مدیر جهاد کشاورزی نی‌ریز با اشاره به رتبه برتر این شهرستان در سطح زیر کشت انجیر دیم در استان فارس و قطب تولید گیاه دارویی آنغوزه در سطح یکصد هزار هکتار، گفت: همچنین نی ریز قطب اصلی تولید نهال استان با تعداد ۱۰ نهالستان مجوزدار با تولید سالانه بیش از یک میلیون اصله نهال مثمر است.
کد خبر: ۱۱۱۱۸۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰ 24 June 2023

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: علیرضا بصیری با اشاره به مساحت ۵۰ هزار هکتاری جنگل و ۵۴۰ هزار هکتاری مساحت مراتع شهرستان نی‌ریز، گفت: نی ریز اقلیم خشک و نیمه خشک معتدل دارد که میانگین بارش بلند مدت ۹ میلی متر بارش است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز گفت: در سال بارشی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ میزان بارش‌ها ۴/۱۳۴ میلی متر بوده است.

او با اشاره به اینکه تعداد بهره برداران بخش باغی شهرستان نی ریز ۸۴۳۴ نفر و بهره برداران بخش زراعی ۷۳۷ نفر است، یادآور شد: تعداد بهره برداران بخش دامی نیز ۲۹۴۹ نفر، بهره برداران گلخانه ۶۴ نفر، بهره برداران زنبور عسل و آبزی ۷۲ نفر و بهره برداران بخش دام و طیور (صنعتی) ۴۴ نفر است.

بصیری گفت: جمع کل بهره برداران ثبت شده در سامانه پهنه بندی ۱۲۳۰۰ نفر است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی ریز در خصوص وضعیت منابع آبی این شهرستان گفت: نی ریز دارای ۸۱۴ حلقه چاه، ۷۳ رشته قنات و ۳۰ دهنه چشمه است.

به گفته بصیری این شهرستان سه اتحادیه تعاون روستایی، ۴ شرکت‌های تعاون روستایی زنان، یک شرکت‌های تعاونی کشاورزی دارد.

او عمده محصولات باغی این شهرستان را پسته، انار، انجیر، گیاه دارویی انغوزه، زعفران، عنوان کرد و با بیان اینکه سطح کل باغات بارور و غیر بارور این شهرستان ۷/۲۴۹۵۴ هکتار است، یادآور شد: میزان تولید کل محصولات ۲/۵۲۳۷۴ تن و سطح کل گلخانه ۱۹.۲ هکتار است.

بصیری عمده محصولات زراعی این شهرستان را گندم، جو، یونجه، ذرت علوفه‌ای، با سطح کل زیر کشت ۱۶۰۳ هکتار عنوان کرد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی ریز با اشاره به تولیدات دامی این شهرستان نیز گفت: نی ریز در تولید گوشت قرمز با ۳۳۷۵ تن، گوشت مرغ با ۶۹۸۰ تندر مجموع تعداد ۳۰۵ هزار راس دام سبک، ۶۰۰ راس دام سنگین و ۳۰ نفر شتر شرایط خوبی را دارد.

بصیری افزود: نی ریز دارنده اولین صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در استان فارس و سومین صندوق کشوری است که در خرداد ۹۲ تاسیس شد.

او با اشاره به افزایش ۲۶۰ درصدی سرمایه صندوق توسعه بخش کشاورزی در مقایسه با سال ۱۴۰۰ گفت: با اعطا ۶۷۱۲۰ میلیون ریال به ۳۷۵ فقره تسهیلات
رتبه اول سطح زیر کشت پسته با بیش از ۱۱ هزار هکتار باغات پسته و رتبه اول سطح زیر کشت انار با بیش از ۳ هزار هکتار باغات انار رقم رباب این شهرستان را به قطب تولید پسته و انار استان تبدیل کرده است.

بصیری با اشاره به رتبه برتر نی ریز در سطح زیر کشت انجیر دیم در استان فارس و قطب تولید گیاه دارویی آنغوزه استان در سطح یکصد هزار هکتار، گفت: همچنین نی ریز قطب اصلی تولید نهال استان با تعداد ۱۰ نهالستان مجوزدار با تولید سالانه بیش از یک میلیون اصله نهال مثمر است.

او گفت: در زمینه ایجاد اشتغال در حوزه کشاورزی ثبت اشتغال ۳۷۰ نفر از حجم تعهد ۳۶۸ نفر است و به رغم دو ماه مانده به پایان سال ۱۴۰۱ بدست آمد.

بصیری گفت: در سال ۱۴۰۰ نیز با ثبت ۲۹۳ فرصت شغلی، ۱۳۰ درصد تحقق در سهمیه ابلاغی "ایجاد اشتغال در حوزه کشاورزی" این شهرستان محقق شد و این مدیریت رتبه اول ایجاد اشتغال در بین مدیریت‌های جهادکشاورزی‌های استان فارس و همچنین رتبه برتر در سطح ادارات شهرستان را بدست آورد.

بصیری با اشاره به کسب مقام اول شهرستانی و استانی در جشنواره ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی شهید رجایی در سال ۱۴۰۰ گفت: تحقق ۱۳۴ درصدی تعهد این مدیریت با جذب ۲۳۹.۱۸ میلیارد ریال اعتبار در بخش‌های دام و طیور، مکانیزاسیون و باغبانی با تحقق ۲۵ درصدی و سهمیه فعال سازی واحد‌های راکد با طرح مشکلات ۶۸ نفر در کارگروه شهرستانی و ۱۲ واحد در کار گروه استانی در سال ۱۴۰۱ نیز بخشی از این موفقیت‌ها است.

او گفت: همچنین جایزه بین‌المللی صرفه‌جویی آب در بخش کشاورزی در جشنواره کشوری کمیته بین المللی آبیاری و زهکشی ۲۰۲۲ با اجرای طرح "پیاده‌سازی الگوی کشت سازگار با اقلیم خشک و نیمه‌خشک ایران در راستای افزایش بهره‌وری اقتصادی آب در منطقه مورد مطالعه آبادی بالاشهر، شهر مشکان، نی‌ریز فارس" کسب شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار