مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا گفت: پیش بینی می‌شود افزون بر ۸۰ تن دانه روغنی گلرنگ از مزارع این شهرستان برداشت شود که نسبت به پارسال افزایش ۳۲ برابری دارد.
کد خبر: ۱۱۱۶۰۴۰
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹ 21 July 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا گفت: برداشت گلرنگ از ۹۶ هکتار مزارع دیم و آبی این شهرستان آغاز شده است و تا بیستم مرداد ماه ادامه دارد.
صدیقه مویدی با اشاره به اینکه ۹۲ هکتار از این مزارع به صورت دیم و چهار هکتار به روش آبی کشت شده است، افزود: گلرنگ دیم در شهرستان بیضا در قالب طرح جهش تولید در دیم‌زار‌ها با هدف تبدیل آیش زرد به سبز برای بهبود وضعیت معیشتی کشاورزان انجام شده است.
وی بیان کرد: پیش بینی می‌شود افزون بر ۸۰ تن دانه روغنی گلرنگ از مزارع این شهرستان برداشت شود که نسبت به پارسال افزایش ۳۲ برابری دارد.
به گفته مویدی رقم کشت شده گلرنگ در مزارع کشاورزی بیضا رقم فرامان است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا گفت: بحران آب و شرایط آب و هوایی کشور این ضرورت را به وجود می‌آورد که در مباحث سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی توجه بیشتری به کشت گیاهان سازگار با کم آبی مانند گلرنگ که میزان آب بری کمتری دارند صورت گیرد.
وی اضافه کرد: گسترش کشت دانه روغنی گلرنگ در مناطق دیم کاری بیضا برای تناوب کشت غلات و افزایش سودآوری حاصل از تولید دانه‌های روغنی حائز اهمیت است.
مویدی گفت: دانه و کلاله گلرنگ برای تهیه رنگ طبیعی برای استفاده در صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و دارویی، تامین مواد اولیه روغن خوراکی، تامین خوراک دام و طیور و توسعه صنعت پرورش زنبور عسل کاربرد دارد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا گفت: برای توسعه کشت این محصول و افزایش رغبت کشاورزان به زراعت گلرنگ راه اندازی مرکز خرید توافقی یا تضمینی این محصول توسط ادارات غله و تعاون روستایی ضرورت دارد.

برچسب ها: برداشت ، گلرنگ ، بیضا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار