آبشارهای عظیم فصلی دره «زرانگوش» نوید بهار رویایی بارش شدید باران در شهرستان‌های بدره و دره‌شهر استان ایلام طی چند روز گذشته سبب ایجاد آبشارهای فصلی عظیم و زیبا در دره گردشگری و زیبای «زرانگوش» شهرستان بدره استان ایلام شد که گردشگران را بیش از پیش به خود جلب کرد و این بهانه‌ای است تا ایسنا به معرفی این دره و پشته زیبا هم به لحاظ گردشگری و هم باستانی بپردازد.
کد خبر: ۱۱۵۵۰۵۹
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰ 19 February 2024

 به گزارش تابناک ایلام؛ دره «زرانگوش» در شهرستان بدره در حدفاصل رگه‌های سنگی زیبا، روستای زرانگوش را به پشته وصل کرده است.

این دره که ۲ کیلومتر طول و بیش از ۵۰۰ متر ارتفاع دارد مکانی بسیار زیبا و بکر برای گردشگران را ایجاد کرده است.

رودخانه موجود در بستر دره جلوه‌ای صدچندان به آن بخشیده است هوای مطبوع دره در فصول بهار و تابستان و وجود رگه‌های زیبای خطی سنگ‌های دره و وجود آبشارهای فصلی زیبا در فصول پاییز و زمستان آن را به مکان گردشگری منحصر به فردی تبدیل کرده است.

در بارندگی شدید اواخر هفته قبل آبشار های فصلی عظیمی در این دره شکل گرفت که تصاویر آن در میان مردم دست به دست می‌گشت و نوید یک بهار رویایی در بستر دره را می‌داد.

فاصله روستا تا جاده اصلی دره‌شهر - بدره بیش از دو کیلومتر است. در این دره آثار تاریخی از دوران مختلف مشاهده می شود، در فاصله سیصد متری روستا و در ابتدای دره آثاری با استفاده از سنگ و گچ مشاهده می‌شود که تقریباً از سه طرف نفوذ ناپذیر است و معماری آن شبیه بنای قلعه تنگ «بهرام چوبین» است.

دکتر «حبیب‌الله محمودیان» ، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام و باستان‌شناس در خصوص آثار تاریخی این دره گفت : در پشته زرانگوش آثاری از سکونت‌گاه شامل دیواره‌های سنگ و گچ و دیواره‌های پلکانی دیده می‌شود.

وی بیان داشت : در این دره آثار طاقی وجود دارد که عبور از آنجا امکان پذیر بوده و طاق «باجگیر» نام داشته است.

محمودیان  به وجود آثار بجای مانده از دو آسیاب آبی در دره اشاره کرد که احتمالاً تا قرون اخیر مورد استفاده بوده‌اند./ع

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار