گل محمدی از جمله گیاهان دارویی است که به عنوان کشت کم‌آب‌بر مطرح است، گیاهی منحصربفرد و با کیفیت که در چهارمحال و بختیاری کشت می‌شود، اما جای خالی صنایع تبدیلی در این میان خالی است.
کد خبر: ۱۱۶۶۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۹ 13 May 2024

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، این روز‌ها در کنار کشت گیاهان دارویی لازم است صنایع تبدیلی برای فرآوری محصولات وجود داشته باشد تا افراد بیشتری در راستای جهش تولید اقدام به کشت کنند.

متاسفانه سال‌هاست که جای صنایع تبدیلی را گیاهان دارویی در استانی همچون چهارمحال و بختیاری که زمینه برای کشت وجود دارد، احساس می‌شود، اما این صنعت مغفول و یا رهاشده به شمار می‌رود.

استانی که گل محمدی باکیفیت تولید می‌کند، اما به دلیل نبود صنایع تبدیلی در کنار این محصول سودآوری بالایی نصیب بهره‌بردار نمی‌شود و باید به طور جدی در این زمینه ورود کرد.

صنعتی که می‌تواند منجر به ایجاد اشتغال ورونق اقتصادی شود، اما گره‌ای است که سال‌ها باز نشده است.

نبود حمایت بانک‌ها در پرداخت تسهیلات

یک بهره‌بردار و فارغ‌التحصیل رشته کشاورزی در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: حدود چهار سال است که در زمینه کشت و فرآوری گیاهان دارویی فعالیت داشته و در عرصه حدوداً ۱۰ هکتاری، گل محمدی کشت می‌کنم و قصد توسعه کشت آن را دارم.

وی افزود: در حال حاضر تنها گلاب گیری انجام و برای فروش روانه بازار دیگر استان‌ها می‌شود، چنانچه در کنار کشت محصول، صنایع تبدیلی وجود داشته باشد قطعاً سودآوری بیشتری به دنبال دارد، البته این کار آغاز شده و گلاب‌گیری انجام می‌شود، اما در حال توسعه هستیم.

این بهره‌بردار گفت: مشکلی که وجود دارد این است که بانک‌ها حمایت نمی‌کنند و تسهیلاتی در اختیار متقاضیان قرار نمی‌گیرد، علم، نیروی انسانی و تیم فروش وجود دارد و تنها حمایت بانک‌های عامل را می‌طلبد.

وی گفت: به مدت دو سال است که برخلاف استعلامات انجام شده، پرداختی تاکنون انجام نشده و زمان پرداخت اعتبار تمام می‌شود.

این بهره بردار بیان کرد: زیرساخت لازم برای صنایع تبدیلی آماده است، به طوری‌که اگر این صنعت راه‌اندازی شود بهره‌برداری در این راستا دغدغه‌ای ندارد و می‌توان در کمترین مسافت فرآوری محصول انجام شود.

وی افزود: ثبت برند انجام شده، کارگاه فعال و زیرساخت‌های مربوط به طرح آماده است، یعنی این پتانسیل وجود دارد که محصولات سایر بهره‌برداران خریداری و فرآوری شود، زیرا با توجه به شرایط آب و هوایی، این استان در زمینه گیاهان دارویی پتانسیل فوق‌العاده‌ای داشته و می‌توان کشت ارگانیک انجام داد.

این بهره بردار با اشاره به اینکه کشت گیاهان دارویی نیازمند حمایت است، تاکید کرد: هزینه‌های اولیه کشت بسیار بالاست و اگر جهاد کشاورزی از طریق سیستم بانکی حمایت نکند، آسیب جدی به کشاورز و بهره‌بردار وارد خواهد شد، یعنی شرایط برای پروانه بهره‌برداری دشوار و هزینه‌بر است، بدون حمایت و پشتیبانی بانکی امکان‌پذیر نیست و باید تسهیلات بانکی پرداخت شود تا بازگشت سرمایه اتفاق بیفتد.

نباید برای اخذ مجوز سنگ‌اندازی شود

همچنین دیگر بهره‌بردار گل محمدی در فرخشهر بیان کرد: باتوجه به شرایط آب و هوایی استان و وضعیت آبی، کشت گل محمدی یکی از محصولاتی است که زودبازده بوده و بهره‌وری بالایی دارد.

وی با اشاره به اینکه از آغاز کشت به دنبال راه‌اندازی صنایع تبدیلی بودم، افزود: در صورتی که صنایع تبدیلی وجود نداشته باشد سودآوری حاصل نخواهد شد، البته تلاش کردم که در شهرک صنعتی فرخشهر یا شهرکرد به دلیل نزدیکی به مزرعه زمینی اخذ و اقدام به راه‌اندازی این صنعت کنم، متاسفانه زمینی داده نشد و در نهایت مجوز صنایع تبدیلی را در مزرعه خودم از سوی صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی اخذ کردم.

این بهره‌بردار بیان کرد: متاسفانه سنگ‌اندازی‌ها برای اخذ مجوز منجر به باطل شدن تاریخ مجوز شد، در حقیقت زمانی که دستوری از سوی مقامات بالا صادر می‌شود وقتی به مراحل اجرایی می‌رسد سنگ اندازی‌هایی می‌شود که تولیدکننده نمی‌تواند پیشرفتی داشته باشد.

وی با بیان اینکه سامانه‌ای شدن صدور مجوز‌ها برای تسریع در روند انجام کار است، گفت: دریافت مجوز به صورت دستی حدود یک هفته طول می‌کشید، اما اکنون بعد از گذشت ۱.۵ سال اتفاقی رخ نداده است، قوانین دست و پا گیری که وجود دارد موجب شده نتوانم پروانه ساخت بگیرم و دستگاه گلاب گیری در فضای باز رها شده و به دلیل نداشتن امکانات لازم، پاستوریزه کردن و بسته‌بندی گلاب در قمصر انجام می‌شود.

لزوم استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران در راه‌اندازی صنایع تبدیلی

​​​​​یزدان احمدزاده، مجری کشت گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: سطح زیرکشت گل محمدی در استان حدود ۳۵۰ هکتار است که به صورت دیم و آبی کشت می‌شود و می‌توان گفت تقریباً یک سوم عرصه‌ها به صورت دیم و مابقی کشت آبی است.
وی با اشاره به کم‌آب بر بودن این گیاه، افزود: از هر هکتار بین سه تا چهار تن گل محمدی برداشت می‌شود که عمدتاً در شهرستان‌های شهرکرد، فرخشهر، فارسان و بن کشت می‌شود.

احمدزاده با بیان اینکه مشکل موجود نبود صنایع تبدیلی است، تصریح کرد: اسانس گل محمدی ارزش بالایی دارد، اما اسانس گیری در استان انجام نمی‌شود، در بحث گلاب گیری نیز تعداد محدودی کارگاه کوچک خانگی و نیمه صنعتی در استان فعال هستند.

وی تاکید کرد: سه سالی است که به دلیل نبود صنایع تبدیلی کشاورزان رغبت کمتری برای کشت گل محمدی دارند، امید است از ظرفیت سرمایه‌گذاران برای راه‌اندازی صنایع تبدیلی در استان استفاده و کشت گل محمدی به دلیل ارتفاع از سطح دریا و کیفیت مطلوب، نیز توسعه داده شود.

مجری کشت گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: سال گذشته در راستای حمایت از بهره‌برداران حدوداً ۳۲ هزار نهال گل محمدی کشت بافتی به صورت یارانه‌ای بین کشاورزان و بهره‌برداران توزیع شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار