مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت : این اداره کل در اقدامی جهادی توانست آمار واکسیناسیون دام‌ را در این استان به میزان ۷۱ درصد افزایش دهد.
کد خبر: ۱۱۱۴۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹ 09 July 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان حسین حیدری مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت : در سال گذشته ۱۱ میلیون نوبت سر واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین در سطح استان انجام شده است که این میزان حدود پنج میلیون نوبت بیشتر از سال قبل از آن بود.

وی با بیان اینکه این سطح از پوشش واکسیناسیون در استان تاکنون امری بی سابقه بوده است یادآور شد: این اقدام جهادی عمدتا با تمرکز در مناطق کم برخوردار و کمتر توسعه یافته استان کرمانشاه انجام پذیرفته است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه اضافه کرد: در سه ماه نخست امسال پوشش صددرصدی واکسیناسیون دام‌ها از جمله آبله، PPR و تب برفکی را دام‌های سبک و سنگین داریم که از برنامه تدوین شده جلوتر هستیم.

حیدری در زمینه شیوع سویه آفریقایی بیماری تب برفکی در استان یادآور شد: در اواخر سال گذشته این سویه تب برفکی در کشور عراق شایع شد که برای جلوگیری از ورود و شیوع آن در استان قبل از آن که حتی موردی از آن دیده شود تمام دام‌های موجود در کل نوار مرزی از جمله دام‌های عشایری که در این مناطق زندگی می‌کردند بلافاصله تحت پوشش ۱۰۰ درصدی واکسیناسیون قرار داده شدند.

وی افزود: در این راستا تنها ۲ کانون این بیماری گاو و گوساله گزارش شد که خوشبختانه پس از نمونه گیری و آزمایش‌های لازم آن‌ها نیز منفی اعلام شد.

حیدری با بیان اینکه استان کرمانشاه به لحاظ رصد و کنترل بیماری‌های دامی اعم از دام، طیور، زنبور عسل و آبزیان در شرایط مطلوبی در کشور قرار دارد یادآور شد: در بیماری تب برفکی در سال ۱۴۰۰ حدود هشت مورد و در سال گذشته تنها ۶ مورد مشاهده شد که این تعداد در سال جاری تنها یک یا ۲ کانون مشاهده شده است که این امر نشاندهنده رصد و کنترل تمامی بیماری هاست.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه افزود: طی ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته در استان کرمانشاه حتی یک موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گزارش نشده است و تنها در سال گذشته تنها یک مورد و آنهم در یکی از روستا‌های حاشیه آبگیر‌ها مشاهده شد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار