نویسنده و پژوهشگر یزدی:
نویسنده و پژوهشگر یزدی گفت: اگر می‌خواهیم در تاریخ ماندگار بمانیم، چاره ای جز زنده نگاه داشتن قصه نداریم.
کد خبر: ۱۱۱۰۱۰۷
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۱ 14 June 2023

 

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، اسدالله شکرانه در مراسم ثبت ملی قصه گویی ایرانی که در به طور همزمان در پنج استان کشور برگزار شد، اظهار داشت: امروز در خانه کسی هستیم که هر فردی پس از حضورش در منزل وی هر پست و مقامی از خود را فراموش می‌کرد و با بچگی از خانه خود بیرون می‌رفت.

وی افزود: خوشحالم که آنقدر زور قصه زیاد بود که جای خود را در تقویم ملی ما باز کرد و به عنوان قدرتی در بخش زبان فارسی به عنوان هویت ملی حرف برای گفتن دارد.

این نویسنده یزدی ادامه داد: حضور قصه‌گویی در تقویم به نوعی ماندگاری آن را نشان می‌دهد و اگر می‌خواهیم در تاریخ بمانیم، ناگزیر باید از قصه استفاده کنیم.

شکرانه بیان کرد: به برکت توانایی قصه ما دور هم جمع شده‌ایم و امروز با این ثبت ملی می‌توانیم بسیاری از گام‌های اساسی را برای ماندگاری قصه برداریم.

این پژوهشگر یزدی ادامه داد: قصه روایت بیرونی دارد که همه ما با آن آشنا هستیم و در ذهن ما مانده است اما در این زبان، خود را به امر درونی و ذهنی ما کشانده است و در لایه لایه‌های زبان خود را پنهان کرده اما زمانی آشکار می‌شود که قصه تمام شده و فرد در لحظه‌های زندگی خود از آن استفاده می‌کند.

این جشن به طور همزمان در کانون استان کرمان بر مزار مطهر شهید قاسم سلیمانی «نماد قصه‌های ایثار و مقاوت»، در کانون خراسان رضوی و در حرم مطهر امام رضا (ع) «نماد قصه‌های دینی‌مذهبی» در کانون کرمانشاه در محل تاق بستان نماد «قصه‌های ملی و آیینی» و در یزد در خانه مهدی آذریزدی «پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران» و در گیلان به یاد برگزاری اولین جشنواره قصه‌گویی برگزار شد.

از برنامه‌های این رویداد پخش بریده‌ای از اثر قند و عسل از سروده‌های آذریزدی، قصه‌گویی محیا کمالیان، عضو نوجوان مجتمع فرهنگی، هنری کانون، پخش نماهنگی از مرحوم آذر یزدی و اجرای زنگ قصه‌گویی همراه با پخش کلیپ آی قصه قصه قصه بود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار