معاون وظیفه عمومی انتظامی استان کرمانشاه گفت: در سال گذشته ۵۰۰ میلیارد ریال اختصاص بودجه به سربازان مهارت آموخته و ۳۹۱ مورد پرداخت پرونده داشته‌ایم.
کد خبر: ۱۱۵۱۴۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲ 28 January 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از خبرآنلاین مسعود همتی پیش از ظهر چهارشنبه (چهارم بهمن‌ماه)، اظهار کرد: طبق قانون هر فرد ذکور موظف به ۲ سال خدمت سربازی در راستای دفاع از جان، مال و ناموس مردم است، بنابراین سازمانی برای تعیین تکلیف ذکور کشور و در ذیل آن استان کرمانشاه تاسیس شده است.

وی افزود: مدت خدمت سربازی ۲ سال ضرورت. هشت سال احتیاط و بعد ۱۰ سال ذخیره اول و ۱۰ سال ذخیره دوم و قسمت دوم خدمت سربازی در واقع ۳۰ سال است.

معاون وظیفه عمومی انتظامی استان کرمانشاه تصریح کرد: معافیت‌هایی برای افراد در حوزه پزشکی، کفالت و موارد خاص وجود دارد که سازمان فراجا در همین راستا تشکیل شده و به مردم خدمت رسانی می‌کند.

وی بیان کرد: با برآوردهایی که سالانه نسبت به فرزندان ذکور انجام می‌شود، وضعیت نسبت فرزندان ذکور به اعزام در استان کرمانشاه مناسب است، هرچند با توجه به مواردی مانند دانشگاه‌ها، تک فرزندی و سیاست‌های ابلاغی اجباری تعداد فرزندان ذکور کاهش داشته است.

همتی تشریح کرد: مشمولان خدمت افرادی هستند که سن ۱۸ سالگی آنها به پایان رسیده و موظف هستند ظرف ۶ ماه آمادگی خود را به سازمان نظام وظیفه اعلام کنند، سالانه یازده مرحله اعزام در یکم هر ماه غیر از فروردین‌ماه انجام و تمامی مقاطع اعم از دیپلم تا دکترا در این مقاطع اعزام می‌شوند.

وی اضافه کرد: سالانه تعداد قابل توجهی از استان کرمانشاه به خدمت سربازی اعزام می‌شوند، بالاتر از ۸۵ درصد افراد وارد ارگان‌های نظامی می‌شوند و خدمت ضرورت را در ارگان اعزام شده به آن طی می‌کنند.

معاون وظیفه عمومی انتظامی استان کرمانشاه بیان کرد: کمتر از پنج درصد افراد به امریه می‌روند، هرچند که قوانین جدیدی مانند بحث نخبگان در این آمار نقش داشته، اما با این حال بیشتر افراد در خدمت سربازی خود به ارگان‌های نظامی اعزام می‌شوند.

همتی تشریح کرد: بحث امریه به این صورت است که افرادی که دارای مدرک لیسانس هستند از طریق ارگان‌های دولتی درخواست می‌شوند و ستاد کل آنها را برای به‌کارگیری در اداره مذکور اعزام می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: تا چند سال گذشته خدمت سربازی را با نام اجباری می‌شناختند، اما تغییر روشی در اجرای خدمت سربازی اتفاق افتاد که بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری بود، از سال ۱۳۹۶ قرارگاه‌هایی در ستاد کل نیروهای مسلح با عنوان «قرارگاه‌های مهارت آموزی» تشکیل شد.

همتی ادامه داد: در پی تاسیس این قرارگاه‌ها، نیروهای مسلح موظف به مهارت آموزی در حوزه مهارت‌های عمومی مانند سبک زندگی به سربازان اعزامی شدند که در این راستا سربازان مهارت‌های مورد نظر را به صورت تخصصی فرا گیرند و گواهی مهارت نیز صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: قرارگاه‌های مهارت آموزی به قبل، هنگام و پس از خدمت بسط داده شد، همچنین قرار شد افراد مهارت آموخته تا پنج سال تحت نظر و حمایت باشند، در ذیل آن قرارگاه‌های مهارت آموزی با ریاست معاون اقتصادی استاندار با ۱۲ مدیرکل مرتبط همزمان با سراسر کشور تشکیل شد.

همتی عنوان کرد: در خصوص بحث پیگیری اشتغال، افراد مرتبط با مهارتی که فراگرفته‌اند، واحدهای مرتبط مانند سازمان فنی و حرفه‌ای و جهاد کشاورزی اقدام به اختصاص وام‌هایی کرده‌اند، در این خصوص در سال گذشته ۵۰۰ میلیارد ریال اختصاص بودجه و ۳۹۱ مورد پرداخت پرونده داشته‌ایم.

وی ادامه داد: پرداخت بین ۷۰ الی ۸۰ درصد وام‌های مورد نظر در خصوص اشتغال در حوزه نیروهای مسلح به متقاضیان آن موفقیت‌آمیز بوده است.

همتی بیان کرد: افزایش حقوق سربازان بر حسب محل خدمت آنان نیز انجام شده و این حقوق نسبت به ۱۰ سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است، اعطای دفترچه بیمه به تمامی سربازان حتی به خانوار سربازان متاهل نیز به صورتی انجام شده که یک فرمانده و یک سرباز به مساوات یکدیگر از خدمات درمانی برخوردار می‌شوند.

معاون وظیفه عمومی انتظامی استان کرمانشاه تشریح کرد: موضوع دیگر بحث کسر خدمت‌ها در مناطق عملیاتی بر حسب نوع خدمت آنها است، برنامه‌های دیگری نیز در دست اقدام است که در آینده اعلام خواهد شد.

وی افزود: دوره‌های مهارتی با نظارت سازمان فنی و حرفه‌ای برای سربازان در حال برگزاری است و رشته‌ها و شاخص‌های آنها بر حسب نیاز جامعه تعریف شده است.

همتی تاکید کرد: حضور در دوره‌های مهارت آموزی به دلیل نیاز جامعه ضروری و اجباری است و در صورت عدم حضور کارت پایان خدمت خود را دریافت نخواهند کرد.

وی ادامه داد: برگزاری دوره‌ها به صورت فراخوانی است و سربازان می‌توانند بر حسب علاقه و استعداد رشته مورد نظر خود را انتخاب کنند، خروجی این دوره‌ها قطعا ایجاد اشتغال و حمایت مالی به وسیله اعطای وام‌های تعریف شده خواهد بود.

معاون وظیفه عمومی انتظامی استان کرمانشاه عنوان کرد: ستاد نیروهای مسلح به دنبال راه‌اندازی ۲ سامانه «سرباز ماهر» و «ماهرسان» است، برنامه ما این است به واسطه این سامانه‌ها افرادی که دارای مهارت هستند، آن را در این سامانه‌ها ثبت کنند، همچنین افراد مهارت دیده به این واسطه شناسایی شده و در ارگان‌های مرتبط برای آنان اشتغال زایی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: برخی علوم انسانی همانند اخلاقیات، تفسیر و مربیگری قرآن در دوره‌های مهارت آموزی تدریس می‌شوند، همچنین افرادی که در حوزه‌های ورزشی مهارت دارند به اداره‌کل ورزش و جوانان استان معرفی می‌شوند، وام به آنها تعلق می‌گیرد و دوره‌های مهارت آموزی در حوزه ورزشی در سطح دوره مربیگری سطح یک، ۲ و سه وجود دارد.

همتی ادامه داد: در استان کرمانشاه در هنرهای رزمی مانند رشته بوکس افرادی را در مهارت آموزی داشته‌ایم، همچنین در حوزه تیراندازی و کشتی نیز سربازانی حضور دارند، در حوزه سواد رسانه‌ای دوره‌ها برگزار می‌شوند و افرادی نیز به این واسطه برای دریافت وام معرفی شده‌اند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار