کد خبر: ۱۱۱۹۵۴۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴ 10 August 2023

افتتاح ناقص نیروگاه زباله سوز نوشهر در دولت قبل، این روزها به دلیل ورود حجم انبوهی از شیرابه زباله انباشت شده به داخل رودخانه "ماشلک" و دریای خزر نگران کننده بوده که ضروری است برای رفع آن تدابیر ویژه ای اندیشیده شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این نیروگاه در ۲۷ آذر ماه سال ۱۳۹۹ با هدف فرآوری ۲۰۰ تن زباله تولیدی شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت و تولید حدود سه مگاوات برق در ساعت در زمینی به گستره حدود ۲ هکتار در منطقه "پلنگ چال " مکان قبلی دفن سنتی و غیر بهداشتی زباله نوشهر افتتاح شد.

این نیروگاه از سال ۱۳۹۰ به کارفرمایی شهرداری نوشهر و مشارکت بخش خصوصی در این شهرستان اجرایی شد قرار بود مدت ۲ سال به سرانجام برسد اما در این سال ها بنا به دلایلی این اتفاق نیفتاد و در نهایت در آن سال با حضور رییس جمهور وقت به شکل ویدئو کنفرانسی افتتاح شد.

طبق عقد قرارداد میان شهرداری نوشهر و سرمایه گذار بخش خصوصی باید مدت هفت سال با فروش برق آن بابت جبران هزینه کردها در آمد کسب کند.

البته نواقص فنی نیروگاه فقط به تصفیه خانه آن بر نمی گردد چرا که طولی نکشید براساس شنیده ها نیروگاه با ظرفیت حدود ۵۰ درصد حتی کمتر از آن فعالیت دارد و علت آن هم تجهیز نبودن به برخی امکانات سبب شده تا نتواند حدود سه مگاوات برق تولید کند و به همین خاطر برای بهره بردار آن صرفه اقتصادی ندارد، افت فشار آب و اختلال در روند فعالیت نیروگاه مشکل دیگری بود که با مرور زمان گلایه بهره بردار را به همراه داشت.

اقدام شتابزده در افتتاح

بروز این مشکلات یکی پس از دیگری گویای آن بود که مسوولان امر در دولت گذشته در رفتاری شتابزده اقدام به افتتاح این طرح کردند و امروز مشاهده می شود با سرریز شیرابه های به داخل دریای خزر، سلامت آبزیان و مردم این خطه غربی استان مازندران به مخاطره انداخته شده و بسیار نگران کننده است. 

 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار