سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان کرمانشاه گفت: در سه ماه سپری شده از سال جاری ۱۰۲ هزار و ۷۸۳ دستگاه کامیون حامل کالای صادراتی با انجام تشریفات گمرکی از طریق حوزه نظارت گمرکات استان کرمانشاه کالای خود را به خارج از کشور صادر کردند.
کد خبر: ۱۱۱۴۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ 08 July 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا «علی‌اصغر عباس‌زاده» افزود: از این تعداد کامیون عبوری حامل کالای صادراتی از حوزه نظارت گمرکات استان کرمانشاه، گمرک پرویزخان باتردد ۳۸ هزارو ۹۴۸ دستگاه کامیون بیشترین سهم کامیون‌های حامل کالای صادراتی را در بین گمرکات استان کرمانشاه به خود اختصاص داده است.

وی سهم گمرک خسروی از کامیون‌های حامل کالای صادراتی در سه ماهه نخست سال جاری از گمرکات استان کرمانشاه را ۲۵ هزار و ۲۶۱ دستگاه عنوان کرد.

سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان کرمانشاه در ادامه تعداد کامیون‌های عبوری از گمرکات سومار ،شوشمی و شیخ صله را به ترتیب ۱۵ هزار و ۷۲۸ دستگاه ،۱۲ هزار و ۵۶۱ دستگاه و ۱۰ هزار و ۲۸۵ دستگاه عنوان کرد.

عباس‌زاده حجم کالای صادراتی توسط این تعداد کامیون را ۷۰۴ میلیون و ۶۹۵ هزار و ۳۰۰ دلار کالا به وزن یک میلیون و ۸۰۱ هزار و ۸۰ تن عنوان کرد.

وی عمده کالاهای صادراتی از طریق حوزه نظارت گمرکات استان را میلگرد و آهن آلات، کاشی و سرامیک، میوه و تره بار، سنگ‌های ساختمانی، لبنیات، انواع محصولات پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف اعلام کرد.

فعالیت تجاری در مرزهای کرمانشاه از طریق ۲ مرز رسمی و ۵ بازارچه مرزی

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد این مرزها، ۲ مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با بخش حکومت مرکزی و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

مرز رسمی پرویزخان قطب اقتصادی غرب کشور و از مرزهای فعال است و ۴۵ درصد صادرات کالاهای غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار