بجنورد- ایرنا- رییس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سیل عصر شنبه (۱۴ مردادماه) ۹۲۸ میلیارد ریال به بخش‌های مختلف کشاورزی شهرستان‌های شیروان، راز و جرگلان و مانه و سملقان خسارت زد.
کد خبر: ۱۱۱۸۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴ 07 August 2023

به گزارش تابناک خراسان شمالی و به نقل از ایرنا، محمدجواد تشکری روز دوشنبه در گفتگویی اظهار کرد: از مجموع این میزان ۲۱۰ میلیارد ریال در بخش زراعی، ۶۶۲ میلیارد ریال در بخش باغی، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در بخش دامی و مابقی مربوط به زیرساخت‌های بخش کشاورزی است.

به گفته وی؛ ۴۵۰ میلیارد ریال از این خسارت تنها مربوط به به اراضی زیر کشت زعفران بوده است.

رییس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: سیل اخیر به ۵۷۴.۵ هکتار از اراضی کشاورزی این استان شامل ۳۹۸ هکتار اراضی باغی و ۱۷۶.۵ هکتار زراعی خسارت وارد کرد.

وی؛ تلف شدن ۱۶ راس دام، ۲ رشته قنات، چهار حلقه چاه، هشت بند انحرافی، ۲۲ دستگاه تراکتور، سامانه‌های آبیاری نوین، کانال‌های انتقال آب و جاده بین مزارع از دیگر خسارت‌های سیل اخیر عنوان کرد.

تشکری بیان کرد: بیشترین خسارت با سطح ۵۵۱ هکتار اراضی کشاورزی مربوط به شهرستان شیروان شامل ۳۸۶ هکتار اراضی زراعی و ۱۶۵ هکتار باغی بوده است.

وی تصریح کرد: باغ‌های گردو، سیب و انگور، سطح زیر کشت صیفی جات گوجه فرنگی و خیار و ۱۰۰ هکتار اراضی زیر کشت زعفران در روستا‌های مشهدطرقی و گلیان شهرستان شیروان بیشترین خسارت را متحمل شدند.

به گزارش ایرنا، بارش رگباری باران عصر روز شنبه (۱۴ مردادماه) سبب جاری شدن سیل در تعدای از روستا‌های خراسان شمالی شد.

بلایای طبیعی نظیر سیل، تگرگ و سرمازدگی ۱۱ هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ به کشاورزان این استان خسارت زد و ۹۷ درصد این خسارت‌ها مربوط به بخش زراعی و باغی، یک درصد دام و طیور و زنبور عسل و ۲ درصد به بخش‌های زیربنایی وارد شد.

۳۷ درصد از جمعیت یک میلیون نفری استان خراسان شمالی در بخش کشاورزی فعال هستند و به طور میانگین هر کشاورز استان ۳.۵ هکتار زمین دارد که این وضعیت کشاورزی را برای ۸۲ هزار نفر بهره بردار این بخش به امری میعشتی تبدیل کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار