مصاحبه مطبوعاتی استاندار آذربایجان غربی
استاندار آذربایجان‌ غربی گفت: امسال 100 درصد اعتبارات عمرانی استانی آذربایجان‌ غربی که معادل 192 میلیارد تومان است، تخصیص یافت.
کد خبر: ۱۳۶۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۹ 28 November 2015

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، قربانعلی سعادت امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به شرایط خاص استان دستگاه‌های اجرایی اقداماتی را در مسیر پیشرفته و توسعه آذربایجان‌ غربی آغاز کرده‌اند و امیدواریم در برنامه ششم توسعه این اقدامات به تحقق برسد.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان‌ غربی جزو هفت استان کشور است که بحث درآمد و هزینه را برای پیشرفت و توسعه پیشنهاد کرده است تصریح کرد: آذربایجان‌ غربی استعداد خودگردانی را دارد و اگر استان در این پنج سال با درآمدهای استانی اداره شود به خودکفایی می‌رسد به شرطی که استاندار اختیارات لازم را نیز داشته باشد.

سعادت بیان کرد: متاسفانه از ظرفیت‌های موجود استان در شرایطی که اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی باید با قدرت بسیار اجرایی شود، استفاده نشده و به همین خاطر باید اختیارات، ضمیمه مسئولیت‌ها باشد.

استاندار آذربایجان‌ غربی با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های صادرات در استان فراهم است افزود: در این رابطه می‌توان از مرز سرو صادرات غیرنفتی را انجام داد و شرایط و امکانات لازم نیز در این زمینه آماده می‌شود و از سوی دیگر 16 میلیون تومان بودجه احداث پایانه صادراتی مجهز برای مرز سرو که بلوکه شده است نیز احتمال بازگشت دارد.

وی با اشاره به علت تاخیر سفر استانی رئیس جمهور به آذربایجان غربی اظهار داشت: در این زمینه مقدمات سفر آقای روحانی و هیئت همراه آماده شده اما با وجود اعلام چندین باره سفر ایشان به استان، تاخیر چند ساله رخ داده در حالی که لغو سفر رئیس جمهور علت خاصی ندارد.

سعادت با اشاره به عملیات احیای دریاچه ارومیه بیان کرد: در این زمینه دولت عزم جدی بر احیای دریاچه داشته و حتی عملیات اجرایی حفاری تونل در جنوب استان نیز آغاز و دستگاه دوم حفاری نیز که از خارج از کشور خریداری می‌شود در اردیبهشت ماه آینده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون 25 کیلومتر کانال از زرینه‌رود و سیمینه‌رود به سمت دریاچه ارومیه ایجاد شده بطوری که اگر تا چند وقت پیش در مدت 15 روز کار انتقال آب انجام می‌شد الان در دو روز انجام شده و در اواخر زمستان نیز یک رهاسازی دیگر آب از سدها انجام شده تا شرایط تثبیت دریاچه مهیاتر شود.

سعادت افزود: سهمیه استان آذربایجان‌ غربی برای توسعه آبیاری قطره‌ای در اراضی کشاورزی با توجه به بحران آب و لزوم صرفه‌جویی در مصرف آن، 16 هزار هکتار بوده که تاکنون سه هزار هکتار آن اجرا و هفت هزار نیز در دست اجرا است و این اقدامات تا یک سوم صرفه‌جویی در مصرف آب را به دنبال داشته است.

استاندار آذربایجان‌ غربی با بیان اینکه 70 درصد بودجه استانی در سال گذشته تحقق یافت گفت: خوشبختانه امسال نیز 100 درصد اعتبارات عمرانی یعنی 192 میلیارد تومان در دو قسط شش ماهه تخصیص یافت.

وی به مشکلات بودجه‌ای راه‌آهن ارومیه اشاره کرده و تصریح کرد: قرار بر این بود که راه ‌آهن میاندوآب به ارومیه در سال گذشته به نقده و امسال به ارومیه برسد اما متاسفانه با توجه به مشکلات بودجه‌ای محقق نشد و بنابراین امید است که پس از پسابرجام و اصلاح وضعیت بودجه‌ای کشور، 400 میلیارد تومان بودجه مورد نیاز راه‌آهن تامین شود تا اجرای این پروژه به اتمام برسد.

سعادت بیان کرد: اگر راه‌آهن ارومیه تحقق یابد میزان و سرعت انتقال محصولات کشاورزی مثل سیب و انگور به خارج از کشور و استان‌های عمقی افزایش می‌یابد.

استاندار آذربایجان‌ غربی با اشاره به افزایش بودجه سه برابری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: این بودجه نیز صرف مرمت و بازسازی بناهای تاریخی مثل باغچه‌جوق ماکو، مساجد و بازار ارومیه شده که از لحاظ میراثی ارزش فراوانی دارد.

وی گفت: امسال مبلغ یک میلیارد و 900 میلیون تومان برای کمک به مرمت مساجد استان به اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌ غربی کمک شده است.

سعادت با بیان اینکه امسال 770 میلیارد تومان درآمد استانی پیش‌بینی شده و باید به خزانه واریز شود اظهار داشت: بی‌شک اگر این بودجه در خود استان هزینه شود، می‌تواند به زیرساخت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آذربایجان‌ غربی کمک شایانی بکند در حالی که از این مبلغ تنها 200 تا 300 میلیارد تومان به استان باز می‌گردد و بقیه آن در سطح کشور هزینه می‌شود.

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به راه‌اندازی واحدهای تولیدی راکد در استان افزود: در گذشته یک هزار و 260 واحد تولیدی تعطیل و راکد در استان وجود داشت که از بین آنها 400 واحد تولیدی شناسایی و با سلسله اقداماتی مجدداً راه‌اندازی شدند و با این اقدام برای دو هزار و 700 نفر زمینه اشتغال‌زایی صورت گرفت.

وی از برخورداری 35 درصد روستاییان استان از گاز طبیعی خبر داد و تصریح کرد: در گذشته تنها 13 درصد روستاهای آذربایجان‌ غربی از گاز طبیعی برخوردار بودند اما خوشبختانه این شاخص افزایش یافته و امید است که با طرح‌های در دست اجرا بتوانیم به متوسط کشوری دست یابیم.

سعادت با اشاره به تصویب منطقه ویژه اقتصادی سرو در دولت افزود: امیدواریم این مصوبه به زودی ابلاغ شود تا با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی کار راه‌اندازی آن آغاز شود.

استاندار آذربایجان‌ غربی با اشاره به دو انتخابات پیش‌رو بیان کرد: در این رابطه شرایط برگزاری انتخاباتی سالم آماده شده و هم اکنون نیز جریان‌های سیاسی از این موقعیت استفاده می‌کنند و در این میان سیاست دولت استقبال از همه جریان ها برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار