بنا بر اعلام علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، دولت برنامه‌ریزی می‌کند تا برای سال آینده خرید دانه‌های روغنی کشاورزان را به واردات وصل کند، یعنی زمانی اجازه واردات می‌دهد که دانه‌های روغنی برداشت شده توسط کشاورزان را خریداری و مطالبات آنها را تسویه کنند.
کد خبر: ۱۱۳۷۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۸ 14 November 2023

به گزارش تابناک لرستان، علیرضا مهاجر عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کوهدشت یکی از شهرستان‌هایی است که بیشترین تولید کشاورزی در بخش زراعت را در لرستان به خود اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه لرستان با مصرف بهینه کود، استفاده از بذور اصلاح شده، بکارگیری توصیه‌های کارشناسان بخش کشاورزی توانسته در زمینه خرید گندم، دانه‌های روغنی و... رکوردی بی‌سابقه را ثبت نماید.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی به اهمیت کشت کلزا اشاره و تصریح کرد: پایداری تولید غلات به ویژه ادامه خودکفایی گندم از نتایج اثبات شده تناوب کشت این محصولات با دانه‌های روغنی از جمله کلزا است.

مهاجر بیان داشت: کشت کلزا بعنوان محصول راهبردی در جهت پایداری تولید گندم، جزو اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر کمبود آب به عنوان یک تهدید جدی در حفظ امنیت غذایی کشور مطرح است، از این رو راهبرد‌های مختلفی برای صرفه جویی آب و افزایش بهره‌وری در نظر گرفته شده است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: یکی از این موارد کشت پاییزه چغندر قند است تا میزان مصرف آب را با توجه به تنش‌های خشکی کاهش یابد.

وی افزود: خوشبختانه لرستان با مدیریت خوب توانسته با افزایش میزان بهره‌وری آب، مصرف آب را کاهش دهند و به تبع میزان عملکرد در واحد سطح را افزایش دهند.

مهاجر در بخش دیگری از صحبت‌هایش به عدم پرداخت مطالبات کشاورزان در حوزه دانه‌های روغنی گریزی زد و گفت: یکی از بزرگترین چالش‌های دولت، بحث وابستگی شدید به روغن، کنجاله و دانه‌های روغنی به خارج است.

وی تصریح کرد: به گونه‌ای که ۹۰ درصد روغن، کنجاله و دانه روغنی از خارج وارد می‌شود، اما برنامه اصلی وزارت جهاد کشاورزی کاهش این وابستگی است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: با توجه به واردات ۹۰ درصدی با ارز دولتی، چالش‌هایی توسط کارخانجات برای تولید داخلی وارد می‌شود، به گونه‌ای که وقتی ارز دولتی را دریافت می‌کنند، ترجیح‌شان بر واردات است.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: وابستگی به واردات این محصول اساسی خطر بزرگی برای امنیت غذایی کشور محسوب می‌شود، بنابراین براساس تاکید هوشیارانه رهبر معظم انقلاب باید در تولید دانه‌های روغنی جدیت بیشتر داشته باشیم.

وی عنوان کرد: لذا دولت برنامه‌ریزی می‌کند تا برای سال آینده خرید دانه‌های روغنی کشاورزان را به واردات وصل کند، یعنی زمانی اجازه واردات می‌دهد که دانه‌های روغنی برداشت شده توسط کشاورزان را خریداری و مطالبات آن‌ها را تسویه کنند.

مهاجر گفت: امیدوارم این راهبرد اجرایی شود تا مشکل پرداخت دیرهنگام مطالبات کشاورزان نیز رفع گردد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: در رابطه با طلب کشاورزان نیز دولت مشکل مالی ندارد بلکه پول تامین است و منتظر حل مشکل حقوقی به دلیل اعلام دیر موقع قیمت خرید دانه‌های روغنی هستیم.

وی ادامه داد: نهایتا ظرف هفته‌های آینده این مشکل حل می‌شود و مطالبات کشاورزان نیز پرداخت خواهد شد.

برچسب ها: لرستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار