سالمندان امروز
در دین مبین اسلام و حتی فرهنگ ما ایرانیان تکریم و احترام به سالمندان و پیران بسیار سفارش شده و از سجایای اخلاقی به حساب می آید.خداوند در قران به صراحت احترام به سالمندان و رعایت ادب در مقابل آنان را سفارش کرده است.
کد خبر: ۱۱۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۰ 08 March 2015

به گزارش تابناک ارومیه،برخی از محققان زیست شناسی سالمند را چنین تعریف نموده اند:سالمند به فردی اطلاق می گردد که بیش از شصت سال سن داشته و به علت پیامدها و عوارض ناشی از کهولت سن و تغییرات فیزیولوژیکی که در بدن وی در اثر افزایش سن به وجود می آید نیاز به مراقبت و توانبخشی دارد و از نظر سنی به سه گروه سالمند جوان (۷۰ـ۶۰ سال)، سالمند میانسال (۸۰ـ۷۱ سال) و سالمند پیر (۸۱ به بالاتر) تقسیم می گردند.

دکتر عبداللطیف صالح الفرفور در تعریف سالمند می گوید:هر شخصی را که به سبب طولانی شدن سنش از نگهداری و خدمت به خویش ناتوان گشته باشد، سالمند گویند

در سوره قصص و سوره هود آیه ۷۳ و سوره یوسف آیه ۷۸ قرآن کریم شیخ را به کسی تعبیر می نمایند که بر اثر سالخوردگی دچار ضعف و ناتوانی گشته است.

مسلما سالمند در هر جامعه و آیینی تعریفی دارد ولی همگی در این تعریف که فرد سالمند کسی است که بسبب گذشت زمان ،توانایی اولیه ودوران جوانی را از دست داده و در برخی از امورات روزمره به کمک دیگران نیازمند باشد ،وجه مشترک دارند..

در هر حال موقعیت افراد سالمند در جوامع کنونی بسیار متزلزل تر از آن است که در خیلی از فرهنگهای قدیمی تر بود که در آنها پیری اغلب اعتبار اجتماعی و ثروت و قدرت به همراه داشت.افراد سالمندتر نه تنها معمولا موقعیت مستحکمی در اجتماع داشتند ،بلکه وظایف مهمی را در خانواده برعهده میگرفتند تا اندازه ای زیادی این موقعیت در جوامع امروزی از بین رفته است.

در دین مبین اسلام و حتی فرهنگ ما ایرانیان تکریم و احترام به سالمندان و پیران بسیار سفارش شده و از سجایای اخلاقی به حساب می آید.که متاسفانه با گذشت زمان و تغییر رفتارها و نگرشها ،احترام و تکریم کمرنگتر شده ،به اندازه ایی که اکنون ما شاهد ایجاد سرای سالمندان متعددی در سطح شهر هستیم.

خداوند در قران به صراحت احترام به سالمندان و رعایت ادب در مقابل آنان را سفارش کرده است.در این خصوص در قرآن کریم آمده است:

[ای انسان] پروردگارت فرمان داده است که جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید هر گاه یکی از آن ها و یا هر دوی ایشان نزد تو به سن پیری برسند أف به آنان مگو و بر سر ایشان فریاد مزن و آنان را از خود مران و با سخنان محترمانه با آن دو سخن بگو. و بال تواضع و مهربانی را برای آن ها فرود آور و بگو پروردگارا بدیشان مرحمت فرما همان گونه که آنان در کوچکی مرا تربیت و بزرگ کردند.

و یا اینکه پیامبر عظیم الشان اسلام و امامان معصوم ما در این باب بسیار سفارش نموده و موکدا بر ارزش اجتماعی و معنوی بزرگترها و سالمندان سخن رانده اند.

گردش دنیا اینگونه حکم میکند که هرگونه ما با بزرگتر ها رفتار کرده ایم فرزندان ما هم با ما آنگونه رفتار خواهند کرد.لذا ما باید بگونه ایی رفتار کنیم که خود نیز از دیدن آن رفتار از فرزندانمان نرنجیم.

همانطوری که نگهداری ما در خردسالی سخت و حوصله بر بود ،اکنون نیز نگهداری از سالمندانمان برای ما سخت و حوصله بر است اما چنانچه آنان ما را در کودکی رها نکردند ما نیز آنان را نباید رها کنیم..

مراکز نگهداری سالمندان هرچند مکانی مناسب برای نگهداری از سالمندان پیر و فرتوت میباشد .اما هرگز نمیتواند گرمی خانواده را داشته باشد.این مکان محل مناسبی برای نگهداری از جسم ناتوان آنان است امامحل خوبی برای روح و روان آنها و قدردانی از یک عمر تلاش و جانفشانی آنها نیست.

در این رابطه رادفرمعاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی در جلسه ویژه ای که با موضوع سالمندی با حضور مسئولان استانی مرتبط برگزار شد، با اشاره به لزوم توجه ویژه به سالمندان در سطح جامعه به خصوص ادارات و دستگاههای اجرایی گفت: باید در راستای تعظیم و تکریم سالمندان اهتمام بیشتری داشته باشیم.

علیرضا رادفر اضافه کرد: باورهای دینی ما مسلمانان نیز بر توجه و تکریم ویژه بزرگان و سالمندان تاکید دارند و می توان با این بزرگداشت، جایگاه این قشر شایسته احترام را در جامعه بیش از پیش ارتقا بخشید.

وی، رشد جوامع و صنعتی شدن آنها و دوری از سنت های دینی را یکی از مهمترین عوامل بی احترامی به قشر سالمند عنوان کرد و افزود: این امر موجب شده که فرزندان، سالمندان را به مکانهایی نظیر خانه سالمندان برده و از محیط خانه دور کنند ولی باید این فرهنگ در جامعه ما بهبود یابد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در سال 55، حدود یک میلیون سالمند در کشور داشتیم که این رقم طبق پیش بینی ها در سال 1400 به 10 میلیون نفر می رسد اظهار کرد: جمعیت این استان نیز با همین شتاب به سمت سالمندی می رود و از همین امروز باید برای جلوگیری از آسیب های سالمندی در جامعه برنامه ریزی کنیم.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی نیز در این جلسه از سهم 7.73 درصدی سالمندان از جمعیت استان خبر داد و گفت: این در حالی است که سهم جمعیت سالمندی در کشور، 8.2 درصد است و وضعیت ما از میانگین کشوری بهتر بوده و در رده هجدهم کشور در این خصوص قرار داریم.

راضیه خدادوست اضافه کرد: در حال حاضر، 238 هزار و 207 نفر سالمند در آذربایجان غربی زندگی می کنند.

وی با ابراز نگرانی از بروز سونامی سالمندی در آینده در کشور و به تبع آن در آذربایجان غربی افزود: رقم سالمندی در سال 1404 در کشور و استان به بیش از 10 درصد جمعیت می رسد که باید برای آن روز برنامه ریزی کنیم.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی گفت: در این استان سه هزار و 30 نفر تحت پوشش بهزیستی هستند که نزدیک به دو سوم آنان را زنان سالمند تشکیل می دهند.

خدادوست افزود: 415 نفر در مراکز شبانه روزی، 80 سالمند در مراکز روزانه، 15 نفر در طرح مراقبت در منزل و افزون بر دو هزار و 400 سالمند در قالب طرح های حمایتی و رفاهی از خدمات بهزیستی در آذربایجان غربی بهره مند هستند.

وی اضافه کرد: سال گذشته دو هزار میلیارد ریال برای سالمندان در آذربایجان غربی هزینه شده است.

وی با ارائه آماری در خصوص وضعیت سالمندی در برخی شهرستانهای آذربایجان غربی نیز گفت: سردشت در جنوب استان، افزون بر 484 نفر سالمند بالای 100 سال دارد و علاوه بر آن، بیشترین جمعیت سالمندی در استان در تکاب با 9.8 درصد و کمترین جمعیت سالمندی در استان نیز متعلق به پیرانشهر است.

مسئولان حوزه های اجتماعی و بهداشت و درمان آذربایجان غربی نیز در این جلسه به بیان اقدامات خود در خصوص حوزه سالمندی پرداختند.

با توجه به این آمار، همگان بر لزوم برنامه ریزی در راستای افزایش نرخ جوان در جامعه و به صورت موازی با آن تکریم سالمندان تاکید دارند که امید است، این برنامه ریزی ها در سریعترین زمان ممکن انجام شود.

به نظر میرسد قبل از اینکه از پیر شدن جمعیت نگران باشیم از وضعیت ناراحت کننده ایی که در پیش داریم باید نگران باشیم .از اینکه به مرور از میزان محبت و روابط عاطفی بین مردم کاسته میشود ،فردگرایی و منیت خواهی افزایش می یابد و در خلال این ناهنجاریها افراد پیر و سالمند به ورطه فراموشی سپرده خواهند شد و جامعه با بحران عاطفی روبرو خواهد گشت .مسئولین مطمئنا برای جلوگیری از قطع شدن روابط عاطفی بین خانواده ها و بین افراد جامعه باید برنامه ریزی کنند و بسترهای لازم جهت آموزش و ارتقاء فرهنگ احترام و تکریم و ایجاد روابط عاطفی را فراهم نمایند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار