مرور روزنامه‌های پنج شنبه ۱۱ آبان
خیز بورس برای صعود، بررسی عملکرد مجمع در حوزه FATF، سناریوی تقسیم غزه، ۴۰ ماهی گیر اسیر ایرانی در خطرند، کیت‌های نایاب و بیماران و پزشکان نگران، نه پرسپولیس حاضر است عقب نشینی کند، نه استقلال، بسیج لندن و پاریس!، چرا امریکا با ایران دشمنی می‌کند؟ و «ضربات دردناک» به تل‌آویو در اولین روز جنگ زمینی از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۳۵۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵ 02 November 2023

به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز پنج شنبه ۱۱ آبان ماه در حالی چاپ و منتشر شد که راهبرد اقتصادی علیه رژیم صهیونیستی و جنگ حق و باطل در بیانات روز گذشته رهبر انقلاب، شیر رایگان پیشکش؛ کلاس می‌خواهیم و معلم، اژه ای: فساد کدام مدیر ثابت شده و با او برخورد نشده است؟ در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

 

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم: 

 


جهان در آستانه یک انفجار


حسن هانی زاده طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی نوشت: بمباران‌های وحشیانه ارتش رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع غزه که منجر به شــهادت نزدیک بــه ۹ هزار تن و مجروح شدن ۲۱ هزار نفر دیگر شد شرایط خاورمیانه را به سمت یک انفجار منطقه‌ای سوق خواهد داد. 
بیش از ٢٥ روزاست که عملیات طوفان الاقصى آغاز شده وعلی رغم برترى میدانى رزمند گان فلسطینى وناکامى نیروهاى مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستى براى حمله زمینى به غزه، کشتار وحشیائه مردم غیر نظامى همچنان ادامه دارد. ورود بیش از هزارتن از نیروهاى تفنگدار دریایى و دلتا فورس امریکا وناتو براى کمک به ارتش شکست خورده اسرائیل نوعى لشکر کشى غربى به مردم غزه تلقى می‌شود. 
هدف نهایى أمریکا، رؤیم صهیونیستى و غرب از طولائى کردن جنگ غزه تغییر کلى ساختار خاورمیانه، خلع سلاح نیروهاى محور مقاومت وایجاد حاشیه امن محیطى براى رژیم اسرائیل است. به موجب طرح مشترک آمریکا وناتو قراراست از رهگذر بمباران هاى مکرر غزه، اهالى این شهر ناچار به کوچ اجبارى به کشورهاى اطراف فلسطین اشغالى شوئد. 
طى روزهاى اخیر یک سلسله مشوق هایى نیز به دولت مصر براى پذیرش اهالى غزه در صحراى سینا پیشنهاد شده از جمله کمک مالى ١٥ میلیارد دلارى آمریکا واروپا به مصر که با مخالفت دولت مصر مواجه شد لذا در حال حاضر نیروهاى مشترک آمریکا، رژیم صهیونیستى وناتو در صدد هستئد تا با یک حمله زمینى دقیق به غزه نیروهاى حماس و جهاد اسلامی رابه کلی خلع سلاح و تونل‌های زیر شهر غزە را تخریب کنند.
هیچ راه حل دیگرى براى رهبران سیاسى وفرمائدهان نظامى اسرائیل قابل قبول نیست زیرا هدف مشترک آنان این است تا حیثیت ارتش اسرائیل را که در طوفان الاقصى آسیب جدى دیده با یک پیروزى نظامى در غزه بازسازى کنئد حتى اگر به قیمت قتل عام اهالى این شهر تمام شود، اما در طرف دیگر معادله، نیروهاى محور مقاومت قرار دارند که با افزایش کشتار مردم یی دفاع غزه و سکوت جامعه جھائی در برابر این فاجعه انسانی ناچارند به عرصه‌های میدانی غزه ورود پیدا کنئد. 
ورود رسمى انصار الله یمن به در گیرى غزه نشان مى دهد که سایر نیروهاى وابسته به محور مقاومت در آینده نزدیک خود را ملزم به حمایت از مردم بی دفاع غزه بدانتد و وارد عرصه جنگ غزه شوئد.
سخنرانى سیدحسن نصر الله، دبیر کل حزب الله لینان درروز جمعه (فردا) قطعا حاوى پیام هاى مهمى خواهد بود که در پرتو آن شاکله جدید منطقه ترسیم خواهد شد. احتمال دارد که دبیر کل حزب الله لبنان در سخنرانی روز جمعه فرمان ورود حزب الله به در گیری هاى غزە را صادر کند که درآن صورت احتمال گسترش جنگ در منطقه افزایش خواهد یافت و جنگ از کنترل بازیگران منطقه اى و جهائى خارج شود. در واقع آمریکا وناتو واسرائیل در صدد عملیاتى شدن یک «سایکس- پیکو» جدیدی در خاورمیانه هستند در حالی که محور مقاومت بنا به تجربه تاریخى تحت هیج شرایطى اجازه نخواهد داد تا ژئوپلیتیک منطقه به سود رژیم صهیونیستى تغییر یابد. آنچه مسلم است روزهاى آینده روزهاى سرئوشت ساز وتعیین کننده است و اگر نیرو‌های مشترک زمینی آمریکا و رژیم صهیونیستى بخواهند با استفاده از قدرت نظامى تغییرات مورد نظر خود را در منطقه عملیاتى کنند، آتش جنگ در آینده نزدیک شعله ورتر خواهد شد و حتى ممکن است به یک جنگ جهانی تبدیل شود.

 


چشم پوتین به جنگ غزه


محمدرضا ستاری طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت با عنوان چشم پوتین به جنگ غزه نوشت: از همان ابتدای شروع جنگ غزه و حملات بی‌امانی که اسرائیل علیه غیرنظامیان این منطقه انجام داده، روسیه به عنوان یکی از پنج قدرت اصلی شورای امنیت سازمان ملل خواستار آتش‌بس، توقف خشونت‌ها و در عین حال کمک‌رسانی به مردم غزه شده است؛ به طوری که تاکنون دو بار پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس فوری به شورای امنیت ارائه کرده که هر دو بار نیز این پیش‌نویس از سوی آمریکا وتو شده است.

 

این تلاش‌های مسکو که اکنون تبدیل به یک جدال دیپلماتیک در سازمان ملل با آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی شده، در حالی اتفاق می‌افتد که در طول سه‌هفته گذشته و به واسطه جنگ خونبار غزه، تقریبا تمامی حواس‌ها از جنگ اوکراین به سمت غزه معطوف شده است. تا پیش از این نیز اکثریت قابل توجه رسانه‌های غربی همه روز‌ها اخبار جنگ اوکراین را جزئی از اصلی‌ترین مطالب خود قرار داده و به صورت وسیعی آن را پوشش می‌دادند، اما حالا موضوع اوکراین را باید در لابه‌لای خطوط خبری آن‌ها پیگیری کرد.
شاید به همین دلیل باشد که این هفته مجله تایم در گزارشی آورده که ولودمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین حالا تنها مانده و احساس می‌کند که از جانب غرب مورد خیانت قرار گرفته است. در واقع موضوع مهم و استراتژیک این است که با شروع جنگ غزه، لزوم حمایت از اسرائیل به عنوان متحد کلیدی آمریکا نسبت به اوکراین در اولویت اول قرار گرفته است. به همین دلیل جنگ غزه به معنای باز شدن جبهه دومی است که تمامی حواس‌ها را از اوکراین به سمت غزه معطوف کرده است. این مساله برای روسیه از دو جنبه اهمیت استراتژیک دارد؛ نخست اینکه در بحبوحه ضدحمله اوکراین و فرا رسیدن فصل سرما که منجر به توقف و کاهش سطح درگیری‌ها می‌شود، مسکو می‌تواند یک فضای تنفس به منظور احیای توان نظامی و تقویت استحکامات دفاعی داشته باشد. از سوی دیگر فضای منفی دیپلماسی عمومی جهان نیز بار سنگینش از روی روسیه برداشته شده و در این مسیر فرصتی به منظور تحرکات دیپلماتیک متفاوت‌تر برای مسکو پدید می‌آید.
از سوی دیگر مساله حائزاهمیت بعدی این است که ایالات‌متحده آمریکا در طول سه هفته گذشته علاوه بر اعزام ناوگان بزرگ نظامی به منطقه، کمک‌های تسلیحاتی و نظامی قابل توجهی را روانه اسرائیل کرده است. این در حالی است که به گفته اغلب کارشناسان، اوکراین بدون کمک‌های نظامی آمریکا و غرب توان مواجهه با روسیه را ندارد؛ بنابراین با توجه به اینکه شواهد نشان می‌دهد ایالات‌متحده در نظر دارد اولویت اصلی تامین سلاح را به تل‌آویو اختصاص دهد، به طور قطع با کاهش کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین توان رزمی، لجستیکی و استراتژیک این کشور در قبال روسیه دیگر کفاف ادامه جنگ را نخواهد داد. شاید به همین دلیل است که لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در کمیته تخصیص سنا با بیان اینکه اگر آمریکا کمک مالی به اوکراین را متوقف کند روسیه در درگیری بین دو کشور پیروز خواهد شد، درخواست ۴۴ میلیارد دلار بیشتر را به عنوان کمک نظامی و دیگر موارد به دولت کی‌یف مطرح کرده است.
این مساله در حالی مطرح شده که اکنون در ایالات‌متحده میان دولت بایدن و جمهوریخواهان تقابل جدی درخصوص ارائه کمک‌های مالی و نظامی بیشتر به اوکراین وجود دارد. جمهوریخواهان به خصوص جناح راست و تندروی این حزب به طور کلی مخالف کمک به کی‌یف بوده‌اند و دولت بایدن را در این خصوص تحت فشار قرار داده‌اند. از سوی دیگر دو روز قبل مایک جانسون به عنوان رییس جدید مجلس نمایندگان آمریکا که اتفاقا نزدیک به ترامپ است طرح کمک ۳/۱۴ میلیارد دلاری به اسرائیل را منوط به کاهش بودجه دولت بایدن در زمینه مبارزه با تورم، مراقبت‌های بهداشتی و حمایت‌های مالیاتی کرده است. 
امری که به طور قطع تا دو هفته دیگر که احتمال تعطیل شدن دوباره دولت وجود دارد، یک تقابل جدید میان جمهوریخواهان و کاخ سفید را کلید خواهد زد.
در چنین شرایطی با توجه به کارشکنی‌ها در قبال آتش‌بس در غزه از سوی حامیان اسرائیل، معطوف شدن افکار عمومی به سمت غزه و کاهش کمک‌های مالی و نظامی به اوکراین به طور طبیعی از لحاظ استراتژیک به نفع روسیه رقم می‌خورد. البته به این شرط که دامنه درگیری‌ها در غزه محدود بماند و به سایر نقاط منطقه خاورمیانه کشیده نشود.

 


ادا و اطوار حرفه‌ای بودن


فریدون حسن طی یادداشتی در شماره امروز روزنامه جوان با عنوان ادا و اطوار حرفه‌ای بودن نوشت: فوتبال ایران سال‌هاست که ادا و اطوار حرفه‌ای بودن را درمی‌آورد. البته لازم به تکرار نیست، این فوتبالی که فقط نقاب حرفه‌ای بودن را به صورت زده خیلی خوب پول حرفه‌ای می‌گیرد.
با وجود این باید گفت امان از روزی که این رشته آماتور (و حتی پایین‌تر از آماتور) بخواهد ادای حرفه‌ای بودن و تقلید از باشگاه‌های حرفه‌ای دنیا را دربیاورد. این حاشیه‌ها و سروصداها، مخصوصاً زمانی بالا می‌گیرد که رسوایی کاری بالا زده باشد. این روز‌ها باشگاه استقلال برای فرار از موضوع قاچاقچی بودن اسپانسر خاصش و دقیقاً برای اینکه اذهان عمومی را از این مسئله منحرف کند با همکاری یک جریان رسانه‌ای که به شدت در جهت تطهیر عملکرد مسئولان و کادر فنی این باشگاه و تیم گام برمی‌دارد، فراخوانی جهت تغییر لوگوی این باشگاه داده است.
یک جریان خبری با سروصدای زیاد و ادعای اینکه استقلال در حال حرکت در مسیر باشگاه‌های بزرگ دنیاست، می‌خواهد مانند باشگاه‌های بزرگی، چون یوونتوس و اینتر، لوگوی خود را به‌صورت حرفه‌ای تغییر دهد. همه خوب می‌دانیم که استقلال به عنوان یک باشگاه دولتی و تیمی که به‌صورت مستقیم ار بیت‌المال هزینه می‌کند، یکی از بدهکارترین باشگاه‌های ایران است. باشگاهی که بیراه نیست اگر عنوان کنیم شاید همین حالا هم درگیر یک پرونده بدهی بین‌المللی باشد که در نهایت محکوم به پرداخت خسارت می‌شود، خسارتی که باید مستقیم از بیت‌المال پرداخت شود، درست مانند باشگاه رقیب، یعنی پرسپولیس.
این روز‌ها تشت رسوایی اسپانسری که ۴۰‌میلیارد تومان به استقلال پرداخت کرده، به زمین افتاده و کاملاً مشخص است که باشگاه تهرانی برای فرار از پاسخگویی که اصلاً چرا باید با یک فروشگاه موبایل در آمل قرار داد اسپانسری امضا کند، این پروپاگاندای رسانه‌ای را به راه انداخته تا اینگونه اذهان را منحرف کند و به همه بگوید که این باشگاه در مسیر حرفه‌ای شدن قدم برمی‌دارد. این سروصدای عجیب و غریب بر سر موضوعی که اهمیت چندانی هم ندارد تنها نشان از یک چیز دارد؛ پوشاندن عیوبی که شاید قرار است به زودی از استقلال نمایان شود. باشگاه‌هایی، چون استقلال و پرسپولیس وضعیت مالی مشخصی ندارند، در بحث مسائل زیرساختی اصلاً کاری انجام نداده‌اند، پول سهامی را که هواداران برای پیشرفت فوتبال پایه سرمایه‌گذاری کرده بودند به باد داده‌اند و هنوز فرسنگ‌ها با الزامات حرفه‌ای کنفدراسیون فوتبال آسیا فاصله دارند، آن وقت در این میان استقلالی‌ها با سروصدای زیاد از حرکت در مسیر باشگاه‌های بزرگ حرف می‌زنند!
اصلاً لوگوی باشگاه را هم عوض کردید؛ آیا تغییری ایجاد می‌شود؟ آیا پولی که از قاچاق موبایل گرفته‌اید، درست می‌شود؟ اگر لوگو عوض شود، چاله‌های آکادمی استقلال پر می‌شود تا بهانه تازه دست کنفدراسیون فوتبال آسیا برای حذفتان از لیگ قهرمانان نیفتد؟ آیا لوگو عوض شود، وضعیت مالیتان هم شفاف می‌شود؟! ظاهراً خوب راه را یاد گرفته‌اید و خوب فهمیده‌اید که چگونه ذهن هوادار را معطوف جایی دیگر کنید. خوب یاد گرفته‌اید که ماسک حرفه‌ای بودن بزنید و ادا و اطوار حرفه‌ای بودن دربیاورید. منتظر می‌مانیم تا ببینیم وقتی لوگوی استقلال عوض می‌شود، چه تغییری به چشم می‌آید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار