فرمانده انتظامی استان کرمانشاه گفت: پلیس برای مقابله با قاچاق سوخت و کالا در همه ابعاد جدی عمل کرده و نظارت‌های بیشتری بر روند مبادلات تجاری مرزها اعمال می کند.
کد خبر: ۱۱۱۷۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸ 01 August 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، سردار «مهدی حاجیان» روز سه شنبه در حاشیه نشست با مدیرکل گمرک پرویزخان افزود: همچنین پلیس با دسترسی به اسناد مثبته کالاهای صادراتی امنیت خاطری را برای تجار فراهم خواهد کرد.

«اسناد مثبته گمرکی به اسنادی گفته می شود که مؤید ورود کالا به ترتیب مجاز آن به کشور، که برای ورود این کالاها انجام تشریفات قطعی گمرکی در خصوص آن ها و ترخیص از گمرک با صدور سند و پرداخت کلیه وجوهی که منجر به ورود قطعی کالا می شود، انجام بگیرد.»

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه در ادامه گفت:در این دیدار بر روند مقابله با قاچاق سوخت بحث و تبادل نظر شد و مقرر شد به طرف عراقی اعلام شود که رانندگان آن ها از خرید سوخت خارج از توزیع شبکه خودداری کنند زیرا این کار جرم است.

حاجیان ادامه داد: برخورد و مقابله با هرگونه قاچاق از وظایف نیروی انتظامی است و پلیس باید فعل و انفعالات تجاری را برای مقابله با قاچاق کنترل کند و برای این کار نیاز به مشاوره گمرک داریم.

مدیرکل گمرک پرویزخان نیز با بیان اینکه مرز طی ۲ سال گذشته بدون حتی یک روز تعطیلی به فعالیت خود ادامه داده است، گفت: تعامل خوبی با مدیران مرزی عراق داریم و این سبب شده تا شاهد رشد تجارت و رفع موانع صادراتی در این مرز باشیم.

«قاسم مطلبی» افزود: پرویزخان یک مرز بین المللی و راهبردی در حوزه مبادلات تجاری با عراق است اما از نظر زیرساخت ها و امکانات رفاهی در این مرز مشکلاتی وجود دارد.

مطلبی ادامه داد: با مساعدت مسوولان گمرک ایران بعد از زلزله سال ۹۶ و با هدف کمک به رونق تجارت در این مرز طرح جامع گمرکی با اعتبار ۸۲۰ میلیارد ریال شروع شد و بخشی از آن در محدوده ۱۴ هکتاری تخلیه و بارگیری کالا هزینه شد اما تکمیل این طرح به دلیل مشخص نبودن مدیریت واحد در این مرز ناقص شد.

وی گفت: ارائه خدمات به تجار، رانندگان و فعالان این مرز باید متناسب با کارکردهای این مرز باشد.

مدیرکل گمرک پرویزخان در ادامه با اشاره به پدیده موتورسوران سوخت بر گفت: قاچاق سوخت در این رابطه یک معظلی برای این مرز است و مقابله با آن نیازمند همکاری نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های مربوطه است هرچند که طی ماه های اخیر اقداماتی برای مقابله با این کار انجام شده است.

کرمانشاه ۲ مرز رسمی و ۵ بازارچه مرزی دارد

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

مرز رسمی پرویزخان قطب اقتصادی غرب کشور و از مرزهای فعال است و ۴۵ درصد صادرات کالاهای غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار