مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل گفت: در حال حاضر 231 تعاونی مسکن در استان اردبیل شکل گرفته که با 30 هزار عضو فعالیت می‌کند.
کد خبر: ۱۲۲۰۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۶ 01 November 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حسین منوری صبح امروز در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در اردبیل اظهار کرد: در حال حاضر 231 تعاونی مسکن در استان اردبیل شکل گرفته که با 30 هزار عضو فعالیت می‌کند.

وی افزود: از این تعداد تعاونی 103 تعاونی متعلق به تعاونی‌های مسکن مهر هستند که با 9 هزار عضو فعالیت می‌کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل یادآور شد: 128 تعاونی نیز به صورت متعارف در حوزه مسکن و با 20 هزار و 500 عضو فعالیت دارند.

منوری فعالیت خوب برخی از تعاونی‌ها را در واگذاری زمین به اعضا و ایجاد شهرک‌های مسکونی اختصاصی بیان کرد و گفت: ما در 6 سال گذشته حدود 12 تعاونی که مشکلاتی را داشتند به انحلال آنها رای دادیم تا با 900 نفر عضو منحل شود و در نقطه مقابل برخی از تعاونی‌ها که نیاز بود به کارکنان جدید زمینی را واگذار کنند به ادامه فعالیت آنها مجوز دادیم اما مهلت قانونی فعالیت تعاونی‌های در حوزه مسکن حدود 5 سال است که باید بعد از این مهلت منحل شده و اعضا نیز بعد از دریافت مسکن یا زمین به شکل قانونی از عضویت سلب شوند.

این مسئول با بیان اینکه برخی از تعاونی‌ها به شکل غیرقانونی اقدام به خرید و فروش اراضی زراعی و باغی کرده و تعرضی را در این زمینه مرتکب شده‌اند، تصریح کرد: به هیچ‌وجه خرید و فروش اراضی زراعی از سوی تعاونی‌ها قابل قبول نبوده و ما به جد با آنها برخورد می‌کنیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل افزود: این امر خلاف قانون بوده و باید اعضای تعاونی‌ها از اعتماد کامل به تعاونی‌ها پرهیز کنند و هرگونه خرید و فروش اراضی یا واگذاری آن را از طریق تعاونی‌ها و دیگر نهادها استعلام کنند.

منوری ادامه داد: بدون پشتوانه قانونی حتی تفکیک اراضی، خرید و فروش آنها در قالب مبایعه‌نامه‌ها در دفاتر رسمی به صورت وکالت بلاعزل و دیگر شرایط غیرقانونی محسوب شده و ما پشتوانه شرعی را نیز بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در پشت این قضیه مشاهده می‌کنیم.

وی گفت: قانون منع فروش اراضی زراعی یا باغی بر اساس مصوبه مجلس به همه تعاونی‌ها ابلاغ شده و اگر فردی بدون استعلام و دریافت گواهی شهرداری و مسکن و شهرسازی اقدام به خرید و فروش کند دچار تخلف شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل یادآور شد: این خرید و فروش‌ها در حریم شهرها و حتی روستاها ممنوعیت قانونی دارد مگر اینکه به صورت رسمی و با گواهینامه معتبر امکان خرید و فروش آنها به وجود آمده باشد.

منوری تصریح کرد: اگر اعضا در این موضوع دچار خسارت شوند نهادهای دولتی جوابگو نخواهند بود و به هیچ‌وجه ضرر و زیان‌ها نیز جبران نخواهد شد.

این مسئول ارائه خدمات دستگاه‌های خدمات‌رسان را به چنین مجموعه‌هایی غیرقانونی و دارای ممنوعیت خاص اعلام کرد و گفت: هرگونه نقل و انتقال این اراضی غیرقانونی است و تصمیم بر این است در صورت خرید و فروش نیز جلوی آن گرفته شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل افزود: قرار است از این پس به اراضی کشاورزی که مورد معامله قرار می‌گیرد مهر عدم ساخت مسکن الصاق شود تا اگر عده‌ای بخواهند با خرید و فروش اراضی زراعی اقدام به ساخت و ساز یا تفکیک کنند این امر غیرقانونی بوده و به صورت دقیق در استعلامات مشخص شود.

منوری بیان کرد: ما هم اگر در بازرسی‌هایمان از تعاونی موارد تخلفی را مشاهده کنیم قطعا سلب صلاحیت کرده و هیئت مدیره‌های متخلف را برکنار می‌کنیم.

وی فعالیت 231 تعاونی مسکن را در استان با 30 هزار عضو اعلام کرد و گفت: تعدادی از این تعاونی‌ها، تعاونی‌های متعارف مسکن و تعدادی نیز تعاونی‌های مسکن مهر هستند که در حال حاضر با نظارت‌های اداره کل تعاون و خود اعضا فعالیت می‌کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار