ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک کرمانشاه گفت: یک میلیون و ۳۵۷ هزار و ۵۱۰ مسافر امسال از مرزهای خسروی، پرویزخان و شوشمی تردد داشته‌اند و تشریفات گمرکی کالاهای همراه آنان توسط کارکنان گمرکات این مرزها انجام شده است.
کد خبر: ۱۱۴۴۷۷۵
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷ 23 December 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا «علی‌اصغر عباس‌زاده» از انجام تشریفات گمرکی کالاهای همراه این تعداد مسافر ورودی و خروجی از گمرکات استان خبر داد و افزود: از این میزان مسافر، ۶۵۰ هزارو ۱۸۰ نفر آن، مسافران ورودی به کشور است که از طریق گمرکات مرزی پرویزخان، خسروی و شوشمی وارد کشور شده‌اند.

وی با بیان اینکه این تعداد مسافران ورودی به کشور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش ۱۳۷ درصدی داشته است، سهم مسافران خروجی از گمرکات مرزی پرویزخان، خسروی و شوشمی در این مدت را ۷۰۷ هزار و ۳۳۰ نفر اعلام کرد و گفت: این تعداد مسافر خروجی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۲۸ درصد افزایش داشته است.

رشد ۷۲ درصدی کشفیات قاچاق حوزه نظارت گمرکات استان کرمانشاه

ناظر گمرکات استان و مدیر کل گمرک کرمانشاه در ادامه از رشد ۷۲ درصدی تعداد پرونده های کشفیات قاچاق در گمرکات استان کرمانشاه در سال جاری خبر داد و گفت: امسال تعداد ۹۳ فقره پرونده قاچاق در گمرکات استان به ارزش ۸۲۰ میلیارد و ۵۴۵ میلیون و ۵۹۲ هزار و ۳۸۸ ریال تشکیل شده است و تعداد ۸۸ متهم نیز در این راستا به مراجع ذیصلاح معرفی شده اند.

عباس‌زاده افزود: این میزان کالای مکشوفه توسط گمرکات استان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ تعداد پرونده رشد ۷۲ درصدی داشته است.

ناظر گمرکات استان و مدیر کل گمرک کرمانشاه عمده کالاهای قاچاق در این مدت را گاز ال پی جی، قیر، نفتگاز،ایزوگام، بنزین، ران مرغ منجمد،بنزین، پیچ و مهره و کود شیمیایی عنوان کرد.

۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرزی در استان کرمانشاه فعال است

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان در شهرستان قصرشیرین در غرب کرمانشاه واقع شده است. این شهرستان با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت، ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد.

مرز رسمی پرویزخان قطب اقتصادی غرب کشور و از مرزهای فعال است و ۴۵ درصد صادرات کالاهای غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

مرز خسروی نیز در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

مرز شوشمی نیز در شهرستان پاوه واقع شده است. این شهرستان با بیش از ۶۰ هزار نفر جمعیت در۱۲۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه قرار دارد و ۸۴ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد. این شهرستان با استان حلبچه اقلیم کردستان هم مرز است.

بازارچه شوشمی در فاصله ۳۵ کیلومتری شهرستان پاوه و پنج کیلومتری غرب نوسود و ۱۵۵ کیلومتری کرمانشاه در محوطه‌ای بلند و پلکانی شکل در حدود ۲ هکتار واقع شده است.

این بازارچه از سمت عراق به استان حلبچه در شمال عراق متصل و در مجاورت شهر طویله عراق قرار دارد. روزانه بین ۴۰ تا ۵۰ دستگاه کامیون به بازارچه فوق تردد می نمایند و کالاهایی همچون میوه، سیمان، گیوه، نان برنجی، صیفی جات از طریق بازارچه شوشمی به عراق صادر می شود.

مرز شوشمی تا تیرماه امسال تنها مرز اقتصادی و بازرگانی بود اما از ششم تیر ماه امسال و باتوافق استانداران کرمانشاه و حلبچه به مناسبت عید قربان مرز تردد مسافری این مرز نیز بازگشایی شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار