رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: سرمای هوا سالانه 2 تا سه هزار میلیارد تومان به باغات بادام استان خسارت وارد می‌کند.
کد خبر: ۱۱۲۴۲۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷ 02 September 2023

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری و به نقل از خبرگزاری فارس، حسین برزگر صبح امروز در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری گفت: سرمای هوا سالانه ۲ تا سه هزار میلیارد تومان به باغات بادام استان خسارت وارد می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: از دهه ۷۰ توسعه باغات بادام استان کلید خورد و هم‌اکنون باغاتی که در انتهای عمر اقتصادی خود هستند باید با ارقام جدید اصلاح و جایگزین شوند که دچار خسارت سرمازدگی نشوند.

وی افزود: در این راستا از سال‌های قبل وضعیت ثمردهی ۶۰ رقم تجاری و ژنوتیپ‌های اُمیدبخش بادام در طرح مقایسه و بررسی سازگاری این ارقام در چهارمحال و بختیاری مورد برسی قرار گرفت.

برزگر اضافه کرد: همچنین توسعه بذور اصلاح شده از ارقام جدید در سطح پرورشی در مراکز و ایستگاه‌های تحقیقاتی استان در حال انجام است.

وی بیان کرد: یکی از راهکار‌های مقابله با تنش‌های محیطی از جمله سرمازدگی که در استان ما به عنوان یک مشکل اصلی به شمار می‌آید معرفی ارقام مناسب برای مقابله با این تنش است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: سطح باغات بادام استان ۱۷ هزار هکتار است که در شرایط مناسب بین ۲۳ تا ۲۴ هزار باردهی دارد.

وی افزود: هم‌اکنون ۶۰ درصد از باغات بادام استان به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی نیازمند اصلاح و نوسازی هستند از این رو درصدد هستیم این باغات را با ارقام با کیفیت جایگزین کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار