضافه کرد: استان کرمانشاه از نظر قابلیت کشت گونه‌های گیاهی یکی از استان‌های مستعد کشاورزی است، به نحوی که تقریبا تمامی محصولات کشاورزی و گیاهی در این استان قابلیت کشت دارند.

وی از متنوع بودن اقلیم به عنوان یکی از سرمایه‌های مهم استان در بخش کشاورزی یاد کرد و افزود: این استان بر اساس مطالعات آمایش سرزمین صورت گرفته هفت اقلیم مشخص کشاورزی و سه منطقه عمومی گرم، معتدل و سرد دارد که کمتر استانی از چنین ظرفیت‌های مهمی برخوردار است.

وی با اشاره به برخورداری استان کرمانشاه از حدود ۳۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق گفت: این موضوع ظرفیت خیلی خوبی برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی استان است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار