رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: 23 مورد از 52 مورد اختیارات سازمان محیط زیست را به استان‌ها تفویض کردیم تا مشکلات زیست محیطی با سرعت بیشتری حل و فصل شوند و امیدواریم شاهد نظارت دقیق بر اجرای این موارد باشیم.
کد خبر: ۱۲۲۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۹ 03 November 2015
به گزارش تابناک قم، معصومه ابتکار در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان که در تالار امام رضا برگزار شد گفت: دولت یازدهم با وجود توجه به مسائل مهم کشور همچون مذاکرات هسته‌ای، خروج از رکود، حل معضل بیکاری، طرح تحول نظام سلامت و بسیاری از طرح‌های دیگر، از بحث محیط زیست غافل نشده و توجه ویژه‌ای به این مسئله به ویژه در استان قم دارد چرا که این استان در سال‌های اخیر در زمینه محیط زیست بسیار آسیب پذیر شده است.

وی با بیان اینکه دولت قبل کشور را در شرایط سختی به دولت جدید تحویل داد تصریح کرد: کشور در دو سال اخیر دارای شرایط عادی نبوده و با وجود وجود مشکلات زیادی که از دولت قبل به جا مانده است شخص آقای روحانی پیگیر مسائل محیط زیست هستند زیرا این مسائل کاملا زیربنایی هستند و اگر به آن‌ها توجه نشود فرصت‌های بی نظیر آن‌ها تبدیل به تهدید می‌شوند.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به مسئله گرد و غبار ابراز کرد: مشکلات ناشی از گرد و غبار محدود به امور سلامت و بهداشت نیست بلکه آثار منفی آن دامنه صنعت و کشاورزی را نیز می‌گیرد.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته به بهانه حمایت از دامداران جلوی چرای بی‌رویه دام و نابودی مراتع گرفته نشد که این امر موجب شد کشور به سمت توسعه کانون‌های بیابانی و فرسایش خاک پیش برود.

ابتکار از مشارکت داوطلبانه ایران در معاهده بین المللی کیوتو خبر داد و گفت: کشورهای دنیا وارد مرحله جدید معاهده کیوتو شده‌اند که به موجب آن موظف هستند مسئله مهار کردن گازهای گلخانه‌ای را به صورت جدی پیگیر باشند و ایران نیز به این توافق پیوسته است.

وی ادامه داد: تحقیقات جهانی نشان می‌دهد دمای کره زمین دو درجه افزایش یافته و این به معنای افزایش تبخیر، از دست رفتن رطوبت خاک و تغییر اقلیم است که جهان را با مشکلات جدی رو به رو خواهد کرد.

معاون رئیس جمهور پدیده تغییر اقلیم را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: اگر به اصلاح الگوی کشاورزی، دامداری و شهرسازی نپردازیم شاهد پدیده خطرناک تغییر اقلیم می‌شویم و مشکلات بسیاری از جمله از دست رفتن تنوع زیستی و نابودی کامل ذخایر طبیعی گریبانگیر ما خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت زیست محیطی و توان طبیعی باید مبنای آمایش سرزمین قرار بگیرد تا بتوانیم با برنامه‌ریزی، جلوی تبدیل شدن جنگل به بیابان و تالاب به کانون ریزگرد را بگیریم.

ابتکار با اشاره به تولید ریزگرد از تالاب‌های خشک شده بیان کرد: گرد و غباری که از خشک شدن تالاب حاصل می‌شود از نوع ریزترین ذرات است که مضرترین نوع ریزگرد به شمار می‌رود.

وی نگاه یارانه‌ای به منابع طبیعی را مضر توصیف کرد و یادآور شد: فعالیت در عرصه کشاورزی و دامداری با این نگاه که منابع طبیعی به صورت رایگان در اختیار ما قرار گرفته‌اند سبب بی‌توجهی به ثروت‌های ملی و عدم رعایت الگوی مصرف می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به توجه ویژه دولت به احیای تالاب‌ها اظهار کرد: برخی‌ها می‌گفتند ورود آب‌ها به تالاب‌ها موجب هدررفت آن می‌شود و فایده‌ای در پی ندارد اما اکنون می‌بینم خشک شدن تالاب‌ها عامل اصلی پدیده ریزگرد در استان قم و تمام استان‌های کشور است به همین دلیل دولت یازدهم برای نخستین بار از ابتدای انقلاب تاکنون ردیف بودجه ویژه‌ای برای احیای تالاب‌ها در نظر گرفته است.

وی افزود: 23 مورد از 52 مورد اختیارات سازمان محیط زیست را به استان‌ها تفویض کردیم تا مشکلات زیست محیطی با سرعت بیشتری حل و فصل شوند و امیدواریم شاهد نظارت دقیق بر اجرای این موارد باشیم.

ابتکار تاکید کرد: معادن رها شده و کوره‌های گچ آلودگی بالایی دارند که انتظار ما از استان قم ساماندهی آن‌هاست.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار