مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام گفت: ۱۸ عنوان پروژه ساخت بار اول در این پالایشگاه در راستای تأمین تجهیزات و فناوری‌های کلیدی مورد نیاز با تکیه‌ بر توان شرکت‌های داخلی و دانش‌بنیان شناسایی شده است.
کد خبر: ۱۱۳۲۰۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۶ 16 October 2023

به گزارش تابناک ایلام؛ روح اله نوریان اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون و از این تعداد پروژه، ۱۶ عنوان جهت استعلام به معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ارسال و تاکنون تأییدیه سه پروژه اخذ شده است.

وی تصریح کرد: این سه پروژه شامل فرمولاسیون و ساخت پوشش‌های پایه آلی مقاوم در برابر سرویس ترش جهت جلوگیری از ترک‌خوردگی هیدروژنی فولاد کربنی، غشای نیتروژن ساز و ساخت ماسک فرار برای استفاده در پالایشگاه‌های با خوراک گاز ترش هستند که با اجرای این پروژه‌ها برخی از نیازهای فناورانه شرکت برطرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام تصریح کرد: بومی‌سازی محصول از طریق مصوبه تولید بار اول، عدم تأمین کالا از تولیدکننده اصلی خارجی، تولید محصول باصرفه جویی ارزی، کاهش هزینه‌های تولید، ارتقا توانمندی طراحی، ساخت یا فرمولاسیون و انتقال دانش و فناوری از اهداف اجرای این پروژه‌ها هستند.

نوریان به اجرای پروژه ساخت غشای نیتروژن ساز اشاره و تأکید کرد: سنتز غشا از فناوری‌های با دانش فنی بالا بوده که تاکنون غشای نیتروژن ساز در داخل کشور بومی‌سازی نشده و برای رسیدن به دانش فنی و ساخت غشای نیتروژن ساز به دلیل عمر بالا و نداشتن قطعات متحرک می‌تواند از اولویت‌های صنایع کشور قلمداد شود.

وی با بیان اینکه ترک‌خوردگی هیدروژنی در ورق‌های فولاد کربنی دیواره تجهیزات فرایندی سرویس ترش، ازجمله مشکلاتی است که می‌تواند قابلیت سرویس‌دهی تجهیزات پالایشگاه‌های گازی را با مشکل جدی مواجه کند، گفت: روش‌های مختلفی برای جداسازی فولاد کربنی از محیط ترش به کمک لایه‌های فلزی مقاوم وجود دارد که با ممانعت از خوردگی فولاد کربنی توسط سولفید هیدروژن از تشکیل هیدروژن نوزاد و نفوذ آن به داخل فولاد و درنتیجه از بروز خوردگی جلوگیری می‌کنند.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام خاطرنشان کرد: پوشش‌های پایه آلی، به جهت سهولت و هزینه کمتر اجرا در تعمیرت اساسی، می‌توانند رشد ترک را در ورق تجهیزات در حال سرویس‌دهی متوقف کند و یا از سرعت آن بکاهند./م

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار