بسته ویژه خبری تابناک ایلام
تابناک ایلام آمده است تا به خبرهایی که درسایتهای خبری به آن پرداخته نشده ویا بدلایل ملاحظاتی مورد توجه قرارنگرفته اند را درقالب "بسته خبری وِیژه تابناک ایلام "به مخاطبین خود تقدیم نماید
کد خبر: ۱۱۷۸۹۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲ 26 October 2015
رسانه های خبری هرکدام به فراخور  توان خبری یاوابستگی سیاسی اشان خبرهای متعددی از گوشه وکناراستان رابرای استفاده مخاطبین خود منتشر می کنند ،بعضی خبرهایی را برجسته می کنند وبه سرعت در سایتها وخبرگزاریهای استان نقل قول می شوند،اما هستند خبرهایی که شاید سایتها وررسانه های خبری براحتی از کنار آن می گذرند واین خبرهابا وجود اهمیت شان درمیان چرخهای گذر زمان وفراوانی اخبار گم می شوند ،تابناک ایلام آمده است تا به  خبرهایی که درسایتهای خبری به آن پرداخته نشده ویا بدلایل ملاحظاتی مورد توجه قرارنگرفته اند را درقالب "بسته خبری وِیژه تابناک ایلام "به مخاطبین خود تقدیم نماید:

ایلام و 150 خبرنگار ؟!
بیش از 150 خبرنگار در ایلام فعالیت رسانه ای دارند، بیش از 150خبرنگار توسط اداره ارشاد تقدیر شدند، بیش از 150 خبرنگار در سطح استان ایلام فعالیت می کنند. انسان با خواندن این اعداد سرگیجه می گیرد!
یعنی واقعا در استان ایلام 150 خبرنگار فعال داریم؟! اصلا مگر چند نشریه در این استان منتشر می شود که 150 خبرنگار در آنها کار می کنند؟ مگر خبرگزاری ها و دفاتر سرپرستی آنها در ایلام از چه تعداد خبرنگار استفاده می کنند؟ اگر هم این عدد و رقم ها درست است، پس چرا نشانه ای از حاصل دست و قلم انبوه خبرنگاران استانمان به چشم نمی آید؟
قضیه آنقدرها هم که به نظر می رسد، پیچیده نیست. بله، ما می توانیم این تعداد خبرنگار را در ایلام احصا کنیم به شرط آن که تعریف مان از حرفه - هنر خبرنگاری همان چیزی باشد که الان جاری است؛ با این شرط، 150 خبرنگار که سهل است؛ اگر کسی پیدا شد و ادعا کرد در روز خبرنگار از پنج هزار خبرنگار تقدیر شده هم دیگر نمی بایست شگفت زده شد!

شهرداری اصل تعامل بین دستگاهی را رعایت کند
وزی عاقل در ظاهر دیوانه ای را دیدم که می گفت: میدونی واسه اینکه مردم در خیابان های ایلام کمتر اذیت شوند بهترین راهکار و راه حل چیه؟ با جواب منفی من ادامه داد: باید واسه خیابان های ایلام زیپ کاپشن نصب کرد.
گفتم: زیپ!؟
گفت آره؛ تا هر وقت شهرداری یا هر ارگان دیگه تصمیم گرفت خیابان رو به هم بریزه زیپ رو باز کنه و بعدش سریع ببنده که گندش در نیاد!
متاسفانه در شهر ایلام سلیقه شهردار با شهردار بعدی فرق دارد، این یکی رفوژ میانی می سازد و آن یکی می زند و خراب می کند، یکی کنار گذر می زند و دیگری تار و مار می کند.
براستی آیا شایسته است تاوان این بی تدبیری را مردم پرداخت کنند؟
شورایی بنام ترافیک متشکل از چند جوان تحصیل کرده و نه با تجربه در مورد معماری و عمران خیابان های ایلام اعمال نظر کرده متاسفانه هر بار طرحی اجرا شده و بخاطر کارشناسی نبودن بعد از مدتی طرح جدیدی جایگزین آن می شود.
تعامل با دیگر دستگاه های خدمتگزار وظیفه شهرداری است، فعالیت عمرانی از بدیهی ترین اصول و خدمات شهرداری بوده و هیچ کس منکر این مهم نیست؛ ولی این که شهرداری در اجرای پروژه های عمرانی خصوصا تعریض خیابان ها باید به اصل مهم تعامل بین دستگاهی توجه نشان دهد، امری ضروری است.
جا بجایی تیرهای برق مسیرهای تعریض شده خود به تنهایی به معضلی تبدیل شده که هزینه های زیادی را بر شرکت برق ایلام تحمیل کرده است. این در حالیست که این اعتبارات باید برای روستاها و مناطق محروم تر استان هزینه شود.
براساس دستور العمل موجود هر ارگانی که بخواهد فعالیت عمرانی انجام دهد و در مسیر انحام فعالیت جا بجایی تیر برق لازم باشد هزینه های آن بر عهده همان نهاد است.
شهرداری ایلام نیز موظف است همه هزینه های جا بجایی تیرهای برق را پرداخت کند، ولی این اقدام به صورت کامل عملی نشده و هزینه های زیادی را به شرکت برق تحمیل کرده است.
جا دارد شهرداری ایلام وظایف خود را به نحو مطلوب انجام داده و در تعامل با دیگر ارگان ها پیش قدم باشد.
اربعين 94 متفاوت تر از هميشه/ مهران حذف شدني نيست سردار!
.......يكي ديگر از موضوعاتي كه بخشي از بي برنامگي ها در سال گذشته را چند برابر نمود، پخش شايعات و يا اظهارات ناپخته از سوي رسانه هاي كشوري و مسئولين بود كه موجب نارضايتي زوار و مردم استان ايلام شده بود. موضوع ويزاي يك دلاري را در روز هاي انتهايي منتهي به اربعين مطرح نمودند و برخي ديگر خدمات مردم استان ايلام را زير سؤال بردند.اگر بناست اتفاقات سال گذشته تكرار شود و افزايش كرايه اتوبوس ها در مهران را به پاي كل مردم استان بگذارند و آن را نافي تمام خدمات بي سابقه و بدون چشمداشت مرم استان بدانند، بايد خود مسئولين كشوري كه مصاحبه هاي خود را در مرزهاي خوزستان مي كردند و وعده هاي وعيد خود را در مهران سر می‌دادند امسال دست تنها بيايند و اين عرصه خطير را مديريت نمايند.(از جمله آنها احداث زائر سرا و هتل توسط سازمان حج و زيارت است)

البته به نظر مي رسد اين اظهارات انتهايي ندارند و در جديد ترين اظهار نظرها سردار مؤمنی اعلام مي دارد كه شهر مهران بايد در مسير زائرين حذف شود !! اين اظهار نظر صرفا از نگاه يك كارشناس ترافيكي مي تواند با اغماض قابل قبول باشد اما سردار جان! نمي شود مسئولين و مردم استان ايلام سرباز و بله قربان گوي شما باشند كه! از تهران نمي شود براي ترافيك شهر مهران تصميم گرفت! بايد بستري فراهم شود تا علاوه بر روان سازي ترافيك در اين مسير، مردم محروم اين ديار مقدس از حضور مادي و معنوي زوار منتفع گردند.

سال گذشته حياط خانه ها پاركينگ خودرو و منازل آنها محل اسكان زوار بود .كساني را مي شناسم كه يارانه دولت  كه تمام درآمد زندگي شان بود را بدون منت و در كمال اخلاص در اختيار زائرين قرار دادند و از اينكه زائر امام حسين(ع) را حتي براي ساعاتي در منزل خود نگاه دارند وپذيرايي نمايند تا گردوغبار اين زائران سرزمين معنويت در منزل آنان بنشيند، التماس مي كردند.اما شرايط امسال با سال گذشته متفاوت است بايد در هر شرايطي ضمن رعايت تمام الزامات تردد زوار ،مردم اين استان هم در نظر گرفته شوند.

يكي از بركات تردد زوار در سال گذشته تصويب منطقه آزاد مهران در دولت و ارسال لايحه آن به مجلس بوده است و قطعا بركات معنوي آن نيز به مراتب بيشتر بوده است.

موضوعات مطروحه در صدر بخشي از دغدغه ها و ناگفته هايي است كه تا چهل روز مانده تا كنگره عظيم اربعين در كربلا فراروي زائرين قرار دارد كه اميدواريم با توجه به شرايط كشور عراق،موضوع وهابيت،اتفاقات منا و نبود امكلانات اوليه، از هم اكنون مورد توجه مسئولين كشور قرار گيرد.هرچند در كشور عراق ،که به گفته خادمين زوار شش ماه براي زندگي خود تلاش نموده و 6 ماه ديگر را براي زائرين امام حسين (ع) كار مي كنند و تمام خدمات رائرين پياده را متقبل مي شوند اما آنچه كه مهم مي نمايد تامين امنيت و احساس امنيت زائرين پياده مي باشد كه قطعا در سرلوحه مسئولين قرار دارد.

در پايان لازم به ذكر است كه با توجه به حوادث و فاجعه اي كه در عربستان و منا رخ داد وبازتاب وبازخورد رسانه اي اين حادثه در سراسر جهان ،اين كشور به عنوان مقصر وبازنده اصلي اين اتفاق ناگوار قطعا دوست ندارد در كشور عراق كه دوست وبرادر ايران محسوب مي شود اين حجم زائر (20 ميليون) در عظيم ترين گردهمايي مسلمين شركت نمايند و هيچ اتفاقي نيافتد.البته قطعا مسئولين دو كشور ايران و عراق تهميدات لازم را انديشيده وبيشتر از نگارنده دغدغه دارند وتحركات تروريستي را رصد وخنثي خواهند نمود.


بی برنامگی یا ترس نماینده مردم ایلام در مجلس!؟
بعداز چندین بار تغییر ساعت دیدار مردم یکی از دهستان‌های شهرستان ايلام با يكي از نمايندگان محترم استان در مجلس،ايشان دقايقي پيش وبدون اطلاع قبلي در دهستان حاضر شده اند.

براساس رایزنی مردم این دهستان جهت دیدار با نماینده مردم استان در مجلس، مدیر عامل آبفار، مدیر عامل شرکت گاز و معاون برنامه و بودجه استانداری قرار بود امروز جمعه ساعت 10 صبح این دیدار در محل مسجد دهستان برگزار گردد که دیشب نماینده مردم باتماس تلفنی اين دیدار را به ساعت15 تغییر داد اما به یکباره هم اکنون ساعت12 نماینده و مسولین همراه در محل مسجد این روستا حاضر شدند و این موضوع موجبات تكدر خاطر نخبگان وكارشناسان اين دهستان را فراهم آورد .
انتظار داشتیم نماینده مردم با برنامه تر اقدام میکرد و وقتی در مرکز دهستان حضور پیدا میکرد که کارشناسان و مردم این ایل که در شهر ساکن هستند خود را به این دیدار می رساندند که با بحث کارشناسانه به گوشه ای از مشکلات منطقه رسيدگي و تصميمات لازم در جهت بهبود وضعیت معيشت مردم اتخاذ می شد.
ای کاش این نمایندگان به اسفندماه هم فکر کنند که دوباره در انتخابات حضور پیدا میکنند و خواهان رای از مردم این منطقه محروم استان هستند

اين يادداشت را يكي از مخاطبين عصر ايلام ارسال نموده است.

شهرستان مهران در دام پنجره شکسته

نظریه «پنجره شکسته» که دستاورد فکری مشترک یک جرم‌شناس و یک جامعه‌شناس آمریکایی است، خیلی ساده می‌گوید برخی تغییرات یا پدیده‌های ظاهرا کوچک، محتوای پیامشان خیلی بزرگ است. مثلا شما ممکن است از روی کثیف بودن بدنه خودروی یک نفر، درباره شخصیت او نیز داوری نامناسبی داشته باشید. یا مثلا  وقتی وارد محله‌ای می‌شوید از شیوه‌ای که ساکنان آن محله زباله‌هایشان را در کوچه نهاده‌اند در مورد فرهنگ و سطح طبقاتی اهالی آن کوچه داوری می‌کنید. گاهی شنیدن یک دروغ کوچک از فردی برجسته، کل داوری و نگاه ما در مورد او را تغییر می‌دهد. درست است که تنها یک دکمه از پیراهن شما افتاده است، اما همان یک دکمه ممکن است نتیجه مصاحبه کمیته استخدام شرکت با شما را تغییر دهد. کمیته با دیدن همان یک دکمه‌ی افتاده، احساس می‌کند که شما احتمالا نمی‌توانید کارمند منظم و مرتبی برای شرکت باشید. بنابراین وجود یک «پنجره شکسته»، در خانه یا کوچه‌ یا کارخانه شما، پیامی است به ببیننده که این‌جا اوضاع خیلی هم نظم و نَسَق ندارد. و البته اظهار نظر و پیشنهاد سردار مومنی در خصوص شهر مهران  نمونه‌ای از صدها پنجره شکسته ای است که در استان ایلام   وجود دارد و ظاهراً به آنها اهمیتی داده نمی‌شود اما در عمل پیام‌های بزرگی برای جامعه و حتی ناظران بیرونی دارند.

حالا اگر یک نگاه کلی به اطرافمان بیندازیم؛ در تمام حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ایلام با انبوهی از پنجره‌ّهای شکسته روبه‌رو می‌شویم. استانی که نه از  نتیجه بازسازی جنگ توانست حداکثر بهره در ساخت زیر ساختها را برده و نه توانست از  نعمت کربلا و مسیر تردد زوار برای ساختن زیر ساخت هایش  استفاده کند بنحویکه سردار مومنی وقتی عدم توان مسئولین استانی را می بیند پیشنهادی میدهد که هرچند تکذیب میشود لیکن این پیشنهاد بطور حتم خطر ناک و تلنگری برای مسئولین استان باید باشد هرچند مسئولین استان ایلام با زلزله ۵۰ریشتری نیز بیدار نخواهند شد و همه چیز را در حد حرف میدانند ولی نیک بدانند که اگر موفق نشوند زیر ساخت های را بسازند بطور حتم پنجره شکسته واقعی خواهد شد و ان وقت خیانت عدم پگیری دامنگیر انان خواهد بود.




اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار