مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمانشاه خبر داد؛
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه گفت: ۸۵ درصد از کارگاه‌های بالای ۵۰ نفر معادل ۳۴۶ کارگاه در طرح طبقه‌بندی مشاغل در استان قرار گرفته‌اند.
کد خبر: ۱۱۶۵۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۹ 01 May 2024

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، مختار احمدی پیش از ظهر امروز چهارشنبه (۱۲ اردیبهشت ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: اقدامات مختلفی در خصوص هفته کارگر از پنجم لغایت دوازدهم اردیبهشت ماه صورت گرفت.

وی افزود: دیدار ۳۰ کارگر منتخب استان با مقام معظم رهبری همزمان با کارگران سراسر کشور، عطرافشانی و غبارروبی مزار شهدا، اجرای سخنرانی پیش از خطبه برای تبیین دستاوردهای دولت در اداره کار، دیدار با امام جمعه کرمانشاه، اجرای برنامه‌های فرهنگی و ورزشی و برگزاری جشن اصلی هفته کار و کارگر از جمله اقدامات انجام شده است.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه تصریح کرد: از کارگران واحدهای تولیدی توسط انجمن صنفی کارفرمایی نیز تجلیل به عمل آمد، همچنین در هفته آینده همایش ویژه بانوان با عنوان «بانوان تاثیرگذار در عرصه کار و تولید» برای نخستین بار برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: پویش دلنوشته بانوان کارگر با هدف توازن در راستای شعار سال و ارتقای فرهنگ کار به صورت فراخوان اعلام شده و در فرصت مقتضی از صاحبان مقاله‌های برتر تجلیل خواهد شد.

اجرای طرح طبقه بندی مشاغل با مشارکت ۸۵ درصدی کارگاه‌های کرمانشاه

احمدی خاطرنشان کرد: در اداره کار معاونت‌های تخصصی وجود دارند که معاونت روابط کار اصلی‌ترین آنها بوده و رسالت آن صیانت از نیروی کار است، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل برای کارگاه‌های بالای ۵۰ نفر با هدف اجرای عدالت از جمله اقدامات این معاونت محسوب می‌شود.

وی تشریح کرد: بر اساس این طرح افرادی که سابقه کار یا میزان تحصیلات بالاتری دارند حقوق و مزایای بیشتری دریافت خواهند کرد، در حال حاضر ۸۵ درصد از کارگاه‌های بالای ۵۰ نفر معادل ۳۴۶ کارگاه در طرح طبقه‌بندی مشاغل قرار گرفته‌اند.

انجام هشت هزار بازرسی از کارگاه‌ها در سال گذشته

احمدی بیان کرد: انجام بازرسی‌های کار توسط ۲۰ بازرس استان با هدف اجرای صحیح قوانین کار و کاهش صدمات ناشی از آن از دیگر اقدامات بوده که در این راستا هشت هزار بازرسی در سال گذشته صورت گرفته است.

وی در ادامه گفت: در سال گذشته حوادث ناشی از کار نسبت به سال ۱۴۰۱، ۲۳ درصد کاهش یافته است؛ در سال ۱۴۰۱، ۲۱ نفر فوتی ناشی از حوادث کار در استان وجود داشته که در سال ۱۴۰۲ به ۱۷ نفر رسیده است.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی تشریح کرد: بیشتر حوادث ناشی از کار در کارگاه‌های ساختمانی رخ می‌دهد، بنابراین دستگاه‌های مرتبط مانند اداره‌کل راه و شهرسازی و شهرداری‌ها ایمنی لازم را متذکر شوند.

صدور هفت هزار رأی در راستای شکایت کارگران در مراکز حل اختلاف

وی اذعان کرد: کارگاه‌های شبه قضایی در مرکز حل اختلاف نیز برپا شده که در این صورت اگر کارگر نسبت به کارفرمای خود اعتراض یا شکایتی داشته باشد به این مراکز مراجعه می‌کند، در سال گذشته هفت هزار رای در مراکز توسط مراجع حل اختلاف صادر شده است.

احمدی ابراز کرد: تاکید ما بر اجرای رأی سازشی است، زیرا همیشه در اجرای حکم یکی از طرفین ناراضی است در این راستا ۳۰ درصد آرا به صورت سازشی صادر شده که معادل ۲ هزار مورد است.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه افزود: هفت هزار و ۶۰۲ دادخواست در مراکز حل اختلاف تعریف شده که هفت هزار و ۵۶ مورد رای در نهایت صادر شده است، در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ میانگین زمان رسیدگی به شکایات بسیار پایین بود و نوبت ۱۱۳ روزه داده می‌شد.

وی ادامه داد: صدور رای هر کارگر در نتیجه نوبت ۱۱۳ روزه ۲ سال طول می‌کشید و یکی از دلایل آن کمبود شعب بو، اکنون تعداد شعب تشخیص از ۲ شعبه به ۶ شعبه افزایش و نوبت رسیدگی از ۱۱۳ روز به ۴۰ روز کاهش یافته است، امید است که در سال جاری به کمتر از ۳۰ روز برسد.

پوشش ۱۵۹ هزار نفری کارگران کرمانشاهی در بیمه

وی خاطرنشان کرد: ۱۵۹ هزار نفر کارگر اصلی بیمه شده در استان داریم که مجموع این افراد با خانوار به هشت هزار نفر بیمه شده تامین اجتماعی می‌رسد.

وی ادامه داد: همچنین سه هزار و ۲۰۰ نفر از بیمه بیکاری برخوردار هستند؛ کارگرانی که مشغول کار هستند اگر به دلایل خارج از اراده بیکار شوند از ۶ الی ۵۰ ماه مقرری بیمه بیکاری برخوردار می‌شوند.

احمدی در ادامه گفت: در سال ۱۳۹۹ به دلیل بیماری کرونا هشت هزار و ۶۰۴ نفر از صندوق بیمه بیکاری برخوردار می‌شدند که در سال ۱۴۰۰ به چهار هزار و ۲۰۰ نفر، در سال ۱۴۰۱ به سه هزار و ۶۰۰ نفر و اکنون به سه هزار و ۲۰۰ نفر در استان رسیده است.

عضویت یک میلیون و ۷۰۰ هزار کرمانشاهی در تعاونی‌ها

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه ابراز کرد: سه هزار و ۲۰۰ تعاونی فعال در گرایشات مختلف در استان کرمانشاه داریم که قریب به یک میلیون و ۷۰۰ هزار کرمانشاهی عضو تعاونی‌ها هستند و در راستای فعالیت آنها ۵۰ هزار اشتغال زایی صورت گرفته و ۶۳ میلیون دلار صادرات از طریق استان کرمانشاه انجام شده است.

وی اضافه کرد: در سال گذشته ۵۶ تعاونی با یک هزار و ۸۵۰ فرصت شغلی در استان تشکیل شد، در حال حاضر کمتر از پنج درصد از سهم اشتغال استان به تعاونی‌ها باز می‌گردد که باید ۲۵ درصد باشد.

ابلاغ بالغ بر ۳۴ هزار فرصت شغلی در سال گذشته

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه بیان کرد: با تبیین سند اشتغال در سال گذشته ۳۴ هزار و ۵۱۷ فرصت شغلی به صورت خالص ابلاغ شد.

وی خاطرنشان کرد: سامانه ملی رصد بعد از سامانه سوخت بزرگترین سامانه کشور بوده و در ابتدای هر سال دستگاه‌های اجرایی در آن کاربران خود را تعریف می‌کنند که راستی آزمایی کارگران از این طریق صورت می‌گیرد.

احمدی ابراز کرد: ۹۶ درصد از اشتغال ثبت شده صحت سنجی شده و چهار درصد انحراف داشته است، در نتیجه ۱۱۸ درصد از فرصت شغلی ابلاغ شده یعنی ۵۶۰ هزار و ۴۰ نفر محقق شده است.

وی تشریح کرد: برای سال ۱۴۰۳، ۲۶ هزار و ۲۴۷ نفر هدف گذاری برای ایجاد اشتغال انجام شده است و ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی به دلیل نرخ بالای بیکاری آنها در اولویت بوده و ۱۴.۴ درصد اشتغال باید به آنها اختصاص یابد.

طرح‌های فجرانه و یسنا همچنان ادامه دارند

احمدی عنوان کرد: طرح فجرانه برای هفت دهک اول جامعه صادر شده که با استقبال‌های خوبی مواجه شده است، بیش از پنج هزار فروشگاه خرد و کلان متصل به طرح کالابرگ هستند.

وی ادامه داد: ۸۰ درصد جامعه استان کرمانشاه از طرح فجرانه استفاده کردند و ۱۶ میلیارد ریال آورده طرح کالابرگ بود، دولت بنا دارد این طرح را ادامه دهد.

وی در خصوص طرح یسنا بیان کرد: مرحله دوم این طرح از ۳۰ فروردین ماه آغاز شده و این طرح برای مادران شیرده فرزندان زیر ۲ سال با هدف حمایت از خانوار در راستای فرزندآوری اجرا می‌شود.

احمدی در پایان گفت: مشمولین این طرح سه دهک اول جامعه هستند که ۹۳۵ هزار مادر در دور دوم در کشور شناسایی شده و ۶ میلیون ریال به صورت ماهانه تسهیلات به آنها داده می‌شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار