اجلاس شورای نمایندگان دائم سازمان همکاری اقتصادی اکو به میزبانی استان یزد و با حضور استاندار یزد و سفرای کشورهای عضو برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۵۷۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰ 07 March 2024
 
 
 
 
 
به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، دویست و هشتاد و پنجمین اجلاس شورای نمایندگان دائم سازمان همکاری اقتصادی اکو به میزبانی استان یزد و با حضور استاندار یزد و سفرای کشورهای عضو برگزار شد.
 
استاندار یزد در این نشست، ضمن خوشامدگویی و آرزوی سفری خوش برای سفرای کشورهای عضو گروه اکو گفت: یزد؛ هشتمین استان پهناور ایران و یکی از کانون های اصلی اتصال دهنده دریای عمان و خلیج فارس به کشورهای عضو اکو؛ از طریق کریدور شمالی_جنوبی ایران است.
 
مهران فاطمی در ادامه با اشاره به قرار گیری استان یزد در مرکز جغرافیایی ایران، اظهارکرد: این استان با وجود اقلیم خشک، به داشتن مردمانی جستجوگر پرتلاش و آبادگر شهره است.  
 
استاندار یزد خاطرنشان کرد: مردمان استان یزد با همت والای خود این منطقه از ایران کهن را به یکی از قطب های صنایع جوار معدنی، صنایع غذایی، گردشگری و پزشکی تبدیل کرده اند.
 
وی با بیان اینکه استان یزد با قدمت تاریخی خود و بهره مندی از مراکز علمی و فناوری سرآمد الگوی موفقی برای توسعه مناطق کویری و مرکزی ایران محسوب می شود  گفت: کمبود منابع آبی در این استان نتواسته مانعی بر سر راه پیشرفت آن شود و از دیرباز یزدی ها در کویر با حفر قنات توانسته اند بر سختی ها و ناملایمات اقلیمی فائق آیند.
 
عالی ترین مقام اجرایی استان در همین راستا ادامه داد: مردم این خطه، طولانی ترین رشته قنات ایران را به طول بیش از ۷۰ کیلومتر و قدمتی چند هزار ساله با پشتکار سه نسل حفر کرده اند.
 
وی با اشاره به وجود ظرفیت ها و فرصت های بسیار خوب در استان جهت تعمیق همکاری بین اعضای سازمان اکو، تصریح کرد: در حوزه لجستیک قرارگیری استان یزد در مسیر چندین خطوط ریلی و همچنین شاهراه جاده ای شمال - جنوب کشور، اتصال دریای عمان و خلیج فارس را به کشورهای آسیای مرکزی قفقاز و ترکیه را امکانپذیر کرده است.
 
فاطمی ادامه داد: در این راستا، بندر خشک پیشگامان یزد با برخورداری از سایت ۷۰۰ هکتاری ، سردخانه ۱۵ هزارتنی، سیلوی ۵۰ هزار تنی، ترمینال گمرکی و اتصال خط ریلی به عنوان بستری مناسب و مطمئن آماده ارائه خدمات به کشورهای عضو اکو است.
 
وی همچنین با بیان اینکه استان یزد ظرفیت ها و فرصت های بسیار خوبی در حوزه معدن دارد، اظهارکرد: استان یزد دارای بیش از ۵۰ درصد ذخایر سنگ آهن ایران، بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه و بیش از ۵۲ ماده معدنی متنوع است.
 
استاندار یزد در همین راستا افزود: این ظرفیت ها زمینه مناسبی برای همکاری و همچنین سرمایه گذاری در اکتشاف، استخراج و هوشمند سازی معادن توسط پیمانکاران، بهره برداران و شرکت های دانش بنیان کشورهای عضو اکو به شمار می رود.
 
فاطمی در ادامه به تولید تمامی مصالح ساختمانی در استان یزد اشاره کرد و از صادرات بیش از ۳۸۰ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک، طراحی و ساخت ماشین آلات سرامیک، تولید و صادرات بیش از ۳۲ میلیون تن فولاد و محصولات فولادی خبرداد.
 
استاندار یزد خاطرنشان کرد: استان یزد دارای شرکت های متعدد قطعه سازی و ماشین سازی با تولید انواع قطعات نیروگاهی، بردهای هوشمند، تابلوهای برق صنعتی پیشرفته و ماشین آلات کشاورزی است.
 
وی به وجود زنجیره کامل تولید محصولات نساجی در استان یزد و تولید و صادرات بیش از ۴۴۰ میلیون متر مربع انواع پارچه اشاره کرد و از تولید و صادرات «بیش از ۲۴۰ هزار تن شیشه فلت به بیش از ۷۰ کشور جهان»، «بیش از ۱۷۵ هزار تن سیم و کابل» و «انواع محصولات پلیمری و پلاستیکی» در یزد خبرداد.
 
عالی ترین مقام اجرایی استان یزد، در ادامه نسبت به تامین نیازمندی های کشورهای عضو اکو در حوزه های مذکور اعلام آمادگی کرد.
 
استاندار یزد در بخش دیگری از سخنانش به ظرفیت های استان یزد در حوزه گردشگری اشاره و اظهارکرد: «یزد» به عنوان تنها شهر ایرانی میراث جهانی یونسکو با بافت تاریخی زنده و معماری منحصر بفرد بادگیرها و قنات ها پذیرای گردشگران کشورهای عضو اکو  است.
 
وی با اشاره به برخی از ظرفیت های استان یزد در حوزه کشاورزی، گفت: استان یزد با تولید و صادرات بیش از ۵۵۰ هزار تن محصولات گلخانه ای؛ که در حال حاضر نیز بخش عمده ای از آن ها به روسیه و سایر کشورهای حوزه اوراسیا صادر می شود آماده گسترش همکاری ها در این حوزه است.  
 
فاطمی در ادامه با اشاره به وجود بیش از 300 روز آفتابی در استان یزد، اظهارکرد: این موضوع، ظرفیت مناسبی را برای سرمایه گذاری خارجی در این حوزه به ویژه احداث نیروگاههای خورشیدی فراهم کرده است.  
 
استاندار یزد در پایان خاطرنشان کرد:در حوزه بهداشت و درمان استان یزد با برخورداری از زیر ساخت های درمانی و کادر مجرب پزشکی، آماده ارائه خدمات گردشگری سلامت به ویژه در حوزه ناباروری قلب و سرطان است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار