قیمت میوه و سبزیجات در جزیره کیش قیمت بالاتری نسبت به سرزمین اصلی دارد که همواره مورد نقد جدی کیشوندان، رسانه‌های محلی و حتی خود مسوولان بوده است.
کد خبر: ۱۱۴۴۳۹۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵ 20 December 2023

به گزارش تابناک جزیره به نقل از ایرنا، هرچند دلیل اصلی بالا بودن قیمت‌ میوه و سبزیجات در جزیره کیش در مقایسه با سرزمین اصلی، مباحث مربوط به باربری و هزینه‌های انتقال به جزیره اعلام می‌شود، اما تمامی این هزینه‌ها در نهایت به مصرف کننده تحمیل و سبد مصرف آنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

با وجود اینکه مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد کیش در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد که مشکلی در تامین میوه شب یلدا در جزیره وجود ندارد و با اجرای طرح تشدید نظارت و کنترل بازار، افزایش قیمتی میوه شب یلدا در کیش نخواهیم داشت، اما رصد بازار نشان می‌دهد که قیمت میوه و سبزیجات در این جزیره حتی به چند برابر قیمت فعلی در سرزمین اصلی می‌رسد.

هرچند این تفاوت قیمت مختص شب یلدا نیست، اما به نظر می‌رسد لازم است تا برای جلوگیری از کوچک شدن سبد مصرف کیشوندان، راهکاری برای این مشکل دیرینه ارائه شود.

طبق رصد میدانی ایرنا، قیمت موز در سرزمین اصلی حداکثر تا ۷۵۰ هزار ریال می‌رسد که این رقم در کیش یک میلیون و ۱۱۰ هزار ریال است؛ قیمت هندوانه که توسط وزارت جهاد کشاورزی هشتاد تا ۱۰۰ هزار ریال اعلام شده در جزیره کیش حدود چهار برابر بیشتر یعنی به قیمت ۳۸۰ هزار ریال در مرکز شهر قیمت خورده است.

کیوی که ۲۰۰ تا حداکثر ۵۰۰ هزار ریال در سرزمین اصلی فروخته می‌شود در کیش و آنهم در مرکز جزیره ۸۵۰ هزار ریال قیمت خورده و انار تا ۹۰۰ هزار ریال یعنی تقریبا ۲ برابر قیمت سرزمین اصلی به فروش می‌رسد. قیمت انگور نیز در جزیره سر به فلک کشیده و از ۲ میلیون ریال آغاز می‌شود.

البته مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد کیش همچنین به ایرنا اعلام کرد که نمی‌توان قیمت مشخصی برای هر میوه در جزیره اعلام کرد!

کیش گرانی است اما گران‌فروش نیست!

کیشوندان چه می‌گویند؟

در همین راستا به سراغ کیشوندان رفتیم تا نظر آنان را در رابطه با گرانی در جزیره کیش جویا شویم؛ «ح. خیراللهی» یکی از کیشوندان در رابطه با قیمت میوه‌های شب یلدا در جزیره به ایرنا گفت: مسئله اصلی در کیش گرانفروشی مقطعی یا موردی نیست بلکه گرانی در جزیره است.

وی ادامه داد: متاسفانه در کیش یک مرجع یا ارگانی وجود ندارد که قیمت‌های مصوب را رسما اعلام کند و در همین راستا عملا نمی‌توان گرانفروش را شناسایی و رسما گزارش داد؛ معمولا قیمت گذاری در جزیره دلبخواهی است و اصول مشخصی ندارد.

«غ.حسین‌پور» یکی دیگر از کیشوندان می‌گوید: متاسفانه در جزیره کیش تعزیرات وجود ندارد و نبود این ارگان دلیل اصلی مشخص نبودن قیمت مصوب محصولات است.

وی اضافه کرد: متاسفانه اعلام می‌کنند که به دلیل هزینه انتقال بار به جزیره کیش، قیمت میوه و سبزیجات نسبت به قیمت‌های سرزمین اصلی بالا است، ولی عملا این بی انصافی است چرا که درآمد ما در کیش تفاوتی با سرزمین اصلی ندارد؛ این جزیره نیز جزئی از ایران است و نباید هزینه‌های اضافی به مردم این جزیره تحمیل کرد؛ از دولت و به خصوص مدیریت جدید سازمان منطقه آزاد کیش تقاضا می‌شود که راهکاری برای حل این مشکل اندیشیده شود.

به گزارش ایرنا، شاید بتوان ادعا کرد که در جزیره گرانفروشی وجود ندارد، اما اصلا قیمت مصوبی برای کیشوندان اعلام نمی‌شود که حتی بتوان گرانفروش را شناسایی کرد.

به هرحال آن چیزی را که به وضوح می‌توان دید بالا بودن قابل توجه قیمت‌های میوه و سبزیجات در جزیره کیش نسبت به قیمت‌های سرزمین اصلی است و این نابسامانی در بازار جزیره قدرت خرید مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

سازمان منطقه آزاد کیش نیز اعلام کرده که در قالب یک طرح نظارتی که با هدف کنترل نرخ عرضه میوه و آجیل شب یلدا انجام شده، بازرسان مدیریت بازرگانی سازمان در قالب ۲ تیم از ۱۸ تا ۲۸ آذر از ۴۰ واحد صنفی عرضه کننده میوه و تره بار بازدید کرده و چهار واحد صنفی متخلف به دلایل بی توجهی به اخطارهای صادره پلمب شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار