مدیرکل گمرک پرویزخان در شهرستان قصرشیرین با یادآوری روند رو به رشد ترانزیت کالا در این پایانه مرزی گفت: طی نیمه نخست امسال تشریفات گمرکی ۱۴۴ هزار دستگاه کامیون حامل کالاهای صادراتی و تانکرهای سوخت رسان در این گذرگاه رسمی انجام شد.
کد خبر: ۱۱۲۸۱۵۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳ 25 September 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا قاسم مطلبی روز دوشنبه افزود: پارسال در مجموع بیش از ۱۸۵ هزار دستگاه کامیون در گمرک پرویزخان ترانزیت، یا تخلیه و بارگیری کالا و سوخت داشتند ولی این رقم فقط طی نیمه نخست امسال حدود ۱۴۴ هزار مورد بود که مقایسه زمانی آن از رونق گرفتن جابجایی کالا در این خطه کرمانشاه حکایت دارد.

وی تاکید کرد: با روند موجود امسال شاهد افزایش چشمگیر کمی و کیفی صادرات و ترانزیت کالا از مرز پرویزخان خواهیم بود.

وی با یادآوری روند رو به رشد صادرات و ترانزیت در گمرک پرویزخان که با اقلیم کردستان عراق تبادل دارد، اظهار کرد: فقط در روز سی ام شهریور ماه گذشته ۲ هزار و ۷۹ مورد تخلیه و بارگیری کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی و تانکرهای ترانزیت در مرز پرویزخان انجام شد.

وی بیان کرد: از مجموع کامیون هایی که تشریفات گمرکی آن ها طی نیمه نخست امسال انجام شد ۶۹ هزار دستگاه کامیون حامل کالاهای صادراتی، سه هزار و ۶۵۳ دستگاه کامیون ترانزیت مقصد و مابقی مربوط به تانکرهای سوخت رسان است.

مدیرکل گمرک پرویزخان در ادامه گفت: این تعداد کامیون با انجام تشریفات گمرکی در بخش صادرات به کشور عراق و ترانزیت سوخت هم در مخازن سایت‌های مرز پرویزخان تخلیه و یا به بنادر جنوبی کشور بارگیری شد.

مطلبی افزود: هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین به مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک انجام می‌شود.

وی عمده کالاهای صادراتی از طریق گمرک پرویزخان را میلگرد و آهن آلات، کاشی و سرامیک، میوه و تره بار، سنگهای ساختمانی، لبنیات، انواع محصولات پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف اعلام کرد.

به گزارش ایرنا در سال ۱۴۰۱ جمهوری اسلامی ایران از طریق مرزهای زمینی خود ۶ میلیارد و ۴۹۳ میلیون و ۹۹۵ هزار و ۲ دلار کالا به وزن ۱۶ میلیون و ۸۸۳ هزارو ۵۹۷ تن به عراق صادرات داشت که سهم استان کرمانشاه از این میزان ۲ میلیارد و ۶۷۳ میلیون و هفت هزار و ۹۸۸ دلار کالا با وزن ۶ میلیون و ۷۷۲ هزار و ۵۷۷ تن بود که در این بین گمرک پرویزخان بیشترین سهم صادرات گمرکات استان را به خود اختصاص داد.

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرزی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها صادر می‌شود.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در طول مرز ۱۸۶ کیلومتری خود با عراق ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از آن انجام می‌شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار